A kilencedik szakasz után – lehet, hogy kicsit illetlen módon – azon filozofáltam, hogy vajon a KTM gyár mennyire fog beleszólni a 2019-es Dakar Rally végeredményébe. Első és második helyen egy KTM és egy Husqvarna állt – és ugye utóbbi is a konszern márkája. Vagyis akár a marketing szempontjai is dönthettek volna róla, hogy mivel jönnek ki a narancsosok jobban üzletileg: a sorozatban 18. Dakar győzelemmel, vagy ha erősítik almárkájuk piaci hírnevét. Nos, a kérdésre azóta választ kaptam: a világ legkeményebb tereprali versenyének utolsó napja igazi, férfias küzdelemben dőlt el, majdnem drámai módon. Megnyugodtam. Ahogy megnyugodhat a KTM valamennyi rajongója is: ennyire verhetetlennek már régen tűnt az osztrák márka.
Az utolsó speciál szakasz 112 kilométerének fordított rajtsorrendben indultak neki a motorosok, vagyis a még talpon tevő 77 pilóta közül utolsóként a két éllovas, Pablo Quintanilla és Toby Price vágott neki a távnak. Quintanilla összetett hátránya abszolút ledolgozható volt, így a chilei valóban keményen megindult. Majd rögtön a 10. kilométernél benézett egy komoly szintkülönbséget, és olyan durvát bukott, ami után én nem értem, hogy maradt egyben a gerince. Lentebb, az első videóban ezt láthatod is. Az orvosi helikopter szinte azonnal ott volt, majd Price is megérkezett – de látva hogy nem kell segítenie, ment is tovább. Ami a csoda, hogy Quintanilla is. Lábra állni nem nagyon tudott, de azt a száz kilométert csak lemotorozta, hogy legalább a dobogós helye meglegyen összetettben! Vasember…
Ezek után az összetettben vezető és a Dakar eleje óta súlyos csuklósérüléssel, pokoli fájdalmak között versenyző Toby Price, aki az egész Dakar alatt egyetlen szakaszt sem nyert meg elcsavarta a gázt, és leggyorsabbként futott be a 10. speciál céljába. Azaz méltó módon nyerte meg élete második Dakar Rally-ját. Mögötte Matthias Walkner, a tavalyi győztes végzett, Quintanilla pedig hihetetlen módon 22. lett kevesebb mint húsz perc hátránnyal. Így megmaradt az összetett harmadik pozíciója.
Egy rövid ideig. Ugyanis a célban elfogadták a KTM csapat Sunderland ügyében benyújtott fellebbezését – úgy látszik, a szándékosságot nem sikerült bizonyítani a szervezőknek -, így az angol a büntetés nélkül feljött a harmadik helyre. Az összetett 4. és 5. pozíció Quintanilla és csapattársa, Andrew Short birtokába került. Mivel pedig a két Husqvarna is valójában nem más, mint átöltöztetett KTM 450 Rally, a végső sorrend mindennél beszédesebb: az osztrákok gépei foglalják el az elsőtől az ötödik helyet. Az első három pedig a gyári csapat tagja. Van ennél feljebb? Aligha.
A Dakar nagyon kemény igénybevétel minden indulónak. Azt hiszem, hogy többnyire el sem tudjuk képzelni, mennyire. Gyenes Mani mondta személyesen nekem, amikor arról beszélgettünk, mennyien kritizálják Lallert itthon Magyarországon, hogy oda kell menni, aztán utána véleményt alkotni. Addig fogalmunk nincs, mi zajlik ott! Tehát edzetten, felkészülve és egészségesen is iszonyatos dolog teljesíteni a versenyt – ami nem véletlenül a világ legkeményebbjeként van számon tartva. Na de ha valaki sérülten indul? Úgy hogy?
Sérülten pedig nem kevesen álltak rajthoz – és valószínűleg sokukról tudomásunk sincs. Még a címvédő Matthias Walkner is csúnyán odacsapta a bokáját a rali elején – napokig rálépni alig bírt, de motorral azért nem lett sokkal lassabb. De a már említett Gyenes Mani is egészen frissen eltört és összecsavarozott jobb karral állt rajthoz – és fájdalomcsillapítóval teletömve elverekedte magát a nyolcadik szakaszig. Ahol viszont pont a sérült karjára esett – és onnan már nem volt tovább. Vagy az élmezőnnyel folytatva ott van Paulo Goncalves, akinek egy motoros bukás miatt négy héttel a Dakar előtt műtötték a lépét – de addig az elejében ment, ameddig akkorát nem esett, hogy mentőautóban fejezze be a versenyt.
Végül pedig ejtsünk szót a győztesről. Toby Price egy hónappal a Dakar előtt szenvedett jobb csukló sérülést. Csak egy nagyon szorosra húzott merevítővel tudott egyáltalán motorozni. Sok esetben menet közben is pihentette a kezét, a célban leszállni alig bírt a motorról a fájdalomtól. De ment és ment, végül pedig valódi tündérmesét produkálva megszerezte a végső győzelmet is. Ékesen bizonyítva, hogy az emberi akarat milyen csodákra képes. Érdemes megjegyezni a teljesítményét, mert sokaknak szolgálhat példaként.
A napi beszámolók során méltatlanul kevés szó esett a Dakar Rally mezőnyében induló hölgyekről – pedig néhányan képviselték a gyengébbik nemet. Közülük most kettőt szeretnék kiemelni, akik mindketten célba is értek. Laia Sanz nem szorul bemutatásra: a gyönyörű spanyol lány hosszú évek óta színesíti a Dakar élmezőnyét. Idén azonban nagyon szép eredménnyel az abszolút 11. helyen futott be a limai célba. Ráadásul sorozatban kilencedik alkalommal nem csak elindult a kőkemény versenyen, hanem célba is ért – vagyis a statisztikája egyszerűen parádés! A vele készült reklámfotók meg pláne. 🙂
A másik hölgy egy orosz anyuka, Anastasya Nifontova. Ő 2017-ben, élete első Dakarját a 75. helyen fejezte be, így idén új kihívást keresett. Elképesztő módon az Original By Motul kategóriában indult, ahol semmilyen műszaki segítséget nem vehetnek igénybe a versenyzők. Vagyis napközben mész, este-éjjel szerelsz, felkészülsz a másnapi roadbook preparálással, majd ha esetleg marad idő, alszol is egy keveset. Nos, Nifontova nem csak hogy befejezte a versenyt, hanem összetettben 62. lett a célba érő 75 versenyzőből, az Original By Motul kategóriában pedig a 9.!!! Egyúttal az első hölgy, aki motorját maga szerelve végigcsinálta a Dakar Rally-t!
Helyezés | Rajtszám | Név | Márka | Idő/Különbség | Büntetés |
1 | 3 | T. PRICE | KTM | 01:14:01 | 00:00:00 |
2 | 10 | JI. CORNEJO FLORIMO | HONDA | 00:02:21 | 00:00:00 |
3 | 1 | M. WALKNER | KTM | 00:02:38 | 00:00:00 |
4 | 14 | S. SUNDERLAND | KTM | 00:03:19 | 00:00:00 |
5 | 77 | L. BENAVIDES | KTM | 00:03:20 | 00:00:00 |
6 | 47 | K. BENAVIDES | HONDA | 00:03:59 | 00:00:00 |
7 | 29 | A. SHORT | HUSQVARNA | 00:04:09 | 00:00:00 |
8 | 18 | X. DE SOULTRAIT | YAMAHA | 00:06:16 | 00:00:00 |
9 | 28 | D. NOSIGLIA JAGER | HONDA | 00:10:02 | 00:00:00 |
10 | 110 | S. BÜHLER | KTM | 00:10:41 | 00:00:00 |
Helyezés | Rajtszám | Név | Márka | Idő/Különbség | Büntetés |
1 | 3 | T. PRICE | KTM | 33:57:16 | 00:01:33 |
2 | 1 | M. WALKNER | KTM | 00:09:13 | 00:03:00 |
3 | 14 | S. SUNDERLAND | KTM | 00:13:34 | 00:02:00 |
4 | 6 | P. QUINTANILLA | HUSQVARNA | 00:20:46 | 00:00:00 |
5 | 29 | A. SHORT | HUSQVARNA | 00:44:10 | 00:00:00 |
6 | 18 | X. DE SOULTRAIT | YAMAHA | 00:54:00 | 00:01:00 |
7 | 10 | JI. CORNEJO FLORIMO | HONDA | 01:08:06 | 00:15:00 |
8 | 77 | L. BENAVIDES | KTM | 01:09:10 | 00:00:00 |
9 | 7 | O. MENA | SPEEDBRAIN | 02:08:41 | 00:00:00 |
10 | 28 | D. NOSIGLIA JAGER | HONDA | 02:31:53 | 00:02:00 |
fotók: dakar.com
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »