Magyarországon tudtommal nem így képzik a jogosítvány megszerzésére hajtó leendő motoros társainkat, Angliában azonban igen. A felvételen – amelynek a lényeges része rögtön a legelején található – a tanuló az oktató mögött halad elég tempósan, majd elsokall egy ártatlannak tűnő kisvárosi mellékutcában levő kanyart.
Az esetnek sok tanulsága lehet:
– minden esetben öltözz fel: látható, milyen sokat bír a farmergatya!
– ne vállalj többet, mint amire képes vagy – inkább menj lépésben a kanyarban, de semmiképpen ne fékezz!
– ha elestél, de mozgásképes vagy, állítsd fel a motort, szegényt nem fekvésre tervezték!
– ha motorod nekicsúszik egy parkoló autónak, és a videón látszik a saját rendszámod is, talán ne töltsd fel az internetre, főleg ha nem hagytál ott betétlapot!
Cimkék:
A motorozás kívülállóként veszélyesnek tűnik. A hegyi motorozás még motorosként is felkavaró.
Elolvasom »A módosítás oka nem baleset vagy veszély a motorosokra, egyszerűen csak féltik a technikát a bajorok.
Elolvasom »A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »
Ahogy mondani szokták, ilyen ez a popszakma.
Ahogy nézem azért elég szép sebességgel mennek azon a kis szűk utcán. A kanyar nem tűnt vészesnek, szinte függőleges motort dobott el. Megesik hogy besokall az ember. Legalább nem a helyijáratos busz elő feküdt le.
Háccsófék fiacskám, azzal vesszük szűkebbre az ívet nem az elsővel
Nem kellett volna fékezni egyáltalán. Csak dönteni…
a srác még tanuló, megint tanult valamit
TeeJay!
Könnyű azt mondani hogy csak dönteni kell, de ez nem olyan egyszerű, amikor a kanyar kezdetén rájössz hogy ez sok, és nem mersz lejjebb dönteni mert félsz hogy elcsúszol, pedig valószínüleg még +30km/h-val be lehetne venni a kanyrt. Szóval amikor azon küzdesz hogy bevedd akkor vagy döntesz (viszont minden porcikád ellenzi ezt) vagy fékezel.
Én óvatos hátsófékezéssel szoktam beterelgetni a kanyarba. 1 éve van meg a mostani Gs500-asom de még nem mertem lábtartóig dönteni, valahogy ,,nem érzem”. Pedig a gumik képesek lennének rá mert pl haverom az első próbaúton lábtartóig döntötte a kockásra kopott hátsógumit, azóta pedig már új is van fennt a puhább fajtából. Azt hiszem pár hét múlva pályára viszem, mert ez már nem állapot.
Amúgy az előző SR125-ösömet az első hónapban lábtartóig döntöttem úgyhogy nem értem.
Nah erről puffogtam anno mikor tanuló vezető voltam motorral.
Kötelező ruhaviselet igy nézett ki: Farmergatya, farmerkabát kesztyű.
Kérdem tőlük: Van motoros gatyám és kabátom, protektor is van benne azt felvehetem?
Off road cucc volt, ami tök faja lett volna.
Válasz: Nem, itt van olvasd el, fehéren feketén írja a szabályzat, hogy farmer a hivatalos szerelés és vizsgán is abba kell megjelenni
. Agyam dobtam el a mező széli ganyéba egyből. Ráadásul aznap szét is áztunk, aki ázott már meg farmerben az tudja milyen. Nem kell mesélnem aszem.
Hát igen, ez régebben volt, ráadásul vidéken a messzi északon.Jah én hegylakó vagyok/voltam.
Azóta már rugalmasabbak gondolom, remélem.
Amúgy meg tényleg nem kanyarodott szegény srác.Az oktató meg már kamcsatkában vót rég.Mondjuk nem vágom miért jó, hogy elől caplat az oktató, szerencsétlen meg hátul igyekszik utólérni, illetve tempót tartani vele.
Szerintem itt szó nincs arról, hogy benézte a kanyart, az előtte haladó még rá is gyorsított. Egyszerűen csak megijedt a sebességtől (és/vagy a parkoló autótól), fékezett és ment tovább egyenesen. Nem arról van szó, hogy lábtartóig kellett volna dönteni, csak úgy, egyszerűen: kanyarodni kellett volna. (Még valaki megjegyezné, hogy a kanyar belső oldalán volt: ott kellett mennie, mivel ők ott közlekednek. Olyan ez, mint nekünk a jobbos kanyar…) Kezdő hiba, remélem tanult belőle.
Egyébként meg a tempó messze nem vészes, csak a keskeny út miatt gyorsabbnak tűnik, egyszerű (közlekedés)pszichológia.
Sziasztok!
Mibol gondolja vajon a posztolo,hogy az elso motoros az oktato?
Azon is L betu van(marmint a motoron),sehol a zold melleny oktato felirattal.
Szerintem itt csak ket haver motorozott,es nyilvanvaloan a masodik srac volt a rutintalan.Tehat NEM igy kepzik Angliaban a motorosokat.Foleg nem egy tinedzser,mint a video vegen is lathato.
Aki kamerázott már sisakra szerelt széleslátószögűvel tudhatja: Ezek nem mentek gyorsan, egyáltalán… …jó ha ment 50 el a kanyar előtt (km/h)
Angliában ez úgy megy, hogy nem kell oktatásra járni feltétlenül. Kell egy megnevezett ember, akinek van jogsija és kezességet vállal a tanoncért. Ki kell tenni az L-t, aztán hadszóljon. Amikor úgy érzi a páciens, hgoy menni fog a vizsga, jelentkezik, és akkor meg beül mellé/megy utánna egy vizsgabiztos.
A magyar motoros-oktatás amúgy is egy vicc.
Egy ismerősöm fia (26 körül lehet) most tér át krosszról utcaira. Vettek egy SV650-et, a srác most azzal csinálja a különbözetit… ..egyelőre rutinpályán. Kint voltam a minap megnézni, és ha már úgy is szervezem azt a kis vez-tech-et kanizsára, mondom szólok neki, hogy jöjjön el, ő még könnyebben menthető! Erre beszól az apuka, hogy hát a rutinvizsgára nem az kell, meg különben is még kezdő.
Ennyi!
Most egy kis gubanc van az angol vizsgával, annyira megszigorították, hogy fele annyian (sem) jelentkeznek csak motoros vizsgára, és azok jelentős része megbukik. Az MCN már a politikusokig eljutatta a problémát, rákérdezett a helyzetre és a miértekre, már az alsóházban is elhangzott a kérdés.
A vizsgával nálunk is van “kis” gubanc
!
Tavaly nyáron ott voltam a fiam 50ccm-is oktatásain és rutinvizsgáján.
Ha a srác csak azt tudná, amit ott megtanulhatott, akkor potenciális hullajelöltként, kvázi halálraítélt státuszban róhatná az utakat
.
Jött három 15-16 éves lány, arról sem volt fogakmuk, hogyan kell beindítani a kis robeszt, az egyik a vizsga előtti gyakorló félórában vagy háromszor vett pormintát, de természetesen sikerült neki a vizsga!!!
Botrányos állapot, ha meg neadj’Isten keresztülmegy rajta egy kamion, mert alákacsázik, akkor mindenkit jól meghurcolnak és mindenki nagyon szomorú lesz. Csak az nem lesz kérdés, hogy ki volt az az emeletes barom, aki a kezébe jogosítványt adott??????
A filmen látott védőöltözethez meg csak gratulálni tudok.
Mint mindenben ez a legnehezebb, megtalálni az arany középutat. Az nem megoldás, ha a vizsgadíjakat az egekbe emelik, és az sem, ha iszonyatos módon megszigorítják a vizsgákat. A képzésre kellene a hangsúlyt fektetni, az oktatókon és vizsgáztatókon “számonkérni” az esetleges “tévedéseket”. A kezdővezető státusz kategóriánként kellene értelmezni és az ebben az időszakban okozott szabsértések és okozott balesetek (ha saját hibádból elesel az is annak számít jogilag) befolyásolják az említett emberek szakmai besorolását, keresetét, etc. És igenis kössék pszicológiai és képességbeli alkalmassághoz a jogsit. Aki meg anélkül vezet (nem arról beszélek, amikor van papír, csak nincs nála) akkora büntetést a nyakába, hogy belerokkanjon, de legalábbis elgondolkodjon azon, hogy mit szabad.
Ilyen helyzetben már én is voltam sajnos.Kereszteződésben jobbra mentem,mikor megcsúszott a motor hátulja.Aztán szerencsém volt hogy viszonylag széles az út….
Én kint vagyok Skóciában, és sokszor látok ilyen táblát motorn/autón.
Itt csak annyiról van szó ,hogy friss jogsis. Azt hiszem Magyarországon is egy ideig kikelett tenni a kocsora, vagy nem?
Haverjával motoroztak.
Azon kívül előfordul azt mondják két fajta motoros van, aki esett és aki esni fog. Bár ciki ,hogy csak egy ilyen kanyartól. Nah de ez van.
Ezt nem tudom hogy csinálta a kolléga, de ügyes volt:-) Biztos, hogy nem ment gyorsan, mert alig csúszott egy cseppet…de az elég fájdalmas lehetett.
Nem nevezném sem oktatónak, sem havernak az első motorost. Aki azt bevállalja, hogy egy kezdővel motorozik, az tisztába kell legyen azzal, hogy mire kell odafigyelni. Nem az a tanítás, hogy: “figyelj csak, milyen gyorsan tudok én menni!” A második ember láthatóan tapasztalatlanabb, ezért lemaradt, és ha az előtte haladó néha a tükörbe is néz, talán nem történik baj. Szerencséje volt a srácnak, hogy nem ment mögötte autó, mert úgy láttam, nem lett volna hely a kikerülésre. Engem friss jogsival a bátyám avatott be, szerencsére nem így. Arról nem is mondok véleményt, hogy egy balesethez röhögve odamenni… Igen sok idő eltelik, mire eszébe jut, hogy talán segítenie kellene.
Sziasztok!
Bizonyára mindenki volt már úgy, hogy egy túrán nézelődött, vagy elgondolkodott, aztán jött a kanyar…
Jobb esetben nem a fékhez nyúlsz reflexből, mert “meg akarok állni”, hanem rutinból kis hátsófék és rádöntesz a kanyarra, ha az aszfalt minősége engedi.
Ehez kellenek a túrák, amikor csapatban, nem túl nagy tempóval másolod az előtted menőket. Beépülnek a mozdulatok a fejedbe, s baj esetén tényleg rutinból és nem gondolkodva oldod meg a problémát.
A filmen látszik, hogy a hátsó motorosnak ez még hiányzott. Az első mehetett volna kicsit lassabban, de attól tartok emberünket ez sem mentette volna meg, mert egyszerűen begörcsölt, leblokkolt és egyenesen kimászott a kanyarból. Megeseik. Nem volt kellő lélekjelenléte. Viszont szerencsésen végződött, és jó “tanulópénz” volt.
Kezdőként sokkal jobban kell figyelni a közlekedésre és menni, menni, menni, hogy aztán élvezhesd is a motorozást!