A gyújtógyertya nagyon magas elektromos szikrát bocsát ki, hogy elindítsa az égést a dugattyúban. Beszéljünk ennek a kis résznek sok más vonatkozásáról is.
Mire valók?
Az autó gyújtógyertyái felelősek a szikra létrehozásáért az égéstérben, vagyis felrobbantják az üzemanyag-levegő keveréket, lenyomva a dugattyút és mozgatva az autót. Fontos megjegyezni, hogy a gyújtógyertyák extrém körülmények között is működnek, ezért ügyelnünk kell arra, hogy mikor kell cserélni.
Milyen típusú gyújtógyertyákat használnak gépjárművekhez?
Számos cég kínál sokféle gyertyát, de a DENSO nikkel gyújtógyertyák nagyon híresek, és a DENSO Nickel W20EPR-U gyújtógyertyák olyan:
1 db nikkelelektródás gyújtógyertya van, 20,6 kulcslyukkal és 19 mm-es Menethosszal. Ennek az U-Groove parkdugónak 56 gramm súlya és 14 mm átmérője van. Egyik nagyszerű tulajdonsága a 22 Nm-es meghúzási nyomaték. Ezért van 20-30 ezer mérföld élettartama a nagy ellenállása miatt (5k Ohm).
Az elektródán lévő vékony átmérőjű (0,8 mm) hézaggal nagyobb gyújthatóságot biztosít. Ez a szerkezet javítja az égést a lángfejlődés javításával.
Ezért takar sok más nikkeldugót, mivel nagyobb gyúlékonysága, mert a lángmagja könnyen kering. Ez a funkció a motor nyomatékának növekedéséhez is vezet.
Hagyományos dugók
A központi elektródába rézzel ellátott nikkel csatlakozók vannak. Ez a tulajdonság kiváló tartósságot garantál széles működési hőtartomány mellett. Ennek a tulajdonságnak köszönhetően a beágyazott réz használatát kiterjesztették a sor összes gyertyájára.
Rezisztív dugók
Az 1970-es évek végén elkezdődött a járművek fedélzeti elektronikája. Így a vállalatok kifejlesztették az ellenállásos gyújtógyertyákat, amelyek kerámia ellenállással rendelkeznek. Ennek célja a gyújtásrendszer által okozott elektromágneses interferencia csillapítása. Ellenállása 3-7,5 kΩ, illetve 1-2 kΩ között változhat.
Greenplug dugók
Ezeket az 1980-as években fejlesztették ki, hogy megfeleljenek az autógyártók azon igényének, hogy megfeleljenek a szennyezőanyag-kibocsátási törvényeknek. A zölddugóknak nagy előnyük van, mivel szikrájuk az elektródák oldalán keletkezik.
Ez a lángfront energiájának növekedését eredményezi, ami a tüzelőanyag jobb égését biztosítja, valamint csökkenti a szennyező gázok kibocsátását. A központi elektróda V-ben és a homorú oldalelektróda vágása NGK kizárólagos.
Dugók több elektródával
Nagy tartóssággal rendelkeznek, alacsony költséggel. Az elektródák számától függetlenül egyszerre csak 1 szikra keletkezik, mindig a jobb gyújtást adó elektródák között.
G-tápcsatlakozók
Ezek GP típusú platina gyújtógyertyák. A központi elektródán platinahegy található, amely a nagy tartósságot, az üzemanyag-takarékosságot, a csökkentett károsanyag-kibocsátást és a megnövekedett hatékonyságot ötvözi.
Platina lézerdugók
Platina hegyük van a központi elektródán és platina betét az oldalsó elektródán.
Iridium gyertyák
Az irídium hegyekkel a gyújtógyertyák legújabb technológiája a nagy teljesítményű motorokhoz, ötvözi a nagy tartósságot, valamint az üzemanyag-takarékosságot és a szennyezőanyag-csökkentést.
A gyújtógyertyák élettartama motoron
Javasoljuk, hogy a gyújtógyertyákat 10 000 megtett kilométerenként elemezze. A csere időtartama motoronként változhat, de általában nem haladhatja meg a 40 vagy 50 ezer megtett kilométert.
Minden motorkerékpár kézikönyvében fel van tüntetve a gyújtógyertya cseréjének pontos időköze.
Ha a gyújtógyertya szürke, sárgás vagy barna, az azt jelenti, hogy élettartama a végéhez közeledik. Ha meg szeretné tudni, hogy elszenesedett-e, csak nézze meg, hogy a hegyét beborította-e szén.
Milyen szerszámok szükségesek a gyújtógyertya cseréjéhez?
Függetlenül attól, hogy a gyújtógyertyákat saját maga is kicserélheti? Különféle típusú dugók állnak rendelkezésre motorkerékpárokhoz. Lehet, hogy nem könnyű eldöntenie, hogy melyik megfelelő csatlakozót cserélje ki motorkerékpárjára. A legolcsóbb cseréje után később problémák adódhatnak motorjával, vagy megsérülhet a motor. Az is előfordulhat, hogy az új dugót nem illik megfelelően. Ezért a legmegfelelőbb, ha megkér egy szakembert, hogy cserélje ki motorja gyújtógyertyáját.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »