“Winter is coming” – csak, hogy egy klasszikus idézettel kezdjünk. Lett is volna időnk hozzászokni, hiszen többnyire gyerekkorunk óta élünk ezen a leginkább nedves kontinentálisként nevezhető éghajlaton. De a motoros lét mégiscsak megnehezíti a téli időszak elfogadását. Minket nem kárpótolnak a pokróc alá bekuckózott téli esték, hidegen hagy minket a kandallóban lobogó tűz látványa és csak bízunk benne, hogy karácsonykor valami fasza motoros holmit kapunk a családtól – persze soha nem. Az igazi ősz beköszöntével már érezzük, hogy persze lehet még motorozni, csak már nem ugyanolyan. Ilyenkor az interneten már hagyományosan jelentkeznek be a keménytökűek, akik nem mulasztanak el egy alkalmat sem, hogy felvágjanak azzal: számukra nem ért véget a szezon. Hajrá srácok, minden tiszteletünk a tiétek!
Vannak azonban olyanok, akik ilyenkor már nem lelik akkora örömüket a kétkerekű közlekedésben. Egy darabig még eljárkálnak melóba, de ilyenkor már hiányzik nekik a hétvégi szerpentinezés a Mecsekben. A hétvégén én is kifújtam még egy picit az öreg nakedem orrát, de érzem, hogy lassan itt a vége. Legalábbis addig, ameddig nem szerzek be egy igazi téli motort.
Kétségtelenül vannak igazán komoly, mármár a sámánizmus határát súroló trükkök, amikkel mindig tovább és tovább lehet fokozni a téli tárolás művészetét. Többnyire azonban már az is sokat számít, ha az ember az alapvető dolgokat elrendezi. Az első ebből, hogy télre helyet kell keresni a jószágnak. Ha nincs garázsod és a feleséged sem engedi, hogy betold a Varaderot a nappaliba, akkor a legminimálisabb tennivalód, hogy veszel egy rendes ponyvát. Ez nem jó megoldás, éppencsak a “valami” szintje. Az igazi egy párától mentes, állandó hőmérsékletű hely lenne.
Az őszi tüsténkedés első igazi lépése, hogy kivakarod a motort az éves kosz alól. A megmaradt nedvességtől érdemes lehet megszabadulni, amire egy rövid motorozás pont megfelel. Az oldschool tanítás szerint úgyis tele tankkal érdemes elrakni a motort. Vannak akik ennek az ellenkezőjét vallják, miszerint pont, hogy meg kell szabadulni minden benzintől, de nekem eddig bevált a régi iskola. Ebben az esetben viszont szükséged lesz benzin stabilizátorra. Aki legalább egyszer már megszívta és a bekocsonyásodott benzin miatt nem tudott tavasszal útnak indulni, az tudja, hogy miért. Az ezekben az adalékokban található összetevők gátolják ezt a folyamatot, azaz nagyon nagy szívességet teszel magadnak vele – vagy a haverodnak, akinek nem kell a hideg kövön térdelnie márciusban.
Magyarországon még mindig jelentős mennyiségű karbis motor fut, ezekből zárt állású benzincsap mellett járasd ki a maradék benyát. Az akkumulátornak már akkor is nagy szívességet teszel, ha lehúzod róla a pozitív sarut. De ha olyan helyen tárolod a motorod, ahová bekúszik a hideg, akkor mindenképpen vedd ki és ha teheted akkor rakd csepptöltőre. Modern töltőket nem csak horribilis árakon kínálnak, érdemes beruházni egyre – éppen itt az ideje és behozza az árát.
Az ősz az alapos láncápolás ideje is – tisztítás után ne csak a görgőket, hanem a láncszemeket oldalról is fújd be a korrózió megelőzése érdekében
Ha van a motorodon középállvány, akkor húzd fel rá, mert az abroncs deformálódhat a hosszú állásban. Ennek egy kis átmozgatással is elébe lehet menni, de őszintén szólva nekem ezzel még nem volt problémám. A téli ápolás nehézfiúi megtehetnek még néhány dolgot. A hűtőfolyadék cseréje kétévenként aktuálissá válik, hiszen azt nem csak az aktuális hőmérséklet miatt kell lecserélni. A hűtőrendszer kenése, valamint a korrózióvédelem pont ugyanúgy a feladata. Ezen túl a gumi- és műanyag alkatrészek szilikonozása jót tesz a tartósságnak, ha pedig a kipufogót eldugaszoljuk egy olajos ronggyal, akkor a profik szerint megakadályozhatjuk, hogy a pára bejusson a hengerekbe. Természetesen felelőtlen dolog lenne azt állítani, hogy nem lehet ennél teljeskörűbben leszervízelni a motort ősszel és azt sem, hogy ez az egyetlen igaz út, de többnyire ezek azok a pontok, amikben egyetértés van és amiket tényleg meg szoktunk tenni.
Cimkék:
Claudio Castiglioni előtt tiszteleg az új, limitált szériás MV Agusta F4, ami egyúttal búcsú is a márka szupersport gépétől.
Elolvasom »Két nagyon komoly Scramblert mutatott be a Triumph. Amíg az XC inkább utcai, addig az XE valóban egy dzsindzsába való gép.
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »Egykoron a Yugotours szervezte a Jugoszláv társasutakat. Mi most magunknak szerveztünk egy motoros túrát a Balkán irányába.
Elolvasom »A világ legmotorizáltabb részén rengeteg hasonló moped rohangál - felénk a Malaguti Spectre GP 125 versenytárs nélkül támad.
Elolvasom »Motorosként az egyik legjobb dolog új motort venni. Hát még akkor, ha mi bonthatjuk ki a dobozból és mi szereljük össze!
Elolvasom »