A legtöbb ember számára a sivatag szó olyan, mintha azt mondanánk: homok. Bár a Föld sivatagainak többsége inkább kősivatag, a Ha’Il és Rijád közötti szakasz tegnap 90 százalékban a mindenki által értett igazi homoksivatagról és a dűnékről szólt. A 477 kilométernyi szinte végeláthatatlan buckavidék tartogatott némi meglepetést a gépeknek és vezetőiknek egyaránt. A mért szakasz és az azon kívüli 353 kilométer után a versenyzők Szaúd-Arábia fővárosában, Rijádban zárták a napot. A 830 kilométeres kietlen sivatagi út után kulturális sokként hathatott a modern főváros, amely fejlett infrastruktúrája mellett megőrizte a beduin hagyományokat is.
Ricky Brabec továbbra is bomba formában van, a 6. versenynapon újabb szakaszgyőzelmet ért el, megerősítve ezzel az első pozícióját a pihenőnap előtt. Ahogy 2019-ben Peruban, úgy most Szaúd Arábiában is kifogástalan munkát végzett. Negyedikként indulhatott, ami ideális volt ahhoz, hogy javítson összetett idején. Csapattársa, Kevin Benavides mindent bevetett, hogy megszerezhesse első szakaszgyőzelmét a Dakaron. Az argentin versenyző harmadikként indulhatott reggel öccse, Luciano társaságában. Kettejük párbaja azonban nem tartott ki a célvonalig. 45 kilométerrel a mért szakasz vége előtt Kevin Hondája beadta a kulcsot.
Luciano KTM-je nyergében tovább tudott menni, így magára kellett hagynia testvérét. Ő végül az ötödik helyen zárt, összetettben pedig a hetediken várja a pihenőnapot. A lelkileg összetört Hondás három órát veszített, így idén már szinte esélytelen, hogy akár a dobogó legalsó fokára állhasson. 2017-ben egy Dakar előtt szerzett sérülése, 2018-ban navigációs hiba, 2019-ben pedig súlyos időbüntetés vetett véget álmainak. Sajnos idén is elköszönhet a végső győzelem reményétől.
Az ausztrál Toby Price kezdte elsőként a hatodik napot, mivel ő nyerte az előző szakaszt. A felvezető szerep nem segített neki abban, hogy ellépjen Ricky Brabec elől, hiszen az első motorosnak a legnehezebb a dolga navigáció szempontjából. Ő még nem látja ez előtte haladók nyomát, így minden egyes jelre és méterre fokozottan kell figyelnie, ami persze negatív hatással van a sebességre. Három perccel Price után Pablo Quintanilla indult másodikként, így a nap folyamán jórészt együtt haladt a két motoros, amíg Price hátsó gumija fel nem robbant. A chilei így el tudott lépni és negyedikként zárta a napot, ausztrál vetélytársa pedig csupán tizenegyedikként ért be. Ugyanis kapott egy hátsó kereket konszernen belüli társától.
Aki már látott korábbi felvételeket a Dakarról az tudhatja, hogy ezeket a versenyzőket kemény fából faragták. Még az sem gátolja meg őket a haladásban, ha esetleg a felnin nincs gumiabroncs. Tegnap erre láthattunk egy megdöbbentő példát – nem az elsőt a tereprali történelme során. Az amerikai Husqvarnás Andrew Short a 420. kilométer környékén érte utol a gumiproblémával küzdő Toby Price-t, és ahogy a csapatszellem diktálta, átadta neki hátsó kerekét. Innen viszont ő maga egy puszta fémráfon motorozott a célvonalig – egyébként látványosan nem is olyan lassan… Egészen odáig nagyon jól ment, de az utolsó majd hatvan kilométeren visszaesett a napi 24. pozícióba.
Az Original by Motul kategóriát vezető Gyenes Emanuel folytatja előrenyomulását. Tegnap saját kategóriájában “csak” a második helyen ért be, ami a többi motorossal együtt értékelve a 34. pozíciót jelentette számára. Mani ennek ellenére biztosan tartja elsőségét. Őt a kategóriában két francia motoros, Florent Vayssade és Benjamin Melot követi. Utóbbi egyébként tegnap 13 perccel volt gyorsabb Gyenesnél – ezzel ő lett a magányos harcosok éllovasa. Időközben Saghmeister Gábor is lépeget előre, tegnap végre befért az első százba.
Bár a sivatag hatalmas, sokszor még sincs elég hely. Ignacio Casale, a quados kategória éllovasa például szerencsétlen módon összeütközött Charlie Herbst francia motorossal. A csatából természetesen a quad került ki győztesen. Casale gyorsan folytatta versenyét, a motoros azonban megsérült. Ennek ellenére folytatni tudta a versenyt és végül a 87. helyen zárt. A nap végére ismét több versenyző is szögre akaszthatta a slusszkulcsot. David McBride, Sebastian Bühler, Julián José García, Roman Krejčí voltak a kiesők a már említett Kevin Benavidesen kívül. Volt, akinek műszaki problémája akadt, de természetesen olyan is, aki esett. A tapasztalat persze számít, de nem feltétlenül. A kiesők között elsőbálozó és öt Dakart megjárt versenyző is akadt.
1. | Ricky Brabeck (Honda) |
2. | Joan Barreda Bort (Honda) |
3. | Matthias Walkner (KTM) |
… | |
34. | Emanuel Gyenes (KTM) |
95. | Saghmeister Gábor (KTM) |
1. | Ricky Brabeck (Honda) |
2. | Pablo Quintanilla (Husqvarna) |
3. | Toby Price (KTM) |
… | |
35. | Emanuel Gyenes (KTM) |
101. | Saghmeister Gábor (KTM) |
A részletes, időeredményeket is tartalmazó táblázatot itt találod.
Assa és Smara között futott tegnap az Africa Eco Race 4. szakasza. A versenyzőkre ezúttal 404,53 kilométer várt, amiből Assa és Sidi Laroussi között 385 volt a mért szakasz, majd onnan még szűk húszat kellett összekötőn megtenni az aznapi táborig. A mezőny reggel most is a bivuac-ból, azaz a verseny táborából rajtolt el a gyorsaságira. A látványos, tempós, köves földutak mellett a negyedik szakasz leginkább amiatt volt különleges, hogy teljes egészében új terepen vezetett. Különösen ügyelni kellett a navigációra, mivel egy-két rossz döntéssel hamar egy másik nyomvonalon találta magát az ember. Nem is beszélve a fákról és különböző méretű lyukakról, amiket folyamatosan kerülgetni kellett.
Annak ellenére, hogy a mindig vigyorgó Lyndon Poskitt előző este azt nyilatkozta, hogy kicsit gyors neki a tempó és vissza szeretne venni belőle, igencsak belecsapott a lecsóba. Ötödikként indult el reggel, majd hirtelen meg is nyerte a szakaszt. Ehhez kellett azért a hozzá legközelebb álló két vetélytársa is. 40 kilométerrel a cél előtt ugyanis a két elől motorozó, Alessandro Botturi és Pal Anders Ullevaseter egy navigációs hiba miatt letért a megfelelő útvonalról. Mikor Poskitt meglátta őket, akkor már visszafelé jöttek, ezután pedig az angolnak elég volt tartani a lépést a Yamaha-val és a KTM-mel, hogy célba érjen.
Poskitt számára is nehéz volt a negyedik nap a navigáció szempontjából. Útvonalpontot hagyott ki és volt, amikor úgy érezte, hogy teljesen eltévedt. Na ekkor látta meg két ellenfelét. Onnantól már már nem volt különösebb nehézsége. Botturi a navigációs berendezésével küzdött, a harmadik napi bronzérmes Felix Jensen viszont elesett, így 48 perccel ért be az első helyezett után. Ezzel a lemaradással súlyos hátrányba került, ráadásul a beszerzett vállsérülése miatt a mai napot is ki fogja hagyni.
1. | Lyndon Poskitt (KTM) |
2. | Konrad Dabrowski (KTM) |
3. | Felix Jensen (KTM) |
1. | Alessandro Botturi (Yamaha) |
2. | Pal Anders Ullevalseter (KTM) |
3. | Lyndon Poskitt (KTM) |
fotók: Dakar.com, Gyenes Mani Facebook, Africa Eco Race Facebook
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »