Aki figyeli az autós híreket láthatja, hogy mennyire előtérbe került az utóbbi időben a károsanyag-kibocsátás és ezzel összhangban az üzemanyagfogyasztás kérdése. A flottaátlag bevezetésének már most igyekeznek megfelelni a gyártók, amelynek két látványos megvalósulása érezhető: Az egyik, hogy a gyárak igyekeznek kicsi, szuper-takarékos autókat kínálatukba venni, hogy a csúcsmodellek iszákosságát és környezetszennyezését ellensúlyozhassák. A másik, hogy olyan gépeket – már bocsánat – herélnek ki hibrid opcióval, mint a Porsche, a Ford Mustangja vagy a Corvette.
Lassan de biztosan látszik, hogy az autók, mint élménygyűjtő sporteszközök, eltűnnek a közutakról. A hangsúly (egyébként talán helyesen) a praktikusságra, a biztonságra és nem utolsó sorban a gazdaságosságra helyeződik.
Azonban az ember vágya a szabadságra, a száguldásra (vagy legalább is annak érzésére) soha nem fog lelohadni. Fenntartva, hogy a sportkocsik nagyobbik része nem műszaki tartalma, hanem társadalmi pozícionáló hatása miatt talál gazdára, lehetséges, hogy visszaszorulásuk a motorkerékpárok fellendülését hozhatja magával?
Ha a motorkerékpárokat és a motorozást nem a média vértől tocsogó híreiből ismerjük, bizony igen csak vonzó alternatívaként mutatkoznak a közlekedésre. Nincs dugó, nincs parkolási gond, kevesebbet fogyasztanak, kevésbé szennyeznek. Meggyőződésem, hogy ha többen motoroznának, az emberek jobban vigyáznának is egymásra, a tömeg csökkenése miatt akár még biztonságosabb is lehetne egy normálisan motorozó társadalom, mint az autókban mobiltelefonáló, figyelmetlen, fásult, agresszív vezetők hada.
(Zárójelben jegyzem meg, hogy elég Budapestről kimenni vidékre, és az ember megdöbbenve tapasztalhatja, hogy mennyivel toleránsabban, odafigyelőbben állnak ott a motorokhoz. Nem csoda, hiszen vidéken sokkal elfogadottabb közlekedési eszköz, sokkal inkább az élet része mint a fővárosban, ahol gyakran egyszerűen törvényen kívüli őrültekként tekintenek a motorosokra.)
Még a motoros szemmel gyengébb gépek is átugorják gyorsulásban a jelentős presztízzsel bíró sportautókat, vajon ha már nehéz lesz igazán dögös, röfögő sportautót venni és tartani, megmutatkozik ez a motorkerékpár eladásokban is? Ráadásul motorkerékpározni önmagában is élmény, egy üzemanyagcellás kétkerekű közel annyira lehet izgalmas a mindennapokban is, mint egy hagyományos. Meglátjuk….