Semmi sem gyorsul jobban egy ezres sportmotornál. Lehet hogy egy Busa vagy egy ZX14 nyomatékból jól megy, de egy S1000RR akkor is ellép nekik, ha a pilóta a seggébe dugja az egyik kezét. Sajnos ez az igazság. Nulláról gyorsulva, vagy nyomatékból, gurulásból indulva, mindenhogy jobb náluk. Pedig még csak most dobálják piacra az igazán durva pályaszökevény ezreseket a japánok, mert megunták, hogy a bajorok minden szempontból megalázzák a széria motorjaikat.
Arról pedig még nem is beszéltünk, hogy a 40-60 milliós szupertsportkocsikat is lenyomják (csak kicsit ésszerűtlen sebességig) a literes sportmotorok, hiába vezeti el a full automata, rajtprogramos négykerekűeket egy majom is. Mennyi is egy új ezres? Öt-hatmillió? Ez nagyjából egy új szupersportkocsi első három heti értékvesztése, és ha ezért a pénzért nem a másik lealázásában keresel örömet, olyan gyorsulási élményt nyújtanak, amit földi halandó sehol máshol nem tapasztalhat meg. Akinek nagy sportmotorja van, minden nap olyan gyors cuccal járhat munkába, mint a föld leggazdagabb rabszolgatartói. Ez azért nagy a kísértés. Most azonban mondok neked 10 okot arra, hogy miért NE ezres sportmotort vegyél.
1: A superbike kategória mindig is egyetlen dologról szólt: a motorerőről. Régen a sornégyes 750-es, majd ezres, vagy az 1200-as V2-esek mindig is az elérhető maximális teljesítményről szóltak. Szépen haladtak a gyártók felfelé, és a nyolcvanas évek végi 130 lóerő környékétől (FZR1000 Genesis például) eljutottunk a lassan konstans 200 lóerő körüli ezresekig, amik hosszú évek óta beleszántanak a 300-as álomhatárba. Ott tart a motorerő, hogy már nem is lehet kimotorozni mindenféle támogató-elektronika nélkül, csak szigorú digitális felügyelet alatt. Mintha egy óvónéni csapna a kezünkre a hétköznapokban, bármi rosszaságot is csinálnánk. A lassan a NASA-ét meghaladó számítási kapacitás egyetlen dolgot szolgál: hogy kevésbé haljunk meg ezeken a motorokon. Remélhetőleg.
2: Egy superbike lazább motorossá nevel. Nem, nem úgy laza mint Vanilla Ice a Cool as ice című filmben, hanem hanyag lazaságra. A pályán erőből oldod meg a dolgokat, hiszen hiába izmoskodik az a kis hatszázas a kanyarokban, majd az egyenesben elmész neki. A forgalomban is sokkal bátrabban ugrasz bele egy-egy előzésbe, hiszen a motor simán megoldja. Még a váltót sem kell koptatni, hiszen ezek a motorok elboldogulnak minden utcai szituban 40-300-ig hatodikban. Tényleg, akkor már lehetne robogód is, ennyi váltás mellett. Hol marad a naaagy istenként tisztelt gépészkedés, meg a kipufogóordítás?
3: Lopják őket. Nem is kicsit. Hiszen mindig van piaca egy olcsó bontott kipufogónak, gyári idomszettnek, és úgy általában mindennek, ami egy rendesen használt sportmotoron törik. És hidd el, egy rendesen kihasznált ezresen törni is fog. Lopják őket garázsból, burzsuj lakóparkok alól, utcáról, még jó, hogy gurulás közben nem tűnik el alólad.
4: Nem a legoptimálisabb körülmények között igazi pengeélen táncolás velük a motorozás. Ezek a közel kétszáz lóerős vasak arra lettek fejlesztve, hogy ideális körülmények között, mesteri pilóták által vezetve hozzák ki magukból a legtöbbet. Ha leesik az eső, vagy túl hideg az aszfalt, csak lábujjhegyen tudsz velük kocogni, fohászkodva a menetstabilizáló elektronikák istenéhez, és bízva abban, hogy semmi váratlan nem történik. Elég csak egy pillanatnyi kihagyás és már ki is forgattad magad alól a drága vasat.
5: Az autópályás 0-300-ak kivételével egy ezres nem gyorsabb mint egy éles hatszázas. Tényleg. Még egy átlagosabb pilóta is bátrabban meri húzni egy könnyű, agilis hatkilósnak, mint a gázkarral zsonglőrködő literes tulaj. Közúton meg amúgy sem ér semmit az egész, mert kettesben is megy bármelyik annyit, hogy jó sok pénzt fizess. Amúgy is mennyivel gyorsul jobban egy ezres a hatkilósoknál? Ugyanúgy beszarás amit mennek, ha értesz hozzá. A “többet kell váltogatni”-féle magyarázók meg vegyenek GSX1400-ast.
6: Célponttá válsz. Mindenki veled akar versenyezni, a szomszédok jobban irigykednek/jelentgetnek, de a rendőr is előbb kap ki egy vérbő hörgéssel érkező ezrest mint egy “kis” hatszázast. Trófeává válsz mindenkinek az úton és az út mellett bohócjelmezt viselve is. És van annál megalázóbb a pályanap legerősebb motorján ülve, mint amikor egy 250-est vezető 16 éves kikerül külső íven?
7: Drága. Az igazán erős motorokra fejőstehénként néz mindenki. Sokkal drágábbak az alkatrészek, a biztosítás, az adó, de még motorolajból is majdnem kétszer annyi tűnik el bennük cserénél mint egy hatszázasban. A tengernyi nyomaték simán leír egy extradrága kétszázas hátsó gumit két-háromezer kilométer alatt. Egy kétszáz lovas masinára mennyi egy láncszett? Közel százezer? Pf. A nagyobb tömeg, a nagyobb tempó jobban öli a fékbetétet, a fogyasztásról pedig még nem is beszéltünk. Biztosítás tekintetében még mindig istenes a magyar helyzet, de előbb-utóbb nálunk is sokkal drágább lesz a sokkal erősebb motor, mint nyugaton. Átírás? Inkább nem is mondom.
8: Iszonyat kényelmetlenek. Ezek már nem a 2000 környéki nagy szélvédős, magasabb kormányos, lassan sport-túra kategóriába érő motorok. Ráadásul abszolút semmi közük kényelem szempontjából egy igazi versenymotorhoz sem: ott zsoké méretű, húsz éves emberek hajtogatják magukat a direkt rájuk alakított motorra, extra magas szélvédővel, szuper ergonómiával. Te nem vagy már húsz éves, remélhetőleg kicsi sem, és a full gyári, nulla szélvédelmű motoron pojácáskodsz nyújtott könyökkel. Egy biztos, ezeket a bombázókat nem átlagos emberekre tervezték, de talán még csak nem is emberekre.
9: Egy ezres sportmotor a kezelhetőséget áldozza fel a motorerő oltárán. A szélesebb hátsó gumi kevesebb dönthetőséget jelent, de mondjuk a Panigale hosszabb tengelytávja konzervatívabb villaszöget eredményezett a nagyobb stabilitás érdekében is, azonban így lassabban lehet vele irányt váltani. A 899-es “kistesó” keskenyebb hátsó gumijával sokkal könnyedebb és gyorsabb motorozást tesz lehetővé, ami azt eredményezte a teszteken, hogy mindenki jobban szeretett a kisebb géppel menni. Megfontolandó.
10: Egy literes sportmotor nem tanárnak való. Ha te is egy vagy azok közül a marhák közül, aki azelőtt vett ezrest, mielőtt igazán jó motorossá vált volna, akkor minden amit egy ezres taníthatott az az, hogy hogyan éld túl a motorozást a nyergében. Minden berögzült “tudásod” arról szól, hogy hogyan tartsad kordában az elképesztő teljesítményt. Az eredmény az, hogy nem fogsz tudni “jól” motorozni, csak elszállítod magad vele A-ból B-be egy túlkompenzált gép nyergében, viszonylagos biztonsággal. Sajnos ez az igazság, és bármennyire is csúnyán hangzik, erősen korlátozza az elérhető élvezetedet a motorsportban.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »