A Német Automobil Klub, az ADAC a világ legtöbb motorosát tagjai között tudó szervezete. Ők szavazták meg a 2009-es Gelber Engel (Sárga Angyal) díjat a Bosch cégnek, amiért a legújabb generációs motorkerékpár-blokkolásgátlójukkal oly sokat tettek a biztonságos közúti motorozás eléréséért.
Szakértők manapság az ABS-t tartják a legfontosabb motorkerékpáros biztonsági kiegészítőnek. Európai statisztikai adatok alapján ugyanannyi megtett távolság során hússzor nagyobb az esélyünk egy súlyos baleset elszenvedésére motorkerékpárral, mint autóval. Ugyanakkor a kontinensünkön értékesített új motorok mindössze 10 százaléka rendelkezett blokkolásgátlóval 2009-ben – világszerte ez a szám eggyel még kevesebb. Az eladott új autóknál ugyanez az arány az egész Földre nézve 80 százalék! Mi lehet az oka, hogy a négykerekűeknél egyértelmű a döntés, a motoroknál pedig nem?
Nyilván az egyik tényező az ár. Ezen a téren (is) nagyot lépett előre a kilencedik generációs Bosch ABS. A cég 1994 óta fejleszti rendszerét a kétkerekűek számára – eleinte az autókban alkalmazott technológia módosításával, napjainkban azonban teljesen önálló egységként. Dr. Werner Struth részlegvezető szerint: “A mostani blokkolásgátló rendszerünk annyira kicsi és kedvező árú berendezés, hogy végre minden motorkerékpár-gyártónak megéri beépíteni az összes kategória járműveibe.” Valóban: a kilencedik generációs rendszer teljes tömege 0,7 kilogramm (!), amely még közvetlen elődjének is csupán a fele.
Nos, mi csupán bizakodni tudunk benne, hogy az ADAC szakemberei a jövőbe láttak és a 2009 novembere óta gyártott újdonság valóban áttörést fog hozni a biztonságosabb motorozás felé!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »
Azt nem tudom milyen hosszabb távon az ABS, azt viszont tudom, hogy amikor egy ugyan olyan motorral mentem, mint az enyém, csak ABS-es változattal, előbb lekattogott az ABS, mint hogy akkora fékerőt kisajtoljak belőle, mint az enyémmel, ami nem ABS-es. Ez persze függhet a gumitól is, hogy azon a motoron más gumma volt, nem tudom pontosan, nekem ez tűnt fel.
Másik dolog meg valóban az ár ami nálam az ABS nélküli változat felé döntötte a mérleg nyelvét.
Valszeg arról lehet szó elsősorban, hogy mint autóéknál is nagyon komoly fejlődés van a téren.
Az ABS-es ’98-as Ford Escortom nagyon-nagyon hamar kiold, és csak kerekenként nézi, tehát ha egy kerék csúszna mindjárt az összesen eljti a nyomást, és a csúszó kerékre szabályoz. Ezzel szemben egy mai azonos kategóriás ABS (új Focus) ég és föld. Összehasonlitási alapnak jó még egy barátom 300SL mercije ’91-ből, ahol nyilván a mechanikai megoldások is sokkal robosztusabbak voltak, de az elektronika is jóval erősebb, hiszen az még sok mai középkategóriás és rengeteg 3 betűs kütyüvel szerelt járművet is kenterbe ver fékezés terén.
Konkrtétan én is azt tapasztaltam hogy 1250 es Bandit ABS vs. no-ABS az előbbivel JELENTŐSEN rosszabb hatást értem el szárazz úton kontrolált körülmények között végrehajtott vészfékezés során.
/hozzá kell tenni a témához mindenképpen azt a tényt, hogy az összes 3 betűs (legyen szó autórol vagy akár motorról) leginkább a “nem üzemszerű” szituációk biztonságos megoldásának céljával kerül alkalmazásra, igy feltételezem, hogy összességében számos balesetgyanús szituációból jobb eséllyel jönnék ki “győztesen” az ABS-es Bandittal mint az enyimmel./
Ne felejtsétek el, hogy az ABS lényege nem csak az, hogy rövidebb lesz a fékút, hanem az is, hogy pont a csúszás megadályozása miatt végig irányítható marad a motor. Az iskolában is azt tanítják, hogy a váratlan helyzeteket kormányzással és ne fékezéssel oldjuk meg. 🙂
Azért ez autóra vonatkozik inkább.
Motorral egy vészfékezés szerá manőver közepén “irányítani” csak úgy tudsz, ha közben nem fékezel, vagy legalább erősen visszaveszel a fékhatásból. Ez nem az ABS megléte vagy hiánya miatt van így, hanem szimplán fizika.
Vezetéstechnikai dolog, amiről Mackó tudna részletesen, feltehetőleg szinte regényes formában értekezni.
Vadász: ugyanarról beszélünk, csak más hangsúllyal. 🙂
a vezetéstechnikai tréningen pont azt gyakoroltuk sokat, hogy hogyan lehet hatékonyan vészfékezni a blokkolás elkerülésével. az egyik legnehezebb mutatvány volt, és nem vagyok benne biztos, hogy nem steril körülmények között (pálya, jó és tiszta aszfalt, felkészülés agyban) is jól végre tudom hajtani. az abs pont ebben segít: majdnem ész nélkül bele tudok tépni, nem blokkol a kerék, és elkezdhetem az akadály kikerülését
Regényt nem szeretnék írni, de azt szögezzük le, hogy ha “ész nélkül belemarsz”, ABS ide vagy oda, méterekkel hosszabb lesz a fékutad!
Direkt ezt próbálgattam tavaly a C-ABS bemutatóján. Nagyon plasztikus volt: amikor ész nélkül martam bele, 100-ról 5 méterrel hosszabbat fékeztem.
… de legalább nem csukta be az elejét…
2008-ban volt szerencsém a Mackó féle yamahás oktatáson részt venni – 2x is voltam, de mint kiderült, már először is a magasabb csoportba kerültem. Bár csak egy du. volt az oktatás, mindenféleképp hasznos volt, utána legalább nem a saját hülyeségeimet gyakoroltam, hanem azt, amit kell. A megoldás pontosan ez: a gyakorlás.
Nekem már 2x megmentette az életem (de legalábbis a testi éppségem) az a pár ezer forint, meg a néhány órás gyakorlások utána.
Amúgy ez milyen motor?
Sor kettesnek nézem, és annyira részletes a blokkja, hogy nem hinném, hogy nincs ilyen.
Ráadásul ez amajdnem motor fölé helyezett váltó rémlik is valahonnan!
(Sajnos én ezért a találós kérdésért nem tudok feldobni semmit.)
Eko!
Nekem is ez jött elő 🙂 Az ABS nem érdekes,lényeg a képen látható motor.
Az eleje ZZR1100 ra hajaz,de lehetne az oldalsó beömlő miatt régi Kawa (zxr ?!) vagy Suzi Gixer (2002?2000? nah mindegy pupos gixer)
A faridom egyértelműen 2002-3 Yamaha YZF-R1 a tank formája szintén a Yamaha R1 (2002 illetve a 2004 esen is hasonló)A faridom alá huzott (félig meddig) kipufogó is Yamahát mutat.
A sor kettő pedig nem tom. TDM?
Mindenesetre nem hinném hogy konkrét motor lenne a képen,ilyen burkolt sport túra sor-zwei.viertact ról még nem hallotam.
De lehet hogy mindjárt vki megmondja h ez XY1120WQ 🙂
De én ezeket látom benne
”burkolt sport túra sor-zwei.viertact ról még nem hallotam.”
Pedig van ilyen, (F800S/ST) de az nem ez!
sport/sportúra sorkettes: TRX 850.
Persze a képen nem valóságos motor van, a lényeg az ABS, nem a konkrét motor – így a berendezést nem azonosítják egyik ismert márkával sem.
TÉNYLEG A TÉERIKSZ NYÓCÖTVEN hogy nem jutott eszembe
A Bömbit ia adom,de azokat nem ismerem annyira.Van túra,az a nagy amivel Ewanék megkerülték a bolgyót minden tengely(x,y) mentén.
MEg z új ezres ami alázza a japókat( 🙁 )
Tee Jay,persze alap,de ahogy láttam más is próbálkozott egyes elemek beazonosításával:)
Béke