A Formula-1 modern korszaka 1950-ben kezdődött, de a Nagydíj versenyzés gyökerei sokkal korábbra nyúlnak vissza, a Franciaországban az 1890-es években rendezett úttörő úti versenyekig, az edwardi koron át, a szomorú huszas éveken keresztül, a 1930-as évek német dominanciájáig és az olasz fölény korai utáni évekig.
1950. április 10-én Juan Manuel Fangio, egy Maserati volánja mögött, megnyerte a Pau Nagydíjat, amit az első „Nemzetközi Formula-1” versenyként emlegettek. Egy hónappal később Silverstone adott otthont a Brit Nagydíjnak, ami az első hivatalosan szankcionált bajnoksági verseny volt a Formula-1 Nagydíj autók számára, és ezzel megszületett az F1 Világbajnokság.
Azóta a Forma-1 kivétel nélkül minden évben rendez versenyeket. A 2020-as szezon veszélybe került a koronavírus-járvány miatt. A szervezők azonban 17 nagydíjra rövidített bajnokságot tudtak készíteni, amely júliustól decemberig tartott.
A megnyert bajnokságok számának rekordere a német Michael Schumacher és a brit Lewis Hamilton. Mindegyiküknek hét címe van, és Lewis továbbra is egyedüli vezérré válhat, mert karrierje még nem ért véget.
Az 1960-as és 1970-es évek érában jelentős technológiai fejlődésen ment keresztül a sport, beleértve a motortechnológiát, az aerodinamikát és a biztonságot. Olyan legendás nevek kerültek előtérbe, mint Jim Clark, Graham Hill, Jackie Stewart és Niki Lauda.
Az1980-as években jött a turbókorszak. Az 1980-as években a turbómotorok megjelenése teljesen megváltoztatta a sportot. A pilóták közül kiemelkedett Alain Prost és Ayrton Senna, akiknek rivalizálása legendás maradt.
A modern korszak az 1990-es – 2000-es évekbe jött. Ebben az időszakban a sportot az olyan sztárpilóták uralják, mint Michael Schumacher, aki rekordot döntött világbajnoki címekkel, valamint Lewis Hamilton és Sebastian Vettel. Ebben az időszakban a biztonság is egyre nagyobb hangsúlyt kapott.
A hibrid korszakot a 2010-es évek hoztak. A 2010-es években a Formula-1 áttért a hibrid motorokra, hangsúlyozva a környezetbarát technológiákat. Lewis Hamilton továbbra is dominál, de új tehetségek, mint Max Verstappen és Charles Leclerc is feltűnnek (https://www.f1-grandprix.com/?page_id=272 ).
A Formula-1 története során sok változáson ment keresztül, mind technológiai, mind szabályozási szempontból, hogy fenntartsa versenyképességét és relevanciáját a modern korban. A sportág folyamatosan fejlődik, és napjainkban is a legmagasabb szintű autóversenyzési sorozatnak számít.
Legjobb Forma-1 pilóták:
Pilóta | Ország | Bajnoki cím | Évek |
Michael Schumacher | Németország | 7 | 1994, 1995, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004 |
Lewis Hamilton | Nagy-Britannia | 7 | 2008, 2014, 2015, 2017, 2018, 2017, 2018, 2019 |
Juan Manuel Fangio | Argentína | 5 | 1951, 1954, 1955, 1956, 1957 |
Alen Prost | Francia | 4 | 1985, 1986, 1989, 1993 |
Sebastian Vettel | Németország | 4 | 2010, 2011, 2012, 2013 |
Jack Brabham | Australia | 3 | 1959, 1960, 1966 |
Jackie Stewart | Nagy Britannia | 3 | 1969, 1971, 1973 |
Niki Lauda | Ausztria | 3 | 1975, 1977, 1984 |
Nelson Piquet | Brazília | 3 | 1981, 1983, 1987 |
Ayrton Senna | Brazília | 3 | 1988, 1990, 1991 |
Max Verstappen | Hollandia | 3 | 2021, 2022, 2023 |
Meglepő módon a Forma-1 téli holtszezonjában nem történt változás a csapatok összetételében. Csak annyit érdemes megjegyezni, hogy az Alpha Tauri csapatában Yuki Tsunoda partnere a 2023-as szezonban három különböző pilóta volt: Nick De Vries, Liam Lawson és Daniel Ricciardo.
A csapat végül az utóbbit választotta. Ezzel egy időben két csapat nevet változtatott, köztük maga az Alpha Tauri is. Lényegében ez a Red Bull második csapata, és az új szezontól RB Team lesz a neve.
Az Alfa Romeo is kiszállt a „királyi versenyből”, csapatuk a svájci Sauber konzorciumnak lesz alárendelve. A pilóták teljes listája így néz ki:
Csapat | Ország | Első pilóta | Második pilóta |
Red Bull | Ausztria | Max Verstappen (Hollandia) | Sergio Perez (Mexikó) |
Mercedes | Németország | Lewis Hamilton (Nagy-Britannia) | George Russell (Nagy-Britannia) |
Ferrari | Olaszország | Charles Leclerc (Monaco) | Carlos Sainz (Spanyolország) |
McLaren | Nagy-Britannia | Lando Norris (Nagy-Britannia) | Oscar Piastre (Ausztrália) |
Aston Martin | Nagy-Britannia | Fernando Alonso (Spanyolország) | Lance Stroll (Kanada) |
Alpin | Franciaország | Pierre Gasly (Franciaország) | Esteban Ocon (Franciaország) |
William | Nagy-Britannia | Logan Sargent (USA) | Alexander Albon (Thaiföld) |
RB Team | Olaszország | Daniel Riccardo (Ausztrália) | Yuki Tsunoda (Japán) |
Sauber | Svájc | Zhou Guanyu (Kína) | Valtteri Bottas (Finnország) |
Haas | USA | Kevin Magnussen (Dánia) | Nico Hulkenberg (Németország) |
Változások lesznek a 2024-es Forma-1-es bajnokságban. Különösen a Grand Prix-t érintik majd, ahol sprinteket rendeznek. A sprint kvalifikációja nem szombaton, hanem pénteken lesz. A fő minősítést ezzel szemben péntekről szombatra helyezték át. Így pénteken a sportolók egyetlen edzést és kvalifikációt tartanak a sprintre, szombaton sprintet és kvalifikációt a Grand Prix-re, vasárnap pedig a fő futamot.
A 2024-es szezonban hat szakaszban tervezik a sprinteket – a Kínai Nagydíjon, Miamiban, Ausztriában, az Egyesült Államokban, Sao Paulóban és Katarban.
Emellett a Forma-1 egyetértett azzal a javaslattal, hogy 2024-2025-ben szezononként négyre emeljék az erőművek számát.
A DRS versenyeken való használatára vonatkozó szabály is módosult. Ezentúl a pilóták két helyett egy körrel a rajt vagy újraindítás után aktiválhatják a rendszert.
A Forma-1 Bizottság által elfogadott minden változtatást jóvá kell hagynia az FIA (Nemzetközi Automobil Szövetség) Világtanácsának.
A közelgő bajnokság 24 szakaszból áll majd, ami rekordnak számít a Forma-1 történetében. A szervezők ugyanakkor továbbra is betiltják az Oroszországi Nagydíjat az ukrajnai háború miatt. A rekordnak tavaly kellett volna megszületnie, de a kínai és az Emilia-Romagna-i szakaszt törölték. Az Olasz Nagydíjra pedig a térségben lezajlott hatalmas áradások miatt nem került sor. Ezen kívül a sprint versenyeket hat szakaszban rendezik:
· Kína
· Miami
· Ausztria
· Egyesült Államok
· Brazília
· Katar
A szezon március 2-án kezdődött Bahreinben. Két közel-keleti szakasz után a csapatok a Távol-Keletre utaznak, majd májusban visszatérnek Európába. Valójában májustól szeptemberig az Óvilágban zajlanak majd a szakaszok, a Miami és a Kanadai Nagydíj kivételével. A 14. (Belgium) és a 18. (Szingapúr) szakasz után egy hónapos szünet vár a csapatokra (július 28-tól augusztus 25-ig, valamint szeptember 22-től október 20-ig). Ősszel a színpadok visszatérnek Európán kívülre. Az utolsó futamot december 8-án rendezik az Egyesült Arab Emírségekben.
Ez lesz a világ egy legfényesebb sporteseménye. Mivel a szezon egészen decemberben ér végett az online bukmékerek és legális magyar online kaszinó lehetőséget adnak fogadásokat kötni valódi pénzben különböző kategóriákban.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »