Milan Svoboda egy szlovák repülőgép mérnök. Volt. No meg a motorkerékpárok igazi megszállottja. Ma is az. 2012-ben egy nemzetközi versenyen találkozott össze Walter G. Schellenburger vállalkozóval és Silvia Chu ex-modellel. Walter ezt írja: “Valamilyen teljesen átépített kétütemű keletnémet vagy cseh motorral jött. Olyan dolgok voltak benne, amelyek ellentmondtak a fizikának. Azonnal tudtam: ő egy nagyon magas szintű zseni!” Az ott elindult beszélgetés oda vezetett, hogy Milan kitelepült az Amerikai Egyesült Államokba, majd hárman együtt megalapították a Druid Motorcycles nevű céget. Amely arra hivatott, hogy megvalósítsa Milan álmait és vízióit – és ha ez sikerül, talán forradalmasítsa mindazt, amit ma a motorkerékpárokról gondolunk. Legalábbis ezt állítják ők első modelljük, a Sorcerer kapcsán.
A típusnév amúgy hasonlóan szerény, mint elképzeléseik: azt jelenti, Varázsló. Mindjárt két változata van, amelyek hajtásláncukban térnek el egymástól. A Druid Sorcerer XEV teljesen elektromos meghajtású. Legnagyobb teljesítménye 150 lóerő – de egyéb adatokat, mint nyomaték vagy hatótáv egyelőre nem tudunk. Még érdekesebb a másik bringa, a Druid Sorcerer Hybrid – ez nevéből vaslogikával kikövetkeztethető módon belső égésű és elektromos motorral is rendelkezik.
Annyit tudunk, hogy hagyományos erőforrása két hengeres, a teljes rendszer teljesítmény 230 lóerő (a Kawasaki H2 utcai változata elbujdokolhat…), hatótávolsága pedig 320 kilométer. Ehhez 14 kWh az akksi kapacitása – de hogy mekkora a benzintank, azt például nem tudjuk. Mint ahogy azt sem teljesen értem a magam nem annyira zseni agyával, hogy ha ilyen erő van valamiben – és így gondolom elég combosak a menetteljesítményei -, akkor hogy áll meg egyetlen átlagosnak tűnő méretű első féktárcsával meg kommersz benyomást keltő féknyereggel.
A bődületesen erős hibrid meghajtás azonban koránt sem a Sorcerer egyetlen forradalmi ütőkártyája. Az ugyanis a váz, amelyhez hasonló még valóban nem létezett sehol korábban. Milan Svoboda amúgy hobbi szinten méhészkedik, és bevallása szerint a kis mézgyűjtőktől kapta az ihletet. (Lehet, egyszer ez is olyan híres sztori lesz majd, mint Newton almája?) A lényeg: a motorkerékpár váza egy grafénből készült szerkezet. Hogy pontosabban mi is az? “A grafén a szén egy nanoszerkezetű allotrop módosulata, egy egyetlen atom vastagságú grafitréteg, melyet méhsejtrácsos elrendezésben álló szénatomok alkotnak. Más megközelítésben tekinthető végtelen kiterjedésű aromás óriásmolekulának, illetve extrém méretű policiklusos aromás szénhidrogénnek.” (forrás: Wikipedia)
Menet közben a Druid Sorcerer fedélzeti elektronikája folyamatosan gyűjti a szükséges adatokat, állandó adatkapcsolat segítségével egy mesterséges intelligencia fejlett algoritmusait használva meghatározza a legjobb vázgeometriát – és a 3D nyomtatási technológiával készült grafén vázszerkezet alkalmazkodik is ahhoz. Ezt hívják így egyben Druid Prophet™ platformnak, amelyet a mesterséges intelligencia terén világviszonylatban is elismert európai matematikusokkal, valamint a szlovák Trencin Polytechnic Institute-tal közösen fejlesztettek ki. Nagyon szerényen annyit ígérnek, hogy teljesen meg fogják változtatni a motorozásról kialakult képet és forradalmasítják az iparágat.
Ilyesfajta, Verne Gyula regényeit megszégyenítően kreatív koncepciót persze sokat láttunk már. Így az utolsó kérdés a Druid Sorcerer motorokkal kapcsolatban az, hogy lesz-e belőlük valaha bármi – fantázián kívül. Nos, a cég azt ígéri, hogy májusban a texasi Austinban egy beharangozó eseményen bemutatják a végleges járműveket és elkezdik felvenni az előrendeléseket. Vélhetően nem lesz filléres tétel, de ha valóban megcsinálják azt, amit most ígérnek, biztosan sokan lesznek, akik bármennyiért megveszik. Amennyiben így lesz, biztosan hallunk még a nagy Varázslóról!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »