Vannak chopperek, sportmotorok, vagy éppen robogók, ahol váltanunk sem kell, csak húzni a gázt. Azt viszont ugyanúgy, mint az összes többi kétkerekűn – és évtizedek óta ugyanúgy. Magunk felé fordítjuk a jobb markolatot, ezzel meghúzunk egy bovdent – vagy manapság egyre inkább jelet adunk egy potméternek -, és a motor gyorsulni kezd alattunk. Annyira hagyományos a dolog, hogy még az elektromos motorokon is így van ez – egyedüli változás, hogy ott előre is tudjuk csavarni, ezzel lassítva a gépet a generátorfék segítségével.
A négykerekű munka- és sportgépeken (vagyis a quadokon) már régen a bal hüvelykujjhoz tett karral gyorsíthatunk. Azonban ez a pozíció elég furcsa, hiszen kicsit ki kell csavarni az ujjunkat. A francia Inoveli cég fejlesztése ezt tette kényelmesebbé egy olyan karral, amely teljesen megfelel a természetes pozíciónknak: kis tartományban, minimális erővel mozgathatjuk az újfajta “gázkart”. Hogy mindennek mi a fő előnye? Nos, az egyik a kényelem: nem fárad el kezünk attól, hogy folyamatosan szorítani kell a markolatot ahhoz, hogy eléggé elcsavart pozícióban tartsuk azt. (A különféle utólagos tenyértámaszokról most ne beszéljünk, mert azok többsége egy vészfékezéskor egészen életveszélyes tud lenni!) Mindezen felül minél nagyobb gázt adunk, annál erősebben fogjuk szorítani a markolatot – vagyis annál jobban tudjuk kontrollálni a motort. A hagyományos, megszokott rendszernél ilyenkor éppen gyengül a fogásunk, ami nem éppen előnyös…
A másik hatalmas – és tulajdonképpen legnagyobb – előny a biztonság! A jól bevált, elcsavarós gázkarnál amikor csőgázt húzunk, a lehető legjobban eltávolítjuk ujjainkat a fékkartól. Így ha intenzív gyorsítás közben adódik vészhelyzet, biztosan időbe telik, míg fékezni tudunk. Legyünk borzasztóan optimisták, és tételezzünk fel 0,2 másodpercet – ennyi idő alatt engedjük vissza a gázt és érjük el ujjainkkal a fékkart. 100 kilométer/óra sebességnél ez 5,6 métert jelent – ennyivel később fékezünk, mint ha ujjainkat a féken tudnánk tartani! Ez pedig egy közel negyvenes becsapódási sebességet eredményez – belegondolni is szörnyű!
Sokak első és ösztönös reakciója nyilvánvalóan a tiltakozás és az elutasítás lesz. “Jó volt ez így eddig is, jó lesz ezután is!” Szinte hallom lelki füleimmel… Azonban jobban belegondolva olyan mértékben növelheti a motorozás biztonságát, hogy elsőre szinte végiggondolni is nehéz. Ne utasítsuk hát el az újítást, inkább reménykedjünk benne, hogy mielőbb elterjed! Kedvcsinálónak még egy akcióban dús kis videó a biztonsági oldaláról.
Az Inoveli Throttle Handle FV01 utólag is megvásárolható és felszerelhető bármilyen motorra, quadra, ATV-re, sőt jetski-re is. A 229,90 eurós (jó 70’000.- forintos) ár elsőre akár elrettentőnek is tűnhet, pedig egy öt méterrel elmért féktáv után keletkező kár elkerülésével egészen hamar visszajön.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »