Az elmúlt 30 évben elképesztő módon nőtt a sportmotorok teljesítménye. Az Euro3 bevezetése azonban gátat szabott a növekedésnek, cserébe tisztábbak lettek a kétkerekűek. Mi várható 2040-re?
A hetvenes évek végén 90 lóerő félelmetesen soknak számított, ma sokan a kezdőmotorok közé sorolják a hasonló teljesítményű motorokat. A fejlődés szinte töretlen volt egészen az Euro3-as norma bevezetéséig, jelenleg az ezres sportmotorok 180-190 lóerő körül teljesítenek, a fejlődés az elmúlt években inkább a futómű, elektronika területén jelentős. A kipufogógáz tisztaságát szabályozó normák nem csak a teljesítményt korlátozzák, jelentős súlynövekedésért is felelősek, jellemzően 5-10 kilogramm a katalizátorok súlya, nem véletlen, hogy kiment a divatból a magasan elvezetett kipufogódob.
A jövő megjósolhatatlan, sokan az elektromos motorra esküsznek, több gyár már ma is kínál ilyet, 2010-re a legnagyobb Honda is beszáll a piacra, legalábbis a minapi bejelentésük szerint. Reméljük az új tendencia színesíteni és nem felváltani fogja a jelenlegit. Az elektronikából már így is túl sok van a legtöbb mai motorban…