Szaúd-Arábia fővárosába, Rijádba érve a mezőny tegnap jól megérdemelt pihenőnapját töltötte. Tehát a regenerálódás és a technika rendbe rakása volt a fókuszban. Hat nap száguldás után még 262 jármű van versenyben, ebből 108 motoros. Sérülés esetén, amennyiben az orvosi csapat úgy dönt, a versenyző már nem folytathatja a versenyt. Technikai probléma miatti feladás után azonban még van esély a folytatásra, ahogy tette ezt Cyril Depres is korábban. A Dakar Experience kategóriába váltva ugyanis lehetséges tovább menni a többiekkel, bár az eredmény már nem kerül be a hivatalos értékelésbe. Az eddig kiesett 80 versenyzőből 39 döntött úgy, hogy e módon tolja tovább a Dakar Rally-t. Gyakorlásnak, edzésnek még jó lehetőség, ha már az ember rászánta az idejét és a pénzét.
A legnagyobb kérdés a verseny állásában, hogy Ricky Brabec vajon meg tudja-e tartani vezető pozícióját a többiekkel szemben. 20 perc előnye van Pablo Quintanilla előtt, de Toby Price és José Ignacio Cornejo is csupán 25 perccel vannak lemaradva. Mint tudjuk, egy ilyen versenyen ez semmit nem jelent. Elég egy komolyabb tévesztés, vagy egy műszaki hiba és a versenyző akár több órát is veszíthet. Amíg át nem érünk a célvonalon, bármi megtörténhet. Mindenesetre Brabec eredményei eddig magukért beszélnek. A Honda előtt is csillog a remény, hogy 30 év után újra ott legyenek az élen. De addig van még hat versenynap, vagyis a 2020-as Dakar távjának a fele.
A KTM számára az idei Dakar nem az elvárásoknak megfelelően alakult. A tavalyi győztes, Toby Price teljesítménye az elmúlt hat szakaszon nagyon ingadozó volt. Bár eddig kettőt megnyert, tegnap Ha’Il és Rijád között defektet kapott és emiatt 15 percet veszített. A másik ász Sam Sunderland az ötödik szakaszon esett ki. Az osztrák Walkner és az argentin Luciano Benavides egyelőre a 6. és 7. pozíciókban tanyáznak – nagy kérdés, a hogy a hátralevő napok hogyan változtatják meg a sorrendet. A KTM holdudvarához tartozó Husqvarna a jelenlegi állás alapján esélyesebbnek látszik az elsőségre – amennyiben a Hondával mégis történik valami.
A Yamaha számára ez az év sem hozott különösebb áttörést – tegyük hozzá, az ő esetükben nem technikai probléma volt, ami miatt kiestek élmenőik. Van Bever és de Soultrait is baleset miatt kényszerültek a verseny feladására. Az Original by Motul kategória 41 motorosából 28-an vannak még versenyben. Külön öröm, hogy ezt a figyelem középpontjában levő szegmenst Gyenes Emanuel vezeti a verseny kezdete óta. Őt egy óra hátránnyal Florent Vayssade követi, a harmadik Benjamin Melot pedig egy és háromnegyed órával áll Mani mögött. Reméljük tudja tartani az eddigi tempót. Bár a pihenőnapon azt nyilatkozta, hogy a Dakar Rally második fele szinte végig kőkemény homoksivatagi körülmények között fog vezetni – és két fő riválisa itt gyorsabb, mint ő. Így komolyan kell koncentrálnia, hogy be tudja osztani előnyét. Neki és az összetett 101. helyen keményen helytálló Saghmeister Gábornak is szurkolunk tovább!
A tegnapi az egyik leggyorsabb átlagsebességet ígérő nap volt az Africa Eco Race 2020-as futamán. 211 kilométernyi összekötő szakasz közbeiktatásával Smara és Wad Assag között kellett a mezőnynek egy 473 kilométeres mért etapot teljesítenie. A speciál után a napi végcél Nyugat-Szahara legdélebbi városa, Dakhla – az Atlanti-óceán partján, ahol a versenyzőkre vasárnap pihenőnap vár. Ez a terület laposabb, kevésbé dűnés, homokos, de viszonylag jó földutakon vitte a versenyzőket. A navigációt itt leginkább a sok párhuzamos nyomvonal és a tájokozódást segítő tereptárgyak hiánya nehezítette. A péntek esti eligazításkor a verseny szervezője, Jean Louis Schlesser már előre jelezte, hogy a szakasz nagyon gyors lesz. Nem tévedett: a leggyorsabb autós 03:36:03 alatt teljesítette a távot, ami 131 kilométer/órás átlagsebességet jelentett!
A motorosok között a Yamaha WR450-et hajtó olasz Alessandro Botturi újabb győzelmet könyvelhetett el – akárcsak az első és a harmadik napon. Ötödikként rajtolt el, majd hamarosan utolérte legnagyobb riválisát, Pal Anders Ullevalsetert. Innentől kezdve a célig együtt haladtak. Utánuk Lyndon Poskitt érkezett be. Ezáltal a mai dobogósok sorrendje ugyanaz, mint az összetetté. Az első három mögött azonban nem sokkal lemaradva ott vannak a többiek is. A cseh Jacek Czachor ma negyedik lett, így ő is szépen lépked előre.
Hatodikként Paolo Lucci érkezett be. Az olasz versenyző ugyanabból a faluból származik, mint Fabrizio Meoni, aki 2005.01.11-én, azaz pontosan 15 éve halt meg a 27. Barcelona-Dakar Rally Atar és Kiffa közötti szakaszán. Meoni nevét szinte minden rally motoros ismeri, kedvelt hőse volt az akkori Dakar szériáknak. Halála mindenkit nagyon megrázott, szülőfalujában szobrot, halála színhelyén pedig emléktáblát állítottak neki. A 450 köbcentiméter feletti kategóriában az első Roger Hawkins összetettben a tizedik lett, az olasz Paolo Caprioni 900-as KTM-jével pedig a 12. helyet szerezte meg. A MOTUL XTREME RIDER kategóriában, azaz a asszisztencia nélküli motorosoknál pedig a francia Amaury Baratin lett az első az Africa Eco Race ötödik szakaszán.
1. | Alessandro Botturi (Yamaha) |
2. | Pal Anders Ullevalseter (KTM) |
3. | Lyndon Poskitt (KTM) |
1. | Alessandro Botturi (Yamaha) |
2. | Pal Anders Ullevalseter (KTM) |
3. | Lyndon Poskitt (KTM) |
fotók: Dakar.com, Africa Eco Race Facebook
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »