Petíció a motorosokért
Volt egyszer egy, illetve két motoros demonstráció Budapesten, amelyek az RRace Mono Motoros Nonprofit Érdekvédelmi Szervezet hívására jöttek létre. A látványos gyülekezések mellett azonban komoly háttérmunka folyik.
A 2007 őszén, a Dózsa György úton megrendezett motoros demonstráción összesen 7941 darab kérdőívet töltöttek ki a résztvevők. Ezek kiértékelése az alábbi eredményeket hozta:
A kérdőívekben megadott adatok alapján a demón részt vett átlagos motorkerékpár 753 cm3-es, 84.5 LE-s és 5.8 éves. A márkák megoszlása az alábbi volt:
SUZUKI – 32%
HONDA – 23%
YAMAHA – 20%
KAWASAKI – 10%
BMW – 3%
HARLEY DAVIDSON – 2%
APRILIA – 2%
MZ – 2%
DUCATI – 1%
KTM – 1%
HYOSUNG – 0,5%
CAGIVA – 0,5%
EGYÉB – 3%
Azt gondoljuk, ha nem is pontosan, de fenti számok hűen tükrözik a naponta használt motorkerékpár-állomány összetételét.
A kérdőivben feltett kérdések és a rájuk adott válaszok:
1. Tudod már, hogy mennyi lett a kirótt gépjárműadó a motorkerékpárodra?
IGEN – 60,5% (Vagyis több, mint 39%-a a motorosoknak nem tudta mennyivel emelkedett meg az adója!)
2. Befizetted már az idei évre / félévre kirótt gépjármű adót motorodra?
IGEN – 61%
5. Szerinted melyik számítási mód az, amelyik használhatóbb?
Lökettérfogat alapú számítás – 52%
Teljesítmény alapú számítás – 48%
6. Ezt a fent kiszámolt összeget már kifizethetőnek tartanád?
– Igen, ezt már kifizethetőnek tartom! – 49%
– Igen, bár még mindig soknak találom a saját körülményeimet figyelembe véve! – 18%
– Nem, még ezt is eltúlzott mértékűnek érzem! – 15%
– Nem, sőt az eredeti mértékű adót szeretném, ha visszaállítanák – 18%
7. Egyetértesz azzal, hogy szükség van olyan KRESZ módosításokra, melyek megkönnyítik és biztonságosabbá teszik a motorosok közlekedését?
IGEN – 99%
8. Egyetértesz azzal, hogyha egy forgalmi sávon belül a motorkerékpárost megelőzheti a két nyomon haladó jármű, akkor egy forgalmi sávon belül motorkerékpárral is lehessen két nyomon haladó járművet előzni?
IGEN – 95%
9. Egyetértesz azzal, hogy lakott területen kívül, párhuzamos közlekedési utakon a motorosok ezentúl használhassák a 3. és további belső sávokat is?
IGEN – 99%
10. Egyetértesz azzal, hogy lakott területen belül, párhuzamos közlekedési utakon, az álló kocsisorok között, szigorúan szabályozott feltételek mellett, a motorosok előre gurulhassanak?
IGEN – 98%
11. Egyetértesz azzal, hogy \B\ kategóriás jogosítvány megszerzéséhez szükséges legyen legalább 2 óra segédmotoros forgalmi gyakorlat is?
IGEN – 92%
Ezen egyhangú válaszok alapján készítette el az RRace Mono csapata az alábbi petíciót, amely a közelmúltban el is jutott az illetékesekhez:
PETICIÓ A MOTORKERÉKPÁROKRA KIRÓTT HELYI ADÓ ÜGYÉBEN
Tisztelt Dr. Kónya László Főosztályvezető Úr!
Szervezetünk ezúton kíván PETICIÓVAL fordulni a Tisztelt Pénzügyminisztériumhoz a 2007. január 1-től életbe lépett Gépjárműadó módosításának eredményeként kialakult, a motorkerékpár tulajdonosokat aránytalanul nagymértékben sújtó adóteher mérséklése ügyében.
Reprezentatív felméréseink alapján állíthatjuk, hogy az aktív motorkerékpár tulajdonosok túlnyomó része, konszenzusos megoldásként a jelenlegi teljesítmény alapon kiszámított Gépjárműadó mértékének jelentős – a jelenlegi szint 30%-áig történő – csökkentésével lenne elégedett.
Alább részleteiben bemutatott javaslatunk szerint azt kérjük a Magyar Motoros Társadalom nevében, hogy olyan elviselhető szintű, a vagyoni értékkel arányos, külön a motorkerékpárokra vonatkozó adószámítási módot vezessenek be már a 2009. adóévben, mely figyelembe veszi a motorkerékpárok műszaki sajátosságait és a gépjármű értékéhez viszonyított adóteher megegyezik arányaiban a gépkocsikéval.
Kérem, engedje meg, hogy röviden összefoglaljam szervezetünk szemszögéből az előzményeket!
2006 tavaszán kapott szárnyra az a hír, mely már vázlatosan körülírta a várható gépjármű adók változásait. Ez óriási felháborodást keltett a motorosok körében, szinte nem volt olyan motoros fórum, ahol ne ez lett volna a vezető téma. Nem titok, ez a felháborodási hullám hívta életre szervezetünket, és adott nekünk ilyen széleskörű támogatottságot, legitimitást.
2006 szeptemberében tiltakozó motoros demonstrációt tartottunk, mely keretében közel 16 ezer tiltakozó aláírást gyűjtöttünk a várható GJA változás ellen, melyet el is juttatunk – tárgyalási lehetőséget kérve – a Pénzügyminisztériumhoz. Ennek eredményeként 2006 októberének végén ülhettünk tárgyalóasztalhoz Önnel, mely megbeszélés szerint legkorábban is csak a 2008-as adóévre lehetett volna változásokat kieszközölni. Az Ön tolmácsolása szerint a PM nyitott konstruktív szakmai javaslatainkra a GJA változásával kapcsolatosan.
Vitánk támadt az általunk számított átlagosan 7-8-szoros emelkedési mértékkel a motorkerékpárokra kivetett gépjárműadó változás kapcsán. Ön elmondta, hogy a PM statisztikái szerint, a Magyarországi „átlag-motorkerékpár” 5-600 cm³ hengerűrtartalmú, kb. 40 KW névleges teljesítményű. Ebből következőleg az emelkedés átlagos mértéke inkább csak 3-4-szeres. Kértük a Tisztelt Főosztályvezető Urat, hogy az említett statisztikai adatbázist – amennyiben ez lehetséges – bocsássa rendelkezésünkre, hiszen ez a későbbi javaslatainknál fontos lehet azért, hogy a számításaink ugyanazon a bázison készüljenek, mint amit a PM is használ.
2006 decemberében írásban is kértük Önt a statisztikák átadására, de törvényi kötelmek okán az adatgazdához, vagyis a Központi Adatfeldolgozó, Nyilvántartó és Választási Hivatal Közlekedési, Igazgatási Nyilvántartó Főosztályához irányított bennünk. Sajnálatos módon az adatnyilvántartót is szigorú törvények kötik, mely szerint csak a törvényben rögzített tarifák mellett bocsáthatja rendelkezésünkre a szűrt adatbázist. Az általunk igényelt adatok összesített díja meghaladná a 3 millió forintot, ami ezen adatok hozzáférhetőségét lehetetlenné teszi számunkra.
Méltányossági kérelemmel fordultunk a Hivatal vezetőjéhez, de tájékoztatása szerint a törvény nem tesz lehetővé méltányossági döntést részére, az adatok kiadásával kapcsolatban. (Ezt a motorosok igen érdekes fordulatnak vélik, hiszen az adófizetők – tehát a motorosok is – által fenntartott, Központi Adatbázisból szerettünk volna közhasznú adatokhoz hozzáférni, nem pedig kereskedelmi céllal címlistákat vásárolni. Támogató barátaink itt is harcra buzdítottak minket az igazunk érdekében, de úgy döntöttünk energiáinkat konstruktív feladatokba öljük inkább…)
Hivatalvezető Úr tanácsára megkerestük a KSH-t is, aki bár elméletben kedvezőbb – de még mindig milliós nagyságrendű – árajánlatot adott a kért statisztikai adatállomány elkészítésére, de gyakorlatban csak a 2000 évjárattól tudtak volna pontos és tiszta adatokat garantálni. Így ez a csatorna sem üdvözítő számunkra. A huzavonával eltelt hónapok elkeserítettek bennünket.
A 2007 tavaszán rendezett Budapest Motor Kiállításon, végeztünk egy megkérdezéses felmérést (200 fős mintán) a motorosok körében, melyből kiderült, hogy miként látnák elfogadhatónak a GJA változást a kiállítást látogató motorosok. Ezen felmérés alapján kétféle számítási módot is kidolgoztunk, melyeket kérdőíves megkérdezés formájában a 2007 szeptemberében tartott második motoros demonstrációnkon mutattunk be a motorosoknak. A demonstráció fő üzenete – az egy évvel korábbi eseményhez hasonlóan – a motoros összetartozás reprezentálásán túl, a GJA mértéke elleni tiltakozás volt. Ismét nagy létszámban, több mint 12 ezer motorral voltak jelen támogatóink. Ez azt jelenti, hogy Magyarország szinte minden települését képviselte 3-4 motoros.
Közel 8000 kitöltött kérdőívet sikerült összegyűjtenünk. (A kérdőívet és az értékelés végeredményét mellékeltük.) Kétféle számítási módot ajánlottunk meg a motorosoknak – szemmel tartva az Önnel folytatott egyeztetés során megismert kritériumokat, vagyis hogy a kiszámítás módjának egyszerűnek kell lennie, a forgalmiból kiolvasható adatok alapján – egy hengerűrtartalom alapján végzett-, és egy teljesítmény alapon végzett számítási módot. Nem titok az előző a sportmotorosoknak, míg az utóbbi a chopper- és cruiser- típusú motoroknak kedvez.
A felmérések érdekes eredményeket tárnak elénk, engedje meg, hogy röviden ezt megosszam Önnel:
– a demón megjelent átlagmotor 753 cm³-es, 84,5 LE-es és 5,8 éves
– a megkérdezettek több mint 39%-a 2007 őszén még nem fizette be a GJA-t
– 48/52 arányban ítélik kedvezőnek a teljesítmény/hengerűrtartalom szerinti számítást
Bár a szorzószámokat úgy alakítottuk ki, hogy a jelenlegi mérték 30%-ára csökkentett értékeket adjanak, a megkérdezett 7941 motoros mai befizetendő éves Gépjármű adója 130 millió Ft, addig az általunk javasolt számítási mód szerint nagyjából 80 millió Ft, vagyis a valós csökkenés aránya csak egy harmad.
A megkérdezettek kétharmada ezt a számítást már elfogadhatónak tartja.
Az általunk javasolt számítási mód a következő:
A motorkerékpárok cm³-ben mért hengerűrtartalmát és kW-ban mért teljesítményét is felszorozzuk az alábbi táblázat motorévjárat szerinti értékeivel és a két szorzat összege adja az éves adó mértékét eredményül.
0-3 év között köbcentiméterenként 9 Ft és kilowattonként 73 Ft
4-7 év között köbcentiméterenként 7 Ft és kilowattonként 65 Ft
8-11 év között köbcentiméterenként 5 Ft és kilowattonként 50 Ft
12-15 év között köbcentiméterenként 4 Ft és kilowattonként 38 Ft
16 év felett köbcentiméterenként 3 Ft és kilowattonként 30 Ft
Példaként: Egy BMW R1100S – 1999-es forgalomba-helyezésű motorkerékpár 2006 –ban még 3600 Ft GJA-t fizetett a 208 kg-os súlya alapján. Tavaly és idén már 14280 Ft-ot kellett fizessen a 71,4 kW-os teljesítménye alapján. Javaslatunk szerint 2009-ben 8995 Ft lenne a fizetendő adója. ((1085×5)+(71,4×50)) Ez az arány már hűen tükrözi az SZGK-k eseténe tapasztalható növekedési mértéket.
A demonstráción begyűjtött motorkerékpár adatbázisunk alapján a legtöbb típusra hasonló arányok jönnek ki, arról nem is szólva, hogy a motorkerékpárok mindenkori értéke és az általunk javasolt adómérték is elfogadható határon belül szép arányosságot mutat.
Ezúton kérjük a Tisztelt Főosztályvezető Urat, hogy adjon ismételt személyes egyeztetési lehetőséget fent leírtak tekintetében még a Parlament Őszi Ülésszakát megelőző időpontban!
Várva válaszát, továbbra is maradok tisztelettel:
Enyedi Ferenc, RRACE MONO, elnök