A napokban elhunyt Luigi Termignoni, a tuning és kipufogó mester. Ha ma, 2019-ben megfigyeled a nem gyári kipufogókkal rohangáló motorokat, akkor már egy egészen vegyes képet fogsz kapni. A leggyakoribb márkák között ott van az Akrapovic, az SC Project, a Yoshimura és a többiek. Na és persze a legnagyobbak egyike, a 90-es években fénykorát élő Termignoni, kiváltképpen ha olasz motorokról, pláne ha Ducatikról esik szó.
Az olasz maestro fényes pályafutása 1969-ben indult útjára, amikor megnyitotta a saját Kawasaki, Honda és Ducati motorkereskedését, valamint az ahhoz tartozó műhelyt. A környékbeli fickók örömmel vitték a gépüket Luigi Termignoni mesterhez, mert tudták, hogy nem csak a javítási munkálatokat, hanem a tuningot is rá lehet bízni. Pláne miután 1971-ben beszerzett egy saját teljesítménymérő padot, hogy helyben tudja ellenőrzni a munkája eredményét.
A motorpiszkálásnak pedig alapvető részterülete a szívó- és kipufogóoldal módosítása. A mester pedig meg is látta a lehetőséget abban, hogy dedikáltan egy-egy típushoz gyártson kipufogókat. Apró meglepetés: nem egy Ducatihoz készült az első, saját két kezével gyártott kipu. A menetelés egy sornégyes Kawasaki modellhez tartozó dörmögővel indult.
Később, 1976-ra annyira híre ment Luigi Termignoni munkásságának, hogy a Bimota ajánlott neki szoros együttműködést. Ennek értelmében különböző rendszereket kezdett gyártani minden egyes külön modellhez. Az évtized végére megszületett a világ első alumínium kipufogó dobja.
A nyolcvanas években a Honda háza táján is felfedezték a mestert, és felkérték, hogy segédkezzen az endurance versenygépeik fejlesztésében. Az eredmény: Fred Merkel egy Termignoni kipufogós RC30-cal húzta be a WorldSBK kupát 1988-ban.
Luigi Termignoni kipufogói végül a legtöbb motorverseny szakágban megjelentek. Superbike, MotoGP, Párizs-Dakar Rali, MX – tényleg szinte mindenhol jelen voltak, és majdnem minden nagy motorgyártó vállalat versenyrészlege előszeretettel használta. Többek között a Ducatik is, amelyeknek felejthetetlen hangjai végérvényesen szívmelengetőbb helyet varázsoltak a világból. A kilencvenes években pedig előállt az első full titán rendszerrel.
Tehát nem véletlenül mondom: a ma kipufogója talán más lenne az ő innovatív gondolkodása és merészsége nélkül. Luigi Termignoni egy kicsit mindannyiunk utólagos kidörgőjében ott van. A mester 2019 november 17-ről 18-ra virradó éjszaka békében távozott. Így, ha a héten motorra ültök, akkor bármilyen gépen is vagytok, húzzatok egy gázfröccsöt az öreg maestro emlékére!
Cimkék:
A Fekete Péntek nálunk is hagyomány lett, bár sokan durván túltolják. A hazai Alpinestars szaküzlet, a Motostar azonban kreatív akcióval vár!
Elolvasom »A SEAT nem csak egy elektromos robogóban gondolkodik, hanem komplett alternatívát szeretne nyújtani a megújuló városi közlekedéshez.
Elolvasom »A KSR csoport teljesen ugyanarra a műszaki alapra két teljesen más jellegű 125-ös motort dobott piacra. Lássuk, milyenek lettek!
Elolvasom »Elképesztő árubőség és magas szakértelemmel összeválogatott termékek hada jellemzi a cseh tulajdonú MOTOZEM áruházat.
Elolvasom »Az angol motorkerékpár gyártás 140 éves története egy helyen. Beszámolónk a brit Nemzeti Motokerékpár Múzeum érdekességeiről sok fotóval.
Elolvasom »Az alig néhány éve létező márka 2023-ra olyan parádésan sikerült klasszikussal rukkolt ki, hogy az hihetetlen. Ő a Cromwell 1200.
Elolvasom »