Biztonságosabb motorok
Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy a közúti közlekedésben a legfontosabb szempont a biztonság. Lapunk egyik nem titkolt célja, hogy a közúti motorozást választókban tudatosítsa ezt a szemléletmódot.
Olvasóink gyakran találkozhatnak ezen témakörbe illő cikkekkel. Nemrég számoltunk be az IVTM vezetéstechnikai tanfolyamáról, de rendszeresem adunk hírt új technikai eszközökről is, amelyek a baleset-megelőzést, illetve az esetleges sérülések enyhítését szolgálják. Elegendő csak az APC légzsákos sisakjára, vagy a figyelmünket nem elterelő GPS navigációs eszközre gondolunk, hogy csupán a közelmúltból csemegézzünk.
ABS
Ezektől persze jóval fontosabbnak tekinthetők az olyan, a vezetéshez közvetlenül kapcsolódó berendezések, mint az ABS, amelyet a Honda 2009-től a sportmotorjaiba is beépít. Az ABS a motorokon 20 éve alkalmazott berendezés, a múlt héten talán a legilletékesebbektől kapott egy újabb elismerést. Az amerikai biztosítási üzletágban készített felmérés szerint, amely az Egyesült Államokban történt balesetek alapján készült, tízezer motoros balesetre vetítve átlagosan 6,6 haláleset történt ABS nélküli motorok körében, míg ez a szám ugyanolyan stílusú, de blokkolásgátlóval szerelt motorokra vetítve „csak” 4,1 volt a vizsgált 2005-2006 közti időszakban. Ne felejtsük el, egy Magyarországnál több mint hússzor nagyobb lakosságú országról beszélünk, a 38 százalékos különbség számtalan megmentett emberéletet jelent. Bár az ABS sem tesz csodát, de döntse el mindenki, szeretne-e ebbe a 38 százalékba tartozni, ha közeledik a baj.
Honda WLAN
A Honda a napokban egy forradalmi rendszer ötletét vázolta fel. A járműveket összekötő vezeték nélküli számítógépes hálózat sebesség-, irány- és helyzet-adatokat közölne a közlekedés többi résztvevőjével. A kapott adatok alapján a rendszer fedélzeti számítógépe indokolt esetben figyelmeztetéseket adna a vezetőnek a potenciálisan veszélyt jelentő járművekről, de a további tervekben szerepel az útviszonyokról, útlezárásokról, közlekedési helyzetről szóló információk integrálása is a rendszerbe. Egy ilyen kiterjedt hálózat megvalósítása természetesen számos akadályba, technikai problémába ütközik, és adatvédelmi kérdéseket is szép számmal felvet. Mindannyian el tudunk képzelni szélsőséges helyzeteket, amelyben egy ilyen rendszer könnyen értelmezhetetlen információkkal látja el a vezetőket, vagy indokolatlan lassításra késztetheti őket. Bár sok fejlesztést és szabályozást igényel, az ötletnek mégis számos előnye van, főleg motoros szemmel nézve. A bennünket érintő legtöbb halálos baleset másik járművel történő ütközéskor következik be. Ha a WLAN-hálózat nem is szüntetni meg teljesen ezen eseteket, de számukat drasztikusan csökkentheti.
A hír kapcsán óhatatlanul is a „Tökéletes nap” című közlekedés-biztonsági kisfilm jut eszembe, amelyet bizonyára sokan ismertek, ám nem lehet elégszer megnézni: