Éppen csak beszámoltunk az európai értékesítések aggasztó csökkenéséről, máris itt vannak az japán motorkerékpár gyártás és export adatai. Ha az európai értékesítések visszaesése aggasztó, a japánok helyzete kétségbeejtő. Az alábbi számokhoz sok kommentár, azt hiszem, nem szükséges.
Gyártás |
Okt-09 |
Okt-08 |
Változás |
Változás % |
<= 50cc |
6,608 |
14,885 |
-8,277 |
-55,61% |
51 – 125cc |
6,525 |
11,329 |
-4,804 |
-42,40% |
126 – 250cc |
12,198 |
20,777 |
-8,579 |
-41,29% |
250cc <= |
25,687 |
73,132 |
-47,445 |
-64,88% |
Összesen |
51,018 |
120,123 |
-69,105 |
-57,53% |
Gyártás |
Okt-09 |
|
Változás* |
Változás % |
Honda |
15,306 |
|
-17,968 |
-54,0% |
Suzuki |
12,770 |
|
-21,651 |
-62,9% |
Yamaha |
10,587 |
|
-22,089 |
-67,6% |
Kawasaki |
12,339 |
|
-7,372 |
-37,4% |
más |
16 |
|
-5 |
-23,8% |
Összesen |
51,018 |
|
|
|
Export |
Okt-09 |
Okt-08 |
Változás |
Változás % |
<= 50cc |
620 |
4,258 |
-3,638 |
-85,44% |
51 – 125cc |
4,202 |
11,669 |
-7,467 |
-63,99% |
126 – 250cc |
10,603 |
19,272 |
-8,669 |
-44,98% |
250cc <= |
25,718 |
55,503 |
-29,785 |
-53,66% |
Összesen |
41,143 |
90,702 |
-49,559 |
-54,64% |
(* – a megadott százalékos változás alapján)
Az egészben az a leginkább elborzasztó, hogy a gyártás a 26., az export a 25. egymást követő hónapban csökken, így a trend szó igencsak megalapozott. A gyártók 2009. októberében 334,12 millió dollár értékben exportálták termékeiket, ebből 229,94 volt a kész motorok és14,18 az alkatrészek értéke. Csak összehasonlításképpen, tavaly októberben az export elérte a 597,21 millió dollárt – a várható bevételek 263,09 millió dollárral csökkentek.
A viszonylag olcsó japán motorok számának csökkenése a jövőre nézve semmi jóval nem kecsegtet – hosszú távon ez a motorok számának stagnálását, majd csökkenését, valamint a fejlesztések lassulását jelenti.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »
Drasztikus leszek:
“És akkor mi van?”
Kicsit részletesebben:
Minden kis piaci lyukba toltak modellt, facelift, új modell típus 1-2 évente…
Az egész rohadt gazdasági vállságot ez a magatartás hozta. Gyártunk, fejlesztünk, ész nélkül…. ….csak éppen egyszercsak besokalt a dolog, az egész világon több mosógép, új autó, plazmatévé és minden más van raktáron/gyártásban/áruházban perpill, mint amit az elövetkező 2-3 évben értékesíteni lehet (és lehetett volna a vállság előtti vásárlási számokkal is).
Miattam sajnálja aki akara…
Személy szerint nem látnék abban semmi problémát ha egy adott típus akár 10 évig lenne a piacon. Nézzük csak meg a 10 évvel ezelőtti gépeket. Olyan rosszak ? Tudom ijesztően hangzik, de ha végiggondoljuk mi sem járnánk rosszul. Egyrészt nem akarnánk erönkön felül is motort cserélni, egyszerübb lenne a javítás, talán több lenne a profi szerelő, olcsóbb alkatrész, stb.
Gondoljuk csak végig hány olyan NÉLKÜLÖZHETETLEN újítás történt az ÁTLAG motorokon ami nélkül nem szívesen ülnénk a paripára…
ha nem lenne állandó fejlesztés akkor kevesebb munkás kéz is elég lenne tehát mi nem járnánk jobban…
de ha tovább görgetjük a dolgot akkor eljthatunk akár a tervgazdaságig is hisz “minek pazarolni majd mi gyártunk amit kell és amennyire szükség van minek ide több márka ha ugyanaz a cél” ismerős?
persze nem tökéletes az ami van de nem hiába alakult igy!
Bár a mérnöki tudomány eléggé egzakt, de a szempontok már szubjektívek. Hogy kinek mi a nélkülözhetetlen, függ a tudástól, a tapasztalatoktól és az igényektól. Az elmúlt tíz évben pl. elterjedt az injektor, ami nekem szempont volt. Az utóbbi években jelentősen nőtt az ABS-szel szerelt gépek száma – ez nekem nem szempont, de van akinek igen. A gumik az elmúlt 20 évben baromi sokat fejlődtek, bár ez többnyire konfigurációs kérdés, de azért a mozgási terület eléggé behatárolt egy-egy esetben. Említhetném még a katalizátort is, bár ez sztem a legtöbb motorosnak nem szempont – de mégis, lehet, hogy van, akinek igen.
Írom ezeket úgy, hogy az álommotorom egy retrobike, ami sokat nem változott…
Egyetértek, nekem is szempont volt az injektor a választásnál, ezért is vettem meg az utolsó karbis motorok egyikét, ameddig még forgalomba lehetett helyezni. aztán úgy hozta a sors, hogy a robogóm is karbis lett, de haladok a korral, mert tavasszal a karbis autóm egy injektoros váltotta fel!
Kinek a pap, kinek a papné…
Én személy szerint az 1henger-léghűtés-berugó szentháromságra esküszöm.Kevés a hibalehetőség.De ez ugye nem a jövő.
És azért jó az önindító,jó ha nem kell szarakodni a szivatóval,jó ha nem kap hőgutát a gép 40fokban a dugóban.
Kinek a pap…
Végülis a Simson, meg a TS egy tök jó motor volt… de lehet, hogy csak a fiatalságotok hiányzik?
Nekem nagyon! 🙂
Természetesen én sem arra gondoltam, hogy üljünk vissza a Simsonra, de pl. egy 2000-es évjáratú GS1150-hez képest – a biztonságos motorozáshoz - valóban szükséges minden ami az 1200-en van ? De akár ugyanez felmerülhet az RT esetében is és nyilván a többi márkánál is lehetne hasonló példákat felhozni. Természetesen nem azt mondom, hogy nincs szükség a fejlődésre, csak a 2-3 évenkénti modellváltást tartom feleslegesnek minden szempontból.
Az pedig, hogy mi lesz a felszabaduló munkaerővel sajna nem lehet szempont, hiszen ha be kell zárni a gyárat gazdasági okok miatt, akkor sem lesz visszatartó tényező (lásd pl. a YAMAHA olaszországi gyárbezárását)
Nincs szükség a gyakori modellváltásokra. Felesleges, pláne ha egy kiforrott technikáró van szó, asszem ebben többetekkel egyetértek.
Mi költség egy gépsort átállítani? – Baromi nagy.
A verseny kényszerítette bele ebbe is a gyártókat, a verseny pedig mi vagyunk aki maga piac.
Gyakran hallani, hogy a járművüket dicsérik a tulalyok (autót is, főleg tőlük), és sorolják a technikai paramétereiket, holott a töredékét használják csak ki. Gyakran hallani, hogy X lovas az autóm, szervó itt-ott, ABS, CBS, Klima, Könnyüfém felni, (némelyik nehezebb mint az acél) Carbon alaktrészek, sport váltó, sportosra hangolt futómű, gyári tuning, új kasztni, és sok más a motorsportokban használt rövidítések.
Megkérdezem, minek ennyi minden egy családi autóba? itt főleg a Carbonszálas alkatrészekre és egyéb az utcán használatnál felesleges dolgokra gondolok.
Ebbe a versenybe kényszerítettük a gyártókat Mi! Itt az eredménye.
Érdekes, hogy azok piacok ma is mennek ahol nem fejlesztettek annyit a modelleken. (Kína, India stb). Ők máshogy gondolkoznak mint mi.
Kina, és India nem azért “megy”, mert oda nem fejleszettek, hanem, mert mi nem látunk tovább az árcédulánál, és megvesszük a sok kinai szrt.
Ennek köszönhetöen a kinai gazdaság a válság legmélyebb pontján is tudott majdnem 10%-os fejlödést produkálni.
Volt (van) pénzük költekezni. Teszem hozzá a mi pénzünkböl!
“Ebbe a versenybe kényszerítettük a gyártókat Mi! Itt az eredménye.”
Na, ezt azért erősen vitatnám, szerintem nem igazán így működik. Sokkal inkább mondanám azt, hogy adott gyártó behoz egy terméket, és a konkurencia megpróbál egy “jobb”, de legalábbis vonzóbb terméket a piacra dobni -> verseny. Az, hogy mi a “jobb”, meg szubjektív – de ezt már megtárgyaltunk. Ráadásul van egy olyan dolog, hogy reklám: azt súlykolják az emberekbe, hogy vegyél, vegyél, vegyél (ettől boldog leszel üzenettel…). Az más kérdés, hogy ez egy baromi nagy átveres.
A “Mi” részhez azt még hozzátenném, hogy nem vagyok hajlandó közösséget vállalni olyan emberekkel, aki 0%-os önerővel vesznek 120 hónapos törlesztővel, (látszólag) kamatmentes hitelre autót – mondjuk bizonyos szinten hálás vagyok nekik, mert a használtautó piacot elárasztották a 10-50e km-eres olcsó kisautók, jelentősen alacsonyabb áron, mint 0km-es gépek. Mondjuk az is hozzátartozik, hogy a válság miatt már új autókat is lehet jelentős (10-20%) árengedménnyel kapni.
Ez valahol egy öngerjesztő folyamat, mindkét oldal (kereslet-kínálat) kellett hozzá, de a kínálat és az őt kiszolgáló “melléküzemág” szerepét én súlyosabbnak érzem. A Kereslet oldal hiszékeny és vágyik a szép mesékre, ezt a Kínálat ragyogóan bele is építi a marketingjébe.
Ha veszi bárki a fáradtságot és fellapozza pl. az elmúlt 6-7 év Superbike magazinjait és egymás után (de időrendben visszafelé haladva) elolvassa a rendszeres 600-as és 1000-es sportmotor nagyteszteket, akkor azt fogja látni, hogy amit éppen mocskosmód lehúznak az aktuális évben a “régi” modellnél, azt a korábbi évben istenítették, mint világmegváltó újdonságot.
Olyan nevetséges dolgokat tettek rivaldafénybe, meghülyítve ezzel a fogékony sznob réteget, mint például a motorok tömegének a jelentéktelen +/- változása.
Holott egyrészt ezt a motorosok igen nagy hányada soha meg nem érzi, másrészt nem egyensablon alapján öntött emberek veszik a gépeket, van köztünk a 60 kilós csontkollekciótól a 140 kilós behemótig mindenféle termetű.
Aztán a piac “betelt”, az árversenyben minden gyártó elment a végletekig, de a polgárok pénztárcájának vészes apadása véget is vetett a folyamatnak.
Hiába a szép mesék és ígéretek, ha egyszer nincsen pénz megváltani őket.
A motorosok nagy része (aki ezt eddig éves 5-6 ezer km-rel, 1-2 évenkénti motorcserével oldotta meg) újra megtanulja szeretni és gondozni a gépét és sok, nálunk gazdagabb országhoz hasonlóan nálunk sem lesz “gáz” a tizenéves, százezres futásteljesítményű motor birtoklása.
Sőt!
TeeJay – én is csak addig nyújtózkodom ameddig a takaróm ér, Nem tovább. Nyílván szeretnék én is BMW GS -t de nincs rá pénzem
Arra akartam kilyukadni, hogy a piac is hibás (nem használom a MI szót).
igaz ahogy írtátok kettőn áll a vásár.
…a közgazdászok most jót nevettek rajtunk.
Az utóbbi néhány posztban a tul. képpen a gazdasági rendszerről volt szó, és tetszik, nem tetszik az arra van kihegyezve, hogy félkész szemetet vegyél, és folyamatosan kötsd a pénzt az újabb generációra. Vedd meg a videót, dobd ki, vegyél egy négyfejes videót, dobd ki, vegyél egy 6 fejeset. Aztán dobd ki és vegyél egy DVD-t, majd dobd ki és vegyél egy következő generációsat, majd vegyél egy házimozi rendszert, aztán cseréld le megint deck-re + erősítőre, majd vegyél egy dvd író decket, majd vegyél egy blue rayt. Meg persze vedd meg az egész gyűjteményed megint az új médiára. Stb. Ennek a gazdasági modellnek a két fő hátránya, hogy hosszú távon nem tartható és valaki, valakik mindig veszítenek, gyakorlatilag a kizsákmányolásra épít. Mindamellett rengeteg munkahely teremthető (látszólag)… És igen, a másik véglet a tervgazdaság és a(z elméleti!) kommunizmus.
Ez az egész egy rohadt nagy zsizsegő massza, akárcsak az emberiség maga. Vannak benne szabályszerűségek, de az ezzel foglalkozó közgáz messze nem egzakt tudomány…