Egy motorkiállításon általában az ember a nagy gyártók termékeivel találkozik legtöbbször. A veronai kiállítás különlegességét azonban már jó ideje Csizmaország motorépítőinek egyedi alkotásai adják. Az olaszok motorozási kulturája irigylésre méltó, a benzinvérű nép motorépítői pedig gazdag fantáziáról tesznek tanúbizonyságot. Megtalálható itt minden, a kurrens motorépítési irányzatok képviseltetik magukat. A klasszikus chopperektől kezdve, a bobbereken, café racereken, egyedi scramblereken, street- és dirt trackereken át számos stílusirányzatra található egy-egy „szemléltető” egyedi vas, no meg persze a besorolhatatlan, néha sci-fibe illő modern művészi alkotások is szemet szúrnak az arra fogékonyaknak. Mint minden évben, idén is megválasztották a kiállítás legszebb motorját.
A dicsőség idén a Garage 65-é lett, a kiállítás legszebb motorjának Stargate nevű alkotásukat választották a szavazók. A masina a 10 évadot megélt, két spin-offot kitermelő amerikai sci-fi sorozatról kapta a nevét, s számos megoldása ha nem is a jövőbe mutató hihetetlen technikai fejlesztés, de mindenféleképp figyelemre méltó. Nyilván egy demobike esetében nincs értelme olyan dolgokról beszélni, mint kényelem, praktikum. Az esztétika erősen szubjektív témakör, sok múlik azon, ki min és hogyan szocializálódott, így erre sem vesztegetnék túl sok szót. Ami biztos, hogy a rengeteg polírozott felület vonzza a szemet. A két masszív kerék, és a tükörszerűre fényesített „bádog” jelentette látványon túljutva érdekes részletekre lehetünk figyelmesek.
Kezdjünk mindjárt a tank látszólagos hiányával. Az erőforrás felett átívelő váz gyakorlatilag csak hőpajzsként funkcionál, az üzemanyag a lengővillában van. Szokatlan módon a hátsó traktusban találhatók a fojtószelepek. Jobban megnézve a technikát, látható, hogy a masina valójában kompresszoros feltöltővel is rendelkezik. A fokozatmentes CVT váltó háza kicsit kilóg a képből, de nem zavaróbb a látvány, mint egy széles fogasszíjas primer hajtásé. A felfüggesztés elől és hátul is himbás rendszerű, egy-egy légrugó felel a csillapításért. Az első felfüggesztés légrugója a közvetlenül a kormány alatt található, s az alatt kapott helyet a „hátsó” légrugó, amihez a váz alatti tolórúd továbbítja a lengőkar elmozdulásának energiáját. A masinán számos szokatlan technikai megoldás található, azok sorát a kerékbe integrált Brakko fékrendszer alkalmazása teszi teljessé.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »
Stargate helyett a Casper név illene rá, a rajzfilmből a szellemgyereknek van ilyen lobogó farkacskája, mint itt a stilizált nyereg 😀
Vagy “Predator” az első villáról . (Gyanítom, ez a név már foglalt volt másik épített szörnyre.)
A bújtatott fékeknek sok értelmét nem látom, hacsak nem a sok lespórolt súly egy részét akarták így visszarakni a gépre. Mennyivel komplikáltabban is meg tudták csinálni az egyszerűt, ugye?-)
(Ennyi erővel három felnit is egymás mellé hegeszthettek volna, és akkor még több aluküllő lenne rajt. Vauuuu:-P)
A blokkdeklikkel meg igazán kezdhettek volna valamit, ha már minden mással ennyit elszórakoztak. Vagy bal oldali dekli helyett direkt van a kőművesfángli? Nem értem…
Sornégyes blokkal jobban tetszene, de ezt már nem is merem írni…
Elavult kompresszorokkal fognak játszani az építők még a jövő században is?
Amúgy fasza:-)))
Sok munka meg ötlet van benne.
Nekem kicsit erőltetett.
A Sapka Művek Time Machine-jával például egy napon sem említeném:
http://www.revolutionmotorcyclemag.com/amd/sapka2.jpg
http://www.revolutionmotorcyclemag.com/en-AMDRanking.htm
Számomra az a hihetetlen, hogy a V2 még mindig milyen elterjedt a motorépítők között. Ok, böszme nagy, látványos, de egy sorkettő sokkal kompaktabb, könnyebb, s több játékra ad lehetőséget a szerkezettel. Ráadásul az is tud gyönyörű lenni, ha rendesen kipimpelik. A metrikusoknál szerencsére már sokan alkalmazzák, de többet érdemelne…
Tudom, hogy nem egy mindennapos használatra szánt motor, de azért kíváncsi volnék, hogy a rákban cserélnek rajta mondjuk fékbetétet. Nem lehet egyszerű.
Egyébként érdekes gép lett. Szép szobor.
Fékbetétcsere ezen?
Ne viccelj!
Ez ezekkel a fékbetétekkel fog elrohadni! (Az alu is rohad, csak lassabban:-)))
Ha egyáltalán van benne fékbetét.
A motorépítő versenyek általában annyi feltételt állítanak a használhatóságot illetően, hogy a gép saját lábon be tudjon pöfögni a közönség elé. Aztán vége.
Ehhez fékbetét sem kell:-)))
Amikor meg mégis valódi technikai kihívás is – mint pl. a Discovery-n játszott Biker Bulid-Off című sorozatában http://dsc.discovery.com/fansites/bike/bike.html – társul az “építsünk gyönyörűt” mellé, akkor gyakran kiderül, hogy a használhatóságtól nagyon messze vannak ezek az épp elkészült prototípusok. (Váztörés, hajtószíjfeszítő-görgő ((mer’ az kell minden értelmes motorra:-))) sorozatos fellazulása, stb…)
Lehet olyat építeni, ami – valamire – használható is, csak nem így…
Meg nem egy hét alatt, ahogy az okos műsorokban csinálják.
Épp azzal kezdtem, hogy nem használati tárgy, de ennek ellenére megnézném, hogy egy ilyenen mi munka lehet pölö fékbetétet cserélni. Ha egyáltalán megoldható. De én még abban sem vagyok biztos, hogy bepöfög a nézők elé… Inkább betolják.
Minden vágyam építeni egy motort, de azt szeretném olyannak megcsinálni, hogy használni is lehessen. Meglátjuk, mik lesznek a lehetőségeim.
Ha visszamész a Brakko cikkhez, akkor ott a videóban “prezentálják” a fékbetét cserét. Nem tűnik bonyolultnak, bár ott egy öt küllőpáros kereket használnak, nem egy ilyen “kalitkát”.
Mindenesetre kétlem, hogy ez a masina a következő száz évben megtesz annyi kilométert, hogy indokolt legyen a csere kopás miatt.
Az a CVT váltó.
Ld. V2 vs. sorkettő téma…
Bármi lehet a fángli alatt, a fángli akkor is fángli marad.
:-S
XD