Idehaza amikor sivatagi motorversenyről esik szó, többnyire a Dakar Rally jut az eszünkbe. A 2020-tól már Közel-Keleten megrendezendő viadal valóban a legismertebb megmérettetés a tereprali világában – de közel sem az egyetlen. Idén már tizenkettedik alakalommal tartják meg a kizárólag Marokkóban zajló viadalt, amely bizonyos szempontból szinte a Dakarral is felveszi a versenyt. 2008-ban még Líbiában indult a története, az évek alatt pedig a pilóták visszajelzései alapján folyamatosan fejlesztették. Így a néhány éve már Morocco Desert Challenge névre hallgató nemzetközi verseny egyik különlegessége, hogy összekötő szakaszok nélkül, kizárólag gyorsasági etapokból áll a távja. Ami bizony több mint 2.700 kilométer! (Emlékeim szerint az idei Dakar alatt kevesebb volt a speciálok össztávja…)
A hazai tereprali bajnokság tavalyi győztese, Kárpáti Péter élete első igazi sivatagi versenyén áll rajthoz a következő napokban. Csapattársa Horváth Lajos (közismert nevén Laller) lesz, akivel első Dakar rajtja után élő adásban is beszélgettünk. Mivel Péter számára a célba érés az elsődleges célkitűzés (neki távlati célja az “igazi” Dakar, amire a Morocco Desert Challenge kvalifikációs futamnak számít), Laller pedig az idei első OB futam “eredményeként” törött szárkapocs-csonttal áll rajthoz, a tervek szerint végig együtt fognak motorozni – egymást támogatva. A sivatagi versenyek ugyanis alapvetően eltérnek azoktól, amelyeket az európai kontinensen tartanak. És nem csak azért, mert “kicsit” több a homok, mint a Hortobágyon.
A sivatagban ugyanis egyrészt már igazi dűnék lesznek, másrészt sokkal kevesebb a valódi viszonyítási pont. A rajzos, roadbook típusú itinerben – amely segítségével végig kell navigálni a 2.700 kilométeren – ugyanis sok részen nem az szerepel, hogy bizonyos távot menj egy adott úton, majd fordulj el jobbra vagy balra. Aminek egyszerűen az az oka, hogy nincs út… Így csak egy irányt és egy távolságot adnak meg, amit tartani kell bizonyos távon. Hogy jófelé megy-e a versenyző, azt pedig helymeghatározó eszközökkel ellenőrzik.
A gépátvétel során minden motoros kap egy GPS-t, amelyen folyamatosan látják a pozícióját. A helyes útvonal mellett úgynevezett Waypoint-ok vannak. Amikor egy-egy ilyenhez kellően közel kerül a jármű, a fedélzeti GPS már mutatja, merre van. A versenyző dolga, hogy kellően megközelítse az esetenként elrejtett pontot. A játék tehát ugyanaz, mint a Dakaron – és a feladat cseppet sem egyszerű. Mert közben azért meg kell tenni a napi akár 430 kilométert a sivatagban. (Van még egy szervezőktől kapott GPS egység is minden motoron, amelynek segítségével kapcsolatot létesíthetnek velük a versenyzők. A biztonságra tehát nagy hangsúlyt fektetnek!)
Csütörtökön megtörtént a hivatalos gépátvétel, Péter és Laller megkapták a GPS eszközöket. Ezeket a brit Desert Rose Racing versenycsapata szerelte fel a vasakra – ők fogják ugyanis a szervizhátteret biztosítani a két KTM számára. Laller a már ismert “öreg” Dakar versenymotorral indul, Péter pedig egy átalakított 450 EXC nyergében, amivel a hazai bajnokságban is megy. A motor nagyobb üzemanyag-tartályt kapott az eredeti helyére és kiegészítő tankot a hátsó vázra, megerősítették a futóművét és értelemszerűen fel van szerelve roadbook- és GPS tartó toronnyal (műszerfal helyett).
A mai napon az egész mezőny számára tartanak egy részletes oktatást a GPS eszközök használatáról és a navigációról – ez főleg az elsőbálozóknak lesz kiemelkedően fontos -, majd holnap elrajtol a Morocco Desert Challenge 2019. Agadirból a hivatalos rajt előtt van egyetlen összekötő szakasz, majd a 80 nevezett versenymotor a tengerpartról, tízes csoportokban kezdi meg az onnantól már csak speciál etapokat tartalmazó komoly táv nyolc napos teljesítését.
Terveink szerint Péter naponta küld néhány sort és képet, amelyet másnap ti is olvashattok az Onroad.hu-n. Így egyfajta “élő közvetítést” próbálunk adni mindenkinek, aki szurkol a két magyar pilótának. Akiknek holnap reggeltől a pillanatnyi pozícióját ezen az élő helymeghatározó linken is követhetjük. Laller rajtszáma 117, Péteré pedig 118 – még azt is láthatjuk, abban a pillanatban milyen a haladási sebességük. HAJRÁ FIÚK!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »