A félelem nem egy szégyellni való gyengeség. Amikor kezdő motoros vagy, akkor segít abban, hogy ne csinálj hülyeséget. Óv, védelmez, alapvetően ez is a funkciója ennek az ösztönös érzésnek. Egy idő után viszont eljön az a pillanat, amikor már nem a segítségünkre van, hanem korlátoz, hiszen képes néhány olyan irreális gátat felhúzni elénk, ami már komolyan a motorozás élvezetének a rovására megy. Sőt, képes olyan reakciókat kiváltani, amik egyenes utat jelentenek egy balesethez. Ilyen például a kanyarban a fék markolászása. Az önsorsrontó szerepéről már nem is beszélve: azt gondolom sok motoros esett már a frissen vásárolt gépével csak azért, mert az egyetlen dolog, amire gondolni tudott, hogy most mennyire nem szeretne felborulni. Szóval eljött az ideje félelmeink leküzdésének.
Valójában ettől nem is kell tartanod, hiszen mire a saját motorod nyergében haladsz az első kanyarok felé, addigra már régen csináltál ilyet. Emlékezz csak vissza, hogy amikor a motoros jogsi tanfolyamát végezted, akkor a rutinfeladatok szerves része volt a visszafordító kanyar bevétele. Innen már csak a tempón kell egy kicsit javítani és az íven fokozatosan szűkíteni. A kormányt a kanyar irányához eső végén elkezded lenyomni, közben pedig a hátsó fék finom – még egyszer hangsúlyozom: finom – használatával tudsz stabilizálni. Az meg, hogy közben megelőz külső íven egy Toyota Hilux, az legyen az ő dolga, ne te idegeskedj rajta. Fontosabb, hogy egyben hazaérj a géppel az első komolyabb szerpentinedről.
Ha gyakorolni akarod, akkor lényegében bármelyik nagyáruház parkolója megteszi. Keress a bejárattól távolabb eső pontot, hiszen az autósok úgyis rühellnek ott megállni, hogy nehogy sétálniuk kelljen. Itt biztonságos terepen tudod egy kicsit köszörülni a tudásodat és megtapasztalni azt, hogy milyen az, amikor 180 fokos fordulatot veszel. Amennyiben mégsem menne könnyen, nyugodtan keress fel egy vezetéstechnikai tréninget – ezzel a manőverrel mindegyiken foglalkoznak. Ti pedig kedves tapasztalt többiek legyetek türelemmel, mert ha stresszelitek a kezdő motorost, akkor csak nagyobb lesz az esélye annak, hogy hibázik.
Csapatban motorozni az egyik legnagyobb móka. Na persze annak, aki egy jól összeszokott társaságban megtalálja a helyét és tudja a dolgát. A legnagyobb stresszforrás a kezdő motoros számára, hogy meg kell értenie: minden csoportban vannak gyorsabb és lassabb riderek. A legjobb dolog amit tehetsz, ha a saját tempódnak és mentalitásodnak megfelelő partit keresel. Egészen egyszerűen nem fogod magad jól érezni a veterán szerpentinező sportmotorosok között, ha halálfélelemmel közelíted meg a kanyart óránként 50 kilométeres sebesség mellett.
A másik dolog amit tehetsz, hogy a gurulás alkalmával megpróbálod megkeresni azt a pozíciót, ahol biztonságban érzed magad. A sor elején általában egy tapasztaltabb biker halad, aki bír azzal a földöntúli szuperképességgel, hogy tudja az utat. Vagy van egy GPS a motorjára erősítve. Számomra leginkább az vált be eleinte, hogy mögötte motoroztam. Ez egy remek hely arra, hogy tanulj az előtted menőtől, de mégsem ver jeges csákánnyal rettegést a szívedbe, hogy látod, amint a többiek elhúznak.
A vezérhangya pedig figyelemmel tud kísérni téged a visszapillantó tükörben és könnyebben be tudja lőni azt a sebességtartományt, amit még te is biztonsággal abszolválni tudsz. Ne felejtsétek el: a közös motorozás egy szociális esemény, ahol az egyetlen cél az lehet, hogy mindenki jól érezze magát. És hogy célba érjen! Nem ez a határok feszegetésének ideje.
Mi motorosok azt szeretjük, ha száraz. Ennek ellenére egészen egyszerűen nem ússzuk meg, hogy időnként ránk szakadjon az ég. Erről a témáról már írtam bővebben, azt a cikket ide kattintva el is olvashatjátok. Addig is emlékeztetőként vegyük át újra a főbb pontokat. Először is öltözz fel rendesen olyan esőruhába, ami segít abban, hogy továbbra is a motorozásra tudj koncentrálni és ne arra, hogy már megint összegyűlt a töködnél a jéghideg esővíz. Ha pedig az megvan, akkor jó szolgálatot tehet egy PinLockos plexi a pára leküzdésére. Figyelj arra, hogy az esőmenetet a lánc megsínyli, tehát ne feledkezz meg az ápolásáról a hosszú élettartam érdekében. Végül pedig bánj gyengéden azzal a motorral. A tapadás ilyenkor jelentősen csökken, szóval se a gázt se a féket ne rángasd eszetlenül.
A vészesen közeledő tavasz nem csak a motoros életét megkesírítő hétvégi esőzések időszaka, hanem az erős szeleké is. Gyakorta tud egy-egy hullámokban érkező szélroham olyan hatást kiváltani, mint amikor a kamionok zúgnak el az ember mellett. Az egyik tanácsom az, hogy ilyenkor keress alsóbb rendű utakat, ahol kisebb a tempó. Ami a kis falvakon keresztül vergődve nem fog zavarni, azt autópályán már meglehet, hogy keményebb menetként éled meg.
Ilyenkor sokan azzal próbálnak ellensúlyozni, hogy úgy dőlnek, mintha kanyart készülnének bevenni. Ez alapvetően jó irány is, de nem tudod elég gyorsan mozgatni a felsőtested, ráadásul egy ilyen tornagyakorlatokkal átitatott motorozás szintén nem tartozik azon dolgok közé, amiktől a motorozásra szép élményként tekintünk vissza. Ennél egyszerűbb megoldás, ha csak a szél felőli kormányvéget nyomod. Tehát ha balról érkezik a szél, akkor a bal oldalon és fordítva, ezzel finoman korrigálva a széllökéseket.
Egy szóval: jó motorozást, mert itt a szezon! Csak óvatosan, de feleslegesen ne féljetek!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »