Kezdjünk egy történettel, mégpedig az autók világából. 2009-ben a BMW bemutatott két koncepciómodellt: a Vision EfficientDynamics szupersport-autót és a Megacity nagyvárosi közlekedési tanulmányt. Akkor mindenki lelkesedett érte, hogy ilyen felesleges víziókra van idejük, pénzük és energiájuk a bajoroknak. Azután 2013 novemberében piacra dobták az i8 és az i3 nevű széria négykerekűeket, amelyek szinte teljesen megegyeztek a korábbi koncepciójárművekkel. Akkor a szakma és a versenytársak is ugyanazt mondták: ennyire forradalmi autókra még nem érett meg a piac. Azóta eltelt közel két év, és az i modellek hatalmas sikert arattak világszerte. De hogy a motorozáshoz kanyarodjunk, ott ugyanezt játszották el: 2011-ben megvillantották a Concept C nevű tanulmányt, majd két évre rá már piacra is dobták sorozatgyártású változatát, a C-Evolution-t. A fentiek fényében pedig most, 2015-ben fogadjátok szeretettel a léghűtéses, boxermotoros és kardánhajtásos, de tisztán elektromos BMW-t, az e-Boxert.
A tanulmány némileg ellentmondani látszik annak a BMW-s hipotézisnek – gyári szakemberektől hallottam személyesen -, miszerint jó elektromos járművet úgy lehet tervezni, ha egy fehér papírral kezdjük a folyamatot, és nem egy meglevő benzinest akarunk átalakítani (ennek a gondolkozásmódnak köszönhetően lett olyan sikeres az i3 és az i8). Hiszen ez a terv – mert nyilván még csak az – éppen hasonlítani akar a hagyományos bajor kétkerekűekre. Jobban végiggondolva azonban nem ez a helyzet. Mert mit látunk? A megszokott módon az első- és hátsó segédvázak között teherviselő elemként szerepel egy nagy doboz (itt nyilván nem ez a motorblokk, hanem az akkumulátorok és a vezérlőelektronikák elhelyezésére szolgál), amelyből kiáll oldalra két izé. Az izék pedig nem hengerek, hanem maguk az elektromotorok. Amelyek léghűtésesek, és elhelyezésüknél fogva könnyedén lehetővé teszik a kardános véghajtást is.
Mik ennek az előnyei? Egyrészt a roppant alacsony tömegközéppont (feltételezve, hogy a középső dobozban alul vannak az akkumulátorok, ami nyilvánvaló) – éppen mint a négykerekű i modellek esetében. Az elektromos motorok hűtésében a menetszél bevonása szintén nagyon hasznos lehet, ahogy a két motor alkalmazása is komoly távlatokat nyit. Gondoljunk bele: amikor csak kis hajtóerőre van szükség – és ez vélhetően a megtett kilométerek igen jelentős részére igaz -, simán le lehet kapcsolni az egyiket. Ami viszont a hatótávra fog nagyon pozitívan hatni. Hogy mindez még viszonylag hagyományőrző módon és egészen jól is néz ki, az csak hab a tortán. Hogy milyen jó lehet egy ilyen vassal menni, azt pedig csak az sejtheti, aki vezetett már jó elektromos járművet. Nekem volt ilyenhez szerencsém, úgyhogy zárszónak csak annyit tudok írni: iszonyatosan drukkolok, hogy az e-Boxer minél hamarabb megjelenjen az utakon is!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »