Egy ideje elkezdtek terjedni a hírek, hogy Ausztria motorozás szempontjából egyik legélvezetesebb és legismertebb járásában komoly korlátozásokat vezetnek be. A rémhír pedig ezúttal valósággá vált. Kicsit utánaérdeklődtünk: mi is a helyzet arrafelé. Magyar Balázs barátom, a Bikers-POIson túravezetője ugyanis évek óta ott lakik. Egyrészt ismeri Tirol legjobb motoros útjait, másrészt olvassa a sajtót és a különféle fórumokat. Elmesélte, milyen út vezetett a 2020-ban valóban hatályba lépett tilalomhoz – és mire kell számítani az arra motorozóknak. Reutte járásban a lakók évek óta panaszkodnak a nagy zajterhelésre, amelyet a motorok okoznak. Persze lehet erre azt mondani, hogy ugyanmár, meg foglalkozzanak a saját dolgukkal… Meg hogy minek költözött oda.
A helyzet azonban valami hasonló, mint a vadakkal: ők előbb ott voltak az adott területen, mint a járművek – köztük a motorok. És sajnos nem lehet letagadni, hogy a motorok egy részén – én itt most direkt nem nevezek meg kategóriát vagy arányokat – olyan kipufogó-rendszer van, amely kimondottan hangos. Az elmúlt években egy komoly vizsgálat zajlott, amelynek végeredménye egy 225 oldalas tanulmány lett. A lakosság 2/3-a kimondottan zavarónak tartja, amikor a hétvégi napokon “veretnek” a motorosok. A Hahntenjochon tavaly végeztek egy forgalomszámlálást, amely egyetlen napon 3.300 motort rögzített – ez a teljes forgalom 70 százaléka (!) volt. Ugyanitt évi 6-7 halálos motoros baleset történik, ami kéthetenként egy elvesztett motorost jelent. De Balázs azt mesélte, nem nagyon volt arra úgy, hogy nem látott motoros balesetet. Pedig 20 percnyire lakik…
A kialakult helyzetre válaszként érkezett a kormányzati rendelet: adott útszakaszokon zajszint-korlátot vezettek be a motorkerékpárokra. Tehát itt nem egész Tirol tartományról van szó, hanem csak azon útszakaszokról, ahol a motorosok által okozott zajterhelés kimondottan – és mérten – igen magas. A pontos térképet itt tudod megtekinteni. Ezekre az útszakaszokra 2020. június 10-e és október 31-e között tilos behajtani a 95 decibelnél nagyobb zajkibocsájtású motorokkal. Kivétel pedig nincs. Tehát célforgalomként SEM motorozhatsz arra – hiába foglalsz ott szállást. Sőt, a helyi lakosság sem használhatja a határnál nagyobb zajkibocsájtású motorját. Ami azért vicces, mert van olyan szolgálatban levő rendőrségi jármű, ami a szezonban nem tud kijönni a laktanyából. Tényleg. Viccelni-bliccelni meg nem érdemes, mert a bírság az idei próbaévben is 220 euro – plusz a rendőr vissza is fordíthat.
A helyi fórumokon nem hogy nem aratott osztatlan sikert a dolog, hanem egységes ellenszenvet váltott ki. Sok ott élő ember vadonatúj motorja – van, akinek még meg sem érkezett, és már nem is várja annyira… – konkrétan használhatatlan. Mert a 95 deciben nem a herélt versenyrendszereket jelenti, hanem rengeteg széria motort is érint. Eleinte néhány modellről volt szó, de a lista meglepően hosszú. A Motorradonline.de kigyűjtötte az összeset – a listát ebben a cikkben találod meg. Például BobMaster Kolléga tavaly vásárolt új motorja, a teszten is nála járt Honda CB650R is átlépi a 95 decibeles határt. Pedig nem egy üvöltöző szörnyeteg… Mivel a koronavírus-járvány megszorításai után Ausztriában is az a szlogen, hogy “nyaralj belföldön”, a helyi motorosok nem nagyon értik a dolgot. Hiszen az Ausztriában bejegyzett motorok 6,7 százaléka ezzel Tirol adott útjain mozgásképtelenné vált. Gyári állapotban, nem kiherkentve!
A 2020-as esztendőt egyfajta próbaévnek nevezték. Idén nem lesz enyhítés, közben pedig mérnek, figyelnek, közvélemény-kutatnak. Nyilván megkérdezik az eddig morgolódó lakosságot is – de biztosan lesz véleménye azon vendéglősöknek, akik elvesztik forgalmuk egy akár számottevő részét is. Azután 2021-re lehet, hogy valami enyhítés jön – vagy éppen további szigorítás. A helyi sajtóban és weboldalakon már szárnyra kapott a hír, hogy Salzburg tartomány és Svájc is lehet, hogy bevezeti az új korlátozást. Innen pedig jön a nagy kérdés: vajon a motorgyártók hogy fognak reagálni erre? Hiszen a Ducatinak vagy a Triumph-nak bizony nagy öngól, hogy egy rakat modellje nem mozoghat Európa egyre több útján. Mert így még az ingadozók is a BMW vagy a KTM versenytárs típusaihoz fognak pártolni…
Fotó és lista: Motorradonline.de
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »