A legtöbb vérbeli motorosnak határozott véleménye van a blokkolásgátló berendezések motorkerékpáron történő alkalmazásáról. Ki mellette, ki ellene van, a számok azonban nem hazudnak. Talán a legnagyobb baj az egészben pontosan ez, hiszen egy nagyteljesítményű motor sem éppen a racionalitás csúcsa, sokkal inkább az élményről és az érzésekről szól: egy érzelmi kérdésben pedig nincs helye a racionális mérlegelésnek.
Akárhogy is, az amerikai motorosoknak nem kell sokat gondolkozniuk a témáról, a nemzeti közlekedési hatóság megteszi ezt helyettük, az amerikai biztosítók pedig hatékonyan lobbyznak az ABS kötelezővé tétele mellett. A kérdéssel először tavaly foglalkoztak, akárcsak az EU a 100 lóerős teljesítmény limit és az ABS kötelezővé tételével, amely idén újra terítéken van öreg kontinensünkön. Május a közlekedésbiztonság hónapja az Egyesült Államokban, most számos, a témával foglalkozó publikáció lát napvilágot. Néhány hete megtudhattuk, hogy a motoros balesetek száma a nagy vízen túl jelentősen visszaesett, de ennek az oka szimplán csak az, hogy a hitelválság hatására 41 százalékkal visszaesett piacon jóval kevesebb kezdő motoros jelent meg.
A biztosítók kapcsolódó szuggesztív statisztikája a 2003-2008-as időszak alapján készült. Az ezalatt történt balesetek alapján az ABS-szel rendelkező motorosoknak 37 százalékkal kisebb az esélyük, hogy halálos kimenetelű baleset részesei lesznek, mint az ABS nélkül motorozóknak. A biztosítók szempontjából szintén kiemelt fontosságú, hogy az ABS-szel rendelkező motorok kapcsán 22 százalékkal kevesebb kárigény érkezett, ami egyben azt is jelenti, hogy az ABS-szel nem rendelkező motorosoknak közel másfélszer akkora esélye van balesetet szenvedni, mint a blokkolásgátlóval ellátott motorok vezetőinek. Azt ugyan a biztosítók is elismerik, hogy egy ABS-szel szerelt motorral is veszélyes helyzetbe kerülhetünk speciális körülmények között, de az összes lehetőséget figyelembe véve a számok az ABS használata mellett szólnak, még ha a balesetek egyéb vonatkozásait (egészségügyi kiadások, kiesett munkaerő) nem is tekintjük.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »
Szerintem utcai viszonyok közt abszolút elkél az ABS.
“A biztosítók szempontjából szintén kiemelt fontosságú, hogy az ABS-szel rendelkező motorok kapcsán 22 százalékkal kevesebb kárigény érkezett, ami egyben azt is jelenti, hogy az ABS-szel nem rendelkező motorosoknak közel másfélszer akkora esélye van balesetet szenvedni, mint a blokkolásgátlóval ellátott motorok vezetőinek”
Azért ebben a mondatban van egy kis csúsztatás mégpedig azért mert jó eséllyel, (még az USA-ban is) jóval alacsonyabb százalékban vesznek részt a forgalomban (és így kevesebb balesetben “részesülnek”) ABS-el felszerelt gépek.
Ettől függettlenül jómagam örülnék ha lenne a mocimon ABS, bár (eddig) jól elvagyok nélküle is.
toncsi64:
Elég egy satufék egy barom miatt,pl. a vizes kockakövön…
És már be is hozta az árát
a biztonsági öv is kötelező lett, sokan ellenezték, kényelmetlen is, de hasznos! Ez mind igaz az ABS-re is, csak ez nem kényelmetlen! Akkor meg mi a baj? Ugyanígy a robogóra a bukósisak is egy plusz nyüg, mégis hordják az értelmesek, az ABS meg csak akkor teszi a dolgát amikor tényleg szükség van rá, na ezt csinálja meg valaki a bukósisakkal, akkor használja, amikor éppen kell!
Mint írtam, jó lenne ha volna a paripán, de bevallom őszintén vannak fenntartásaim Valószínüleg az a bajom, hogy autónál volt már olyan esetem amikor “megviccelt”. Éppen mikor megálltam volna a kereszteződés előtt, “engedett” egyet én meg szépen becsorogtam Szerencsém volt mert pont nem jött semmi. Igaz ez öregecske autóval volt, valószínüleg egy mai ABS már nem produkál ilyet. Minthogy azonban nem tervezek a közeljövőben (a távolabbiban sem) motorcserét, ezért valószínüleg még jó darabig nélkülöznöm kell az ABS-t.
Egyetértek az előttem szólókkal minden tekintetben, de a fenti videó ettől függetlenül egy vicc. Nem merték összehasonlítani a rendszert normálisan végrehajtott fékezésnél? Ezért kellett a vizes felület is. Sajnálatos ez… …azt szugerálja, hogy ABS-nélkül ez lesz ha nedves burkolaton fékezel.
Mindenképp hasznos lenne számomra is az ABS. De nincs.
Vadásznak tök rendbe van a mondandója. Valóban lehetett volna egy normális fékezéssel demonstrálni ABS nélkül.
Bár nem is kell ABS, olyan két pótkereket felszerelek, a csávó is hiába satuzott nem dőlt el. Vajon mi lehet a cikkszáma..