Ricky Brabec 2020-ban a KTM egyeduralmát megtörve egy Hondával megnyerte a Dakar Rally-t, tavaly pedig másodikként végzett. Az első igazi versenynap azonban olyan komolyat tévesztett a navigálással, hogy este egyenesen azt nyilatkozta: ez a verseny elment… Egyetlen nap alatt sikerült ugyanis 1 óra és 16 másodperc hátrányt begyűjtenie az éllovas Daniel Sanders mögött. Aki tavaly az Év Újonca különdíjat is bezsebelve lett abszolút negyedik, 2022-ben pedig behúzta az első két etapot… Erre mondhatjuk, hogy erős kezdés! Azonban az igazi versenyzők tudják: ez egy nagyon hosszú verseny, és bárkivel bármi megtörténhet egészen a célba futás pillanatáig! Akár egy bukás, akár egy műszaki hiba bármelyik pillanatban áthúzhatja a számításokat – így a legrosszabb helyzetben sem adják fel. Nyilván Brabec sem tette ezt – csak reálisan fogalmazott.
A második versenynap gyakorlatilag végig homokon vezetett. Voltak dűnés részek és nagyon gyors, homokos utak is. A 453 kilométernyi összekötő szakaszból és 338 kilométer gyorsaságiból álló etap szelektív részét pedig az jellemezte, hogy az erős esőzések miatt a homok igencsak összeállt – így nagyon tempósan és főleg könnyen lehetett motorozni rajta. Ennek megfelelően a lemaradásban levőknek muszáj volt komolyat húzni – főleg a gázkaron!
A nap jelentős részében egy szintén második Dakar Rally-ján versenyző pilóta, a portugál Rui Goncalves állt az élen. A speciál fele után vette át tőle az első helyet a Honda gyári alakulatának élmenője, Joan Barreda. Aki meg is őrizte azt a befutóig – miközben Goncalves egészen a 12. pozícióig csúszott vissza. Barreda viszont élete 28. Dakar szakasz-győzelmét könyvelhette el! Mögötte Sam Sunderland érkezett, aki kiegyensúlyozott teljesítményének köszönhetően összetettben is az élre állt. A szakaszgyőztes hondáshoz képest nagyot zárkózott a napi 5. helyen befutó Toby Price is. Az összetett állás azonban teljesen megkavarodott: az első két napot nyerő Daniel Sanders majdnem 35 percet (!!!) kapott Barredatól – mivel volt vele szemben előnye bőven, “csak” a 7. pozícióba csúszott vissza. Az elsőből…
Érdemes megemlíteni még a Yamaha gyári alakulatánál maradt, tavaly nagyon komoly bukással búcsúzó francia Adrien Van Beverent, aki az első két versenynapon csak a 4. és a 8. pozíciókban végzett. Mivel azonban egyedül Sam Sunderland volt hozzá hasonlóan kiegyensúlyozott, a francia Yamahás az összetett második helyen van! Egyedül Super Sam van előtte, de ő is kevesebb, mint három perces előnnyel.
Mani a tegnapi drámai tengelytőrés után nagyon komoly hátrányba került. Hogy érezzük, mekkora szerencséje volt: az eső miatt módosítani kellett az esti táborhelyet és a verseny útvonalát is. Ennek köszönhetően az eredetileg maratoni szakaszt is megváltoztatták. A tervek szerint ugyanis az 1B és a 2. nap között nem lett volna engedélyezett a szerelés – vagyis Maninak még egy teljes napot a törött tengellyel kellett volna motoroznia…
Így azonban helyreállította a KTM-et, és a zömmel vizes homokon saját elmondása szerint motorozott egy nagyon élvezeteset. Ezzel összetettben feljött a 72. helyre – ami neki nyilván nem túl rózsás, de legalább jobb az egy nappal korábbinál. Az Original by Motul kategóriában pedig a negyedik helyen futott be – igaz, a korábban összeszedett hátrányból még maradt bőven: összesített állásban a 11. helyen van. Saghmeister Gábor a napot a 127. pozícióban fejezte be, összetettben pedig a 125.
Helyezés | Rajtszám | Név | Márka | Idő/Különbség | Büntetés |
1 | 88 | J. BARREDA BORT | HONDA | 3:31:20 | 0:00:00 |
2 | 3 | S. SUNDERLAND | GASGAS | 0:05:33 | 0:00:00 |
3 | 1 | K. BENAVIDES | KTM | 0:05:54 | 0:00:00 |
4 | 5 | S. HOWES | HUSQVARNA | 0:06:16 | 0:00:00 |
5 | 18 | T. PRICE | KTM | 0:07:00 | 0:00:00 |
6 | 27 | J. RODRIGUES | HERO | 0:10:18 | 0:00:00 |
7 | 142 | S. SVITKO | KTM | 0:10:32 | 0:00:00 |
8 | 42 | A. VAN BEVEREN | YAMAHA | 0:11:34 | 0:00:00 |
9 | 29 | A. SHORT | YAMAHA | 0:12:02 | 0:00:00 |
10 | 6 | A. MARE | HERO | 0:12:37 | 0:00:00 |
Helyezés | Rajtszám | Név | Márka | Idő/Különbség | Büntetés |
1 | 3 | S. SUNDERLAND | GASGAS | 8:31:29 | 0:00:00 |
2 | 42 | A. VAN BEVEREN | YAMAHA | 0:02:51 | 0:00:00 |
3 | 52 | M. WALKNER | KTM | 0:04:08 | 0:00:00 |
4 | 5 | S. HOWES | HUSQVARNA | 0:09:59 | 0:00:00 |
5 | 15 | L. SANTOLINO | SHERCO | 0:10:55 | 0:00:00 |
6 | 7 | P. QUINTANILLA | HONDA | 0:12:31 | 0:00:00 |
7 | 4 | D. SANDERS | GASGAS | 0:13:29 | 0:10:00 |
8 | 142 | S. SVITKO | KTM | 0:17:39 | 0:00:00 |
9 | 6 | A. MARE | HERO | 0:18:41 | 0:00:00 |
10 | 88 | J. BARREDA BORT | HONDA | 0:20:25 | 0:00:00 |
Fotók: Dakar.com, Gyenes Mani Facebook
Cimkék:
Egy új szabály miatt az összesített eredménybe már nem fog beleszámítani Danilo Petrucci eredménye, de folytathatta a versenyt.
Elolvasom »A Royal Enfield új krúzere, a Super Meteor 650 még nincs kész, de előkerülhetett egy prototípus.
Elolvasom »A nagy teljesítményű elektromos motorok életképessége eddig elég kérdőjeles volt. Az Energica Eva Ribelle RS ezen akar javítani.
Elolvasom »Az első részt folytatva két újabb Spyke túrakabát bemutatója következik. Egyiken sem véletlenül szerepel a hivatalos Dakar logó.
Elolvasom »A Niu MQi GT-t tavaly már bemutattuk. Idén megjelent az EVO változata, amely sokkal gyorsabb lett. Napokig nyúztuk, hogy mit tud.
Elolvasom »Sajnos a motorozásban benne van, hogy hirtelen minden megváltozik. Olvassátok el Zoli igaz történetét a durva baleset hatásairól.
Elolvasom »