Az úgynevezett önvezető autókat sokak részéről talán még nagyobb ellenállás övezi, mint mondjuk az elektromos hajtású járműveket. Rengeteg ember mondja, hogy “engem már nem érdekel az a világ, amikor egy számítógép vezet helyettem”. Persze ezeknek a véleményeknek is általában a megszokott alapja van: nem is tudjuk igazán, miről van szó. Mert amennyiben megnézzük a baleseti statisztikákat – vagy akár nyitott szemmel közlekedünk a közutakon -, egyértelművé válik: az átlagember a mai egyre zsúfoltabb közutakon nagyjából alkalmatlan a biztonságos közlekedésre. Egyetlen megoldás van: a számítógépes felügyelet. A Tesla ezen a téren pedig az élmezőnyben jár!
A többségünk természetesen nincs tisztában vele, hogy mit is jelent az “önvezető autó” fogalma. Mert ilyen egyelőre nem létezik. A mérnökök előzetesen öt lépcsőt határoztak meg, amelyekből az ötös majd egyszer a távoli jövőben valóban képes lesz a teljesen önálló közlekedésre – vagyis akár hazavisz a kocsmából. Most a 2. és a 3. szint között vagyunk, illetve a 3-as lassan valósággá válik. Ez az út azonban rögös, annál is inkább, mivel a kísérletezés éles forgalomban zajlik, és a mai felgyorsult világban bizony minden negatív hír komoly sajtóvisszhangot kap. Amikor egy félig önállóan közlekedő autó nem vesz észre mondjuk egy motorost, akkor azon hosszan lehet csámcsogni. Meg “gyilkoskompjúterezni”.
A motorosok észlelése pedig az egyik legkomolyabb műszaki kihívást jelentette a mérnököknek. Hiszen mi vagyunk a forgalom leggyorsabban mozgó résztvevői. Ráadásul a homlokfelületünk nagyon kicsi. Ezt pedig tovább tetézi, hogy a mozgásunk sokkal kiszámíthatatlanabb is, mint egy autóé: többet előzünk és gyakran váltunk sávot – sőt, néha két sáv között is haladunk. Hiszen így tudjuk kihasználni járművünk előnyeit egy zsúfolt közúton. A Tesla a közelmúltban adta ki 9-es verziószámú önvezető szoftverét, amely természetesen letöltődik eddig eladott autóikra is. Az alábbi videó – nyelvismeret nélkül is – nagyon jól bemutatja, hogy veszi észre a kamera- és radarrendszer a hátulról váratlanul érkező motorosokat. Sötétben is.
A filmben jól látható, hogy néha bizony autónak “gondolja” a holttérből érkező, sávok közt haladó motorost a számítógép – de aztán többnyire hamar beazonosítja, hogy ez egy motor. Egy dolgot viszont ki kell emelni: a jelenlegi önvezetőnek hívott autók valójában még nem azok! Ma a vezető jogilag még nem olvashat újságot vagy lehet sakál részeg, mert minden pillanatban alkalmasnak kell lennie rá, hogy másodperceken belül átvegye az autó irányítását. De lássuk be: már ez a rendszer is nagyobb biztonsággal vesz észre egy holttérben előző motort, mint a közúton ma autót vezető humanoidok döntő része. Úgyhogy automatikus ellenállás helyett inkább figyeljük, mit hoz a technológia fejlődése!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »