Gondolj bele: egy minőségi motoros kesztyű megvéd a felverődő kövektől, rovaroktól, a széltől és akár a napégéstől is. Franciaországban és Spanyolországban például már kötelező viselni, hasonlóan a bukósisakhoz, és csak a CE-jelzésű, minősített darabokat fogadják el.
Ez is mutatja, mennyire fontos a kesztyű védő szerepe. Ezért megéri időt szánni a legjobb kesztyű megtalálására, hiszen akár évekig és több tízezer kilométeren át fogjuk használni. Egy jó kesztyű nemcsak a sérülésektől véd, hanem a motorozást is komfortosabbá teszi. Megakadályozza, hogy hidegben megfagyjon, melegben pedig túlzottan izzadjon a kezünk, emellett biztosítja, hogy könnyen tudjuk kezelni a motort.
A legdrágább kesztyű is csak akkor ér valamit, ha fel is vesszük! Ha egy kesztyű túl vastag, meleg, vagy kényelmetlen, simán otthon marad. Ilyen helyzetben, balesetnél hiányozhat, ami nagy gondot okozhat. Egy jó kesztyű olyan, amit szívesen viselsz, utcán és hosszabb úton egyaránt.
A motoros kesztyű a legfontosabb felszerelések egyike. Ha elestél, szinte biztos, hogy a kezedet használod a nagyobb ütés felfogására. Kesztyű nélkül könnyen megsérülhet a bőr, a csont, és maradandó gond is lehet belőle. Az ütéselnyelő protektorral ellátott kesztyűk csökkentik a sérülés veszélyét, és védenek a súrlódástól is.
Ezenkívül védik a kezet a széltől, ami hosszú távon ízületi gondokat okozhat. Fontos az is, hogy távol tartják a kavicsokat, rovarokat vagy akár a lehulló ágakat, amelyek fájdalmat vagy figyelemkiesést okozhatnak nagyobb sebességnél.
A kesztyű abban is segít, hogy jól tudd irányítani a motort. A jó anyagból készült, jól illeszkedő kesztyű tapad a kormányon, és segíti a pontos kezelést (fék, kuplung, gáz). Ez baleset esetén akár életmentő lehet. Egy vastag vagy csúszós kesztyű viszont rontja a reakcióidőt és növelheti a veszélyt.
Ha a kesztyű nem kényelmes, az elvonhatja a figyelmedet a vezetéstől és hosszú távon fájdalmat, zsibbadást okozhat. A jó motoros kesztyű puha, tartós anyagból van, követi a kéz mozgását, és nem szorít. Jól szellőzik, hogy a kezed ne izzadjon, és vízálló, hogy megvédjen esőtől vagy hidegtől.
Tartósság szempontjából is lényeges a megfelelő anyag. Egy minőségi kesztyű 3-5 évig is jól használható, ha megfelelően vigyázunk rá. A bőr és a megerősített textil jól bírja a strapát, a jó varratok és masszív rögzítők pedig növelik az élettartamot. Minden motorozási stílusnak megvan a maga igénye, így érdemes ezek alapján választani.
A bőrkesztyűk sok motoros kedvencei, mert nagyon ellenállóak, különösen eséskor. Idővel felveszik a kéz fomáját, emiatt egyre kényelmesebbek lesznek. Jól tapadnak, klasszikus a megjelenésük, sokak szerint a valódi motoros stílushoz ezek illenek.
A hátrányuk viszont, hogy kevésbé szellőznek, melegben izzadhat bennük a kezünk. A vízálló tulajdonságuk is elmarad a membrános kesztyűktől, bár rendszeres ápolással ezen lehet javítani. Tisztításuk is több törődést igényel, speciális ápolószereket igényelnek.
Az utóbbi időben rengeteget fejlődtek a textil és szintetikus kesztyűk – például a Cordura anyagból készültek -, ezek általában könnyebbek, rugalmasabbak, ezért kényelmesek akár hosszabb úton is. Sok modellben vízálló, szellőző membrán is van, így rosszabb időben vagy változékony időjárás során is jól használhatók.
Általában a kopásállóságuk gyengébb bőrhöz képest, de a modernebb technológiák miatt ez is javult. Ezekben is megtalálhatók a kemény, ütést felvevő protektorok. Tisztítani általában egyszerűbb, elég a kézi mosás és a gyártó utasításainak követése.
A motoros kesztyűk felépítése és tulajdonságai attól függenek, mire használod őket:
Akár rövid, akár hosszú szárú kesztyűt választasz, mindig gondold át, milyen gyakran és milyen körülmények között fogod használni.
Az időjárás alapvetően befolyásolja, hogy milyen kesztyűt érdemes viselni. A vízálló és szellőző tulajdonságok határozzák meg a komfortot és a védelmet. Egy versenykesztyűnél lényegtelen a vízállóság, mert aligha motorozunk órákig esőben a pályán. De aki túrázni megy, annál alapvető, hogy a kesztyű bírja az esőt – a víztől átázott, átfagyott kéz nagyon rontja a vezetést.
A szellőző modellek (pl. hálós anyag vagy perforált bőr) főként nyári, meleg időhöz valók, városi közlekedésben vagy forró napokon. Ezek viszont hidegben vagy esőben nem védenek eléggé. Tavaszi vagy őszi, változékony idő esetén célszerű olyan kesztyűt keresni, ami víz- és szélálló, sőt, akár enyhe béleléssel is ellátták.
Nem létezik olyan kesztyű, amely tökéletesen megfelel minden évszakban és minden időben. Többféle kesztyűre lehet szükségünk:
Mindig gondold át, milyen időjárásra számíthatsz a legtöbbször, és ehhez válassz kesztyűt.
A motoros kesztyű egyik legfontosabb része a protektor. Ez lehet kemény műanyag, karbon vagy más ütéselnyelő anyag, amely eloszlatja az ütés erejét egy esés során. Főként a kézfejet, az ujjak bütykeit, a tenyeret és csuklót védi. Olyan helyekre teszik, amelyek leginkább sérülnek motorbalesetnél. Túrakesztyűknél kényelmesen kell illeszkedniük, hogy ne legyenek zavaróak hosszabb viselésnél sem.
Nem elég, ha egy kesztyű erős, az is lényeges, hogy a kezelés pontos maradjon. A tenyérrészen sokszor külön tapadó anyagot vagy velúrt használnak, így akkor is jól tart, ha nedves. Ha a kesztyű merev vagy vastag, rontja az ujjak mozgását, ez pedig veszélyes lehet vezetés közben. A jó kesztyű rugalmas anyagból készül, és igazodik a kéz mozdulataihoz.
Ma már sok motoros kesztyű ujjhegye alkalmas érintőképernyő használatra. Ez lehetővé teszi, hogy le se kelljen venni a kesztyűt, amikor a telefont vagy navigációt használod. Különösen praktikus ez hosszú úton vagy futároknak.
A csukló is nagyon könnyen megsérül, ezért a kesztyű erősítése vagy külön protektorral védik ezt a részt. Hosszú száraknál ez még biztosabb. Fontos, hogy a záró (pl. tépőzár, csat, patent) jól tartson, hogy a kesztyű ne mozduljon el, még esésnél sem. A túrakesztyűknél a stabil, erős tépőzár a leggyakoribb, városiaknál gyorsabb megoldások is vannak. A jó záró nem csak véd, de kényelmessé is teszi a kesztyűt.
A pontos méret meghatározása elengedhetetlen. Ha túl nagy a kesztyű, elmozdulhat, ha túl szoros, elszoríthatja a vérkeringést. Legjobban úgy tudod mérni, ha egy mérőszalaggal körbeméred a tenyered legszélesebb részt, az ujjak alatt, a hüvelykujj nélkül.
Az így kapott cm-t nézd meg a gyártó mérettáblázatában. Előfordulhat, hogy a különböző márkáknál más a méretezés, ezért mindig ellenőrizd az adott márka táblázatát.
Nem elég csak a méret. Fontos, hogy a kesztyű formája is passzoljon a kézhez: az ujjak hossza, a tenyér szélessége, vastagsága. Akkor jó egy kesztyű, ha úgy érzed, mintha a kezedre öntötték volna – nem szorít sehol, de nem is lötyög. A protektorok is akkor védenek igazán, ha pontosan a helyükön vannak. Bőrkesztyű eleinte szoros lehet, de nyúlik majd. A textil némileg kevésbé adja ki magát.
A legjobb, ha személyesen próbálsz kesztyűt. Felvétel után legyen kényelmes minden ujjnál, a végük ne nyomja az ujjakat, sehol se szorítson, de ne is legyen laza.
Próbáld meg a tenyered összehúzni, ahogy motort vezetsz, és nézd meg, tudsz-e minden kapcsolót könnyen elérni. Gondold át, hogy hosszú órákat is ebben leszel, ne kapkodd el a döntést!
A bőrkesztyűk élettartamát nagyban meghosszabbítja a rendszeres tisztítás és ápolás. Soha ne mosd őket gépben vagy vízben! Kifejezett bőrtisztító és -ápoló szereket ajánlott használni, amiket puha ruhával óvatosan vigyél fel a kesztyűre.
Erősebb szennyeződéshez puha kefével is segíthetsz. Szárításnál ne tedd radiátorra, napra – inkább szobahőmérsékleten, majd ápolószerrel kend le a kesztyűt. A jó ápolás nemcsak a színt, hanem a tartósságot is megőrzi.
A textil vagy műszálas motoros kesztyűket szintén kézzel, langyos vízben ajánlott mosni, speciális mosószerrel. Kerüld a hagyományos mosószert és öblítőt, mert ezek rontják a membrán vízállóságát.
A protektorokat vedd ki, ha lehetséges, és külön tisztítsd. Szárítani széllelbő helyen, közvetlen hőtől vagy napfénytől távol ajánlott. Figyelj arra is, hogy a tépőzárat összehúzd, így nem bolyhosodik az anyag.
Még a legjobb kesztyű is elhasználódik egy idő után, általában 3-5 év után érdemes újra cserélni. Az alábbi jelek mutatják, hogy itt az ideje új darabot venni:
Ha bármelyik tünet jelentkezik, inkább válts új kesztyűre – a kezed egészsége mindennél fontosabb.
Sokan találkoznak ezzel a kérdéssel. Ha bőrkesztyű, inkább a kisebbet válaszd, mert be fog nyúlni. Textilnél inkább a kényelmesebbet, ami épp szoros, hogy ne lógjon. Fontos a stílus is: sportoláshoz érdemesebb a feszesebb, túrázáshoz kevésbé szoros kesztyű. A vastagabb, bélelt (például téli) daraboknál mindig figyelj rá, hogy ne legyen túl szoros végül sem.
Röviden: nem érdemes. Az hétköznapi kesztyűt nem azért készítették, hogy védjenek egy balesetnél. Nincs rajtuk protektor, a kritikus részeken gyengébbek, és nem bírják a súrlódást az aszfaltnál. Ilyen kesztyűvel nemcsak hogy könnyebben elhasználódik, de a kezed is veszélyben van. Baba, fék, gáz kezelése is nehezebb lehet, nem védenek a széltől, hidegtől megfelelően. Mindig speciális motoros kesztyűt viselj motorozás közben, akár rövid a táv, akár hosszú, mert “a legjobb kesztyű az, amelyik rajtad van!”
Cimkék:
A Balaton Park Circuit a legújabb versenypályának számít Magyarországon. 2023. május 16-án adták át, Magyarországon, Balatonfőkajár mellett építették fel, javarészt magánfinanszírozásból. A Balaton Park Circuit MotoGP versenypálya már elég régóta volt tervben a környéken, egyes értesülések szerint már 2005-ben tervezték a nyomvonalát. Végül 2013-ban vált hivatalossá a megépítése és el is kezdődtek a munkálatok, viszont volt egy időszak, amikor különböző okokból nem folytatódhatott a munka a pályán.
Elolvasom »A városi közlekedés új hulláma az elektromos mikromobilitás. Az elektromos roller már nem csupán a fiatalok játékszere, hanem valódi alternatíva a napi ingázásban, különösen a zsúfolt, parkolási problémákkal küzdő nagyvárosokban. De ennyivel azért nem érdemes beérned, ugyanis olyan sebességre képesek az egyes modellek, hogy akár még hosszasabb kiruccanásokra is magaddal viheted, pontosabban a rollered vihet el téged.
Elolvasom »A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »