Nem régen számoltunk be az 1400 köbcentis Neanderről, amelyet egy kifinomult, közös nyomócsöves, intercooleres, sorkettes turbódízel motor hajt. A motorral kapcsolatban sok jó nem hangzott el, 140 ezer dolláros ára tükrében különösen nehéz piaci helyét megtalálni.
A kaliforniai Hayes Diversified Technologies (HDT) azonban olyan dízel motort gyárt, amely szűk felhasználási területre ugyan, de oda igen célszerű közlekedési eszköznek tűnik. A projekt az amerikai hadsereg felkérésére készült, a megbízhatóság és az alacsony fogyasztás voltak az elsődleges célok.
A HDT M103M1 elnevezésű motor Kawasaki KLR650 alapokra épül. 611 köbcentis, négyütemű IDI dízelmotorja 30 lóerőt nyújt 5700 fordulat/percen. A motor maximális sebessége 150 kilométer/óra, százra 9,7 másodperc alatt gyorsul, tömege 166 kilogramm.
A motort tesztelő eképp számolt be tapasztalatairól:”Egy benzines motorhoz hasonlítva, amely a csuklómozdulatra azonnal reagál, itt sok minden nem történik. Jó három másodpercet kell várni a reakcióra és az sem túl heves. A másfél órás tesztút eléggé lustán telt, jó időbe telik, míg az ember felgyorsul valamilyen sebességre. A lábtartók és a kormány rázkódik, ahogyan a motor jár, hiszen az ellensúlyokat kihagyták belőle a tömeg csökkentése, és a konstrukció egyszerűsítése érdekében. Az ötsebességes váltó legmagasabb fokozatában át lehet lépni a 145 kilométer/órát. Azonban az ember úgy érzi, ha ezt a sebességet elérte, a motor az idők végezetéig képes haladni.”
Hát kb erre lehet számítani egy katonai járműtől. A kényelem nem szempont, a megbízhatóság nagyon. Ja, és a slusszpoén: 2,4 litert fogyaszt 100 kilométeren, gázolajjal és repülőgép üzemanyaggal is tankolható.