Fel tudod sorolni az összes motorkerékpár kategóriát? Túra, sporttúra, sport, terep, enduro, túraenduro… Hagyjuk is abba, sose lesz vége. Na itt a legújabb, a neve LEO. Ez a “Light Electric Off-roaders”, vagyis a könnyű elektromos terepmotorok rövidítése. A születési helye pedig Svédország – ami nem nagy csoda annak fényében, hogy Skandináviában nagyon népszerű az elektromos meghajtás. Gyártója egy Cake nevű kis cég, ez pedig már a második járművük.
Talán nem véletlen az irány sem, miért ezzel kezdtek foglalkozni. A mai civilizált embernek mire kell a motor? Bejár dolgozni, hogy ne szenvedjen autóval a dugóban – meg meló után vagy hétvégén kimegy pár órát terepezni. Hosszú túrákra a család mellett ritkán akad ideje, amikor pedig a természeteben motorozik, nem akarja felverni az erdő csendjét sem. Tényleg hihetetlen élmény volt a Zero DS nyergében Érd és Sóskút között gurulni a megszokott helyeken úgy, hogy közben hallottam csicseregni a madarakat! Persze ha siet az ember, egy elektromos motornak is van hangja – na de akkor meg gyors is! Terepen amúgy is nagyon nagy előny a kis súly – ezért is keresztezik egyre inkább a hegyi bicikliket az elektromos motorokkal. Még a nagy cégek – mint a Ducati is – látnak ebben fantáziát. A svéd Cake pedig új oldalról közelítette meg a kérdést.
Elsőként építettek egy sima terepjárgányt, amely közútra nem is mehetett. Ennek neve volt Kalk OR (vagyis off-road). Ugyanazon a néven pedig kreáltak egy rendszámozható és forgalomban is használható, de hasonlóan értelmes változatot, amely a Kalk& (kimondva Kalk And – ejtsd: “kalk end”) névre hallgat. A lényeg, hogy a járművecskét teljesen fehér lapról tervezték – vagyis nem összeszedtek kapható alkatrészeket, hanem ők csináltak mindent. Na jó, az Öhlins besegített a futóműben… A végeredmény egy mindössze 69 kilogramm tömegű cucc, amelyet elektromotor hajt. Legnagyobb teljesítménye 20 lóerő, nyomatéka viszont 42 newtonméter – és ezt minden pillanatban le is adja! Hogy hogy, azt te választod meg, ugyanis három lehetséges teljesítményleadási módból választhatsz. Plusz a motorfék hatékonyságát is testre szabhatod – érdemes tudni: ennek a meghajtásnak az egyik legnagyobb előnye, hogy intenzíven lassíthatsz a hajtómű generátorrá alakításával úgy, hogy közben hajtóerőt termelsz vissza!
A Cake Kalk& nem autópályázásra van: végsebessége 80 kilométer/óra, hatótávja pedig a gyártó szerint valós terephasználat mellett 80 kilométer. Ami meg teljesen élhetőnek tűnik. De a futóművön sem spóroltak: az Öhlins első teleszkópjai 38 milliméter vastagok, hátul központi rugóstag van, a rugóutak mindenhol húsz centi felett vannak, a szabadmagasság pedig 300 milliméter! A Kalk OR 13’000.- eurós áron kapható – utcai kivitele vélhetően picit lesz csak több. A 4.2 millió forint itthon persze drága – a világ sok részén azonban simán megéri! A forgalmazás pedig hamarosan indul.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »