Nálunk, ha valaki azt mondja, hogy V4-es motor, a motorosok nagy része azonnal a Honda VFR-re gondol. Pedig Amerikában van egy banda, aki kizárólag V4-es motorokat gyárt. Ők a Motus. Mondjuk nem is akkorák, mint a japán gyártó, hiszen összesen két modell szerepel a palettájukon: az MST és a kicsit jobban felextrázott MST-R.
Alabama államban, Birmingham városában található a Motus. Érdemes tudni róluk, hogy nem voltak restek egy saját erőművet fejleszteni. Kicsit talán túl is teljesítették az elvárásokat, hiszen a 90 fokos V4-es motor 1’650 köbcentire hízott, így kicsit mókás, hogy a “Baby Block” nevet kapta. A nagy hengerűrtartalom miatt nyomatékból nem lesz hiány, de lovakból sem. Már gyári állapotban is 180 lóerő mérhető a főtengelyen.
A szóban forgó 2015-ös gép a motor-rajongó John Bennett tulajdona. Az átépítés háttere pedig a következő: a motor már eleve sérülten került az átépítő Bryan Fuller kezei közé – szerencsére nem esés miatt, hanem szállítás közben rongálódott meg a kétkerekű. Bennett a gyári kinézet helyett valami vagányabb mellett tette le a voksát. Itt jött a képbe a custom átépítésekben igen jártas Fuller, valamint a Motus dizájnere, Brian Case, aki kapott az alkalmon és Fullerrel karöltve álmodták meg a bitang naked motor küllemét. Szerencsére Case csak technikai oldalról járult hozzá az építéshez, és hagyta Fullert kibontakozni. Ez látszik is a végeredményen.
Ahogy már említettük, motorikusan nem kellett bántani a gépet. A biztonság kedvéért a kipufogót azért lecserélték egy könnyített, rozsdamentes acélból készült rendszerre. A hátsó kerék így már 156 lóerőt szabadít a flaszterra. A diéta is egész jól sikerült: miután megszabadultak a méretes idomoktól és egyéb sallangoktól, a 256 kilós tömeget sikerült 197-re lefaragni. Schobert Norbi se csinálta volna jobban! A súlycsökkentés miatt muszáj volt kissé lejjebb ültetni a motort, valamint a lengéscsillapítókat is át kellett állítani. Ez szerencsére nem volt kihívás, mivel már gyárilag profi Öhlins-ek simítják ki az útegyenetlenségeket. Persze azért kicsit hozzájuk kellett nyúlni, de itt is megálltak az esztétikai tuningnál: anodizálást kaptak, így a megszokott arany árnyalatot a fekete váltotta fel. A gyári felnik viszont mehettek a levesbe: 17 collos, BST karbon görgők kerültek a helyükre. A tapadást pedig a Pirelli féle Diablo Rossa Corsa gumikra bízták.
Nem szól rosszul!
A vázat viszont már komolyabban átalakították: a gyári hosszú segédvázat úgy ahogy van elkaszálták, elvégre ez a motor már nem a feldobozolt többnapos túrákról szól. Egy tömzsibb szerkezet került a helyére, a központi vázhoz hasonló térhálós kivitelben – megtartva ezzel az egységes összképet.
Amennyiben az összes átalakítást fel akarnánk sorolni, egy regény lenne a vége. Megpróbálom röviden összefoglalni. Utast már nem fogunk szállítani – legalábbis nem hátul -, mivel az utasülés helyére egy méretes hátsó lámpa került. Ez megszokottnak tekinthető a streetfighter műfajban. A fejidom egyedi gyártmány, alumíniumból készült, Bryan Heidt kezeinek munkája – de a búra megoldása sem mindennapi. Legalábbis mi eddig nem hallottunk szétvágott sisak plexiből készített tompítottról! A kábelköteg sem úszta meg bontás nélkül: előre The RetroFit Source féle LED fényszórók kerültek, a műszereket, kapcsolókat és irányjelzőket pedig a Motogadget szállította. A festésben amerikai színek dominálnak: pirosra, kékre, fehérre színezett elemek adják ki az USA lobogóját. Ezt szintén Fuller álmodta meg, a megvalósítást viszont már alkalmazottaira hagyta.
A végeredmény elég vagány lett: Bennett leadott egy lezúzott sportos túramotort, majd kapott egy egyedi, hibátlan streetfighter gépet, amiből egy jó ideig nem fog szembejönni vele egy sem az utakon. Ha van visszautasíthatalan ajánlat, akkor ez az, elvégre ki rugdosna ki egy ilyen motort a garázsából?
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »