Nagyon érdekes hír látott napvilágot a közelmúltban. A tőlünk nem is túl messze fekvő Észtországban is a szabálytalan közlekedés, azon belül kiemelten a felelőtlenül megválasztott sebesség okolható sok, esetenként súlyos vagy akár tragikus közúti balesetért. A hatóságok egy új, kísérleti módszert fognak bevetni a gyorshajtó járművezetők ellen. Nem, nem a pénzbírságokat emelik meg még jobban. Nem is lövik a helyszínen tarkón a száguldozáson kapott autósokat és motorosokat. A próbaüzem során egy egészen érdekes, inkább pszichológiai “fegyvert” vetnek be ellenük.
A Tallinn és Rapla közötti szakaszon kezdték el a kísérletet. Ennek lényege az, hogy a sebességet ellenőrző rendőrök a gyorshajtó járművezetőt minden esetben megállítják. (Tehát nem a csekk jön automatikusan pár nap múlva.) Azonban a csípőből járó pénzbírság és/vagy büntetőpontok helyett felajánlanak nekik egy újfajta “fenyítési módszert”. A jelen állás szerint a vétkes dönthet úgy is, hogy fizet, mint a katonatiszt. De választhatja az alternatív büntit is. Amely nem más, mint hogy a sebességtúllépés mértékének függvényében 45 percet, vagy egy teljes órát tölt várakozással a rendőr melletti parkolóban.
Magyarul nem is igazán büntetik meg. Éppen csak “elintézik”, hogy nem hogy a nagy tempós haladással számolt érkezése csússzon meg, hanem ahhoz képest is később érjen oda, mintha szabályosan közlekedett volna. Egyelőre a feladattal megbízott egység a Rendőrséggel karöltve figyeli a reakciókat, és ha sikeresnek ítélik meg a valójában mentálisnak nevezhető kísérletet, akár szélesebb körben is bevezethetik azt.
Gondolj bele, milyen lenne a világunk, ha ez a módszer széles körben elterjedne? Megfordulsz a záróvonalon, a rendőr megállít, elkísér egy parkolóba és felkér, hogy tölts ott negyed órát. Mert az 500 méterrel a szabályos hely előtti megfordulással nyertél volna 5 percet. 50 helyett mész kilencvennel – szépen félreállsz és az elvben megnyert kábé 15 perc helyett egy órát ott rohadsz a napon bőrruhában. És nem mehetsz tovább… Persze jogászok biztos találnak belekötési pontot, de lehet, hogy sok gyorshajtó elgondolkozna rajta: megéri? Mert a pénzbírságra is lehet legyinteni, meg a baleset rémére is azt gondoljuk, hogy velünk úgysem történik meg. Na de egy napos parkolóban várakozni nyáron 45 percet – az beleég az emlékeidbe! Szó szerint és örökre. 🙂
Szerinted működőképes lehet ez a fajta büntetési módszer, vagy nettó marhaság az egész?
Forrás: The Economist
Cimkék:
Magyarország 2022-től gyorsaságimotoros-világbajnoki, azaz MotoGP futamot rendezhet - jelentette be Palkovics László.
Elolvasom »A felnyitható sisakok nehezebbek és zajosabbak zárt társaiknál. A SCHUBERTH C4 Pro legújabb, karbon héjas változata ezekre alaposan rácáfol.
Elolvasom »A KSR csoport teljesen ugyanarra a műszaki alapra két teljesen más jellegű 125-ös motort dobott piacra. Lássuk, milyenek lettek!
Elolvasom »Elképesztő árubőség és magas szakértelemmel összeválogatott termékek hada jellemzi a cseh tulajdonú MOTOZEM áruházat.
Elolvasom »Az angol motorkerékpár gyártás 140 éves története egy helyen. Beszámolónk a brit Nemzeti Motokerékpár Múzeum érdekességeiről sok fotóval.
Elolvasom »Az alig néhány éve létező márka 2023-ra olyan parádésan sikerült klasszikussal rukkolt ki, hogy az hihetetlen. Ő a Cromwell 1200.
Elolvasom »