Az igazi profiktól származó tíz tanács a motorozáshoz gyűjteményünk első részét a múlt héten már láthattátok. Akkor Kenny Roberts, Wes Cosley, Freddie Spencer, Eddie Lawson és Scott Russell egy-egy tipjét olvashattátok. Most lássuk azt, hogy John Kocinski, Kevin Schwantz, Keith Code, Doug Chandler és Dario Marchetti miket ejtett el egy-egy nyilatkozatában vagy valamilyen más formában. A nagyoktól tanulni mindig öröm és megtiszteltetés.
Minden abroncs futófelületén van egy védőréteg, amely a környezeti hatásoktól óvja a gumit. Ahhoz, hogy ez teljesen lekopjon, általában szükség van néhány száz kilométerre. Ma már a legalapvetőbb motoros tanácsok egyike az, hogy aki új papucsokkal lepi meg kedvencét, az erre számítson. De nem mindenkihez jut el az információ időben. Én is majdnem eldobtam a motort életem első gumicseréje után.
John Kocinski egészen drasztikus módszert választott ahhoz, hogy “bejárassa” az abroncsot a versenyek előtt. A bemelegítő kör alatt időnként tudatosan terhelte és koptatta le róla a külső réteget. A hátsó gumit egyenesen úgy, hogy néhányszor szándékosan megcsúsztatta. A trükköt egyébként az idősebbik Kenny Robertstől tanulta, aki időnként a salakmotorozást is a felkészülés részének tekintette.
Lehet, hogy úgy érzed, hogy ez egy elég triviális tanács. Főleg a világ talán egyik legnépszerűbb MotoGP pilótájától, hiszen nemhogy a vezetéstechnikai tréningeken, de talán még a vezetői engedély megszerzése során is tanítják a leendő bikereknek. De akármennyire is a tíz tanács egyik legelcsépeltebbje ez, inkább tekintsünk rá úgy, hogy még egy bajnok is hangsúlyozza a fontosságát. Na persze egy pánikhelyzetben, vagy amikor csak váratlanul bemozdul a motor alattunk, akkor nem könnyű tisztán a cél felé tekinteni, de ne felejtsük el: a motor oda megy, ahová nézel.
Keith Code az amerikai székhelyű California Superbike School alapítója és oktatója, aki egykor maga is sok időt töltött a versenymotorok nyergében. Az ő esetében nem volt nehéz valamilyen tippet vagy trükköt találni, hiszen ő maga írt oktatókönyvet, ráadásul többet is. Egyik kedvelt mondása szerint a motoros képességeid legfeljebb annyira jók, mint amennyire a vizuális skilljeid.
Ahogy gyorsítasz, egyre távolabbra kell fókuszálnod és ilyenkor kialakul a csőlátás. Csakhogy ez a perifériás látómeződ beszűkülésével jár. Az pedig nem csak közúton, hanem a pályán is előnytelen. Valamennyit lehet javítani a kialakult helyzeten a szemed és a fejed mozgatásával.
A felsorolt tíz tanács legszimpatikusabb pontja lehetne ez, ha egy telepakolt ünnepi asztal mellett hangzana el egy fullos családi ebéd után. Doug Chandler azonban nem erre gondolt, hanem arra a pillanatra, amikor megcsúszik a hátsó gumiabroncs. A mester azt tartja, hogy ilyenkor nyugton kell maradni.
Nagyon sok highside típusú aszfalttal találkozás alakul ki abban a pillanatban, amikor váratlanul meglepi a ridert a hátsó gumi és megcsúszik. Utcai viszonyok között többnyire elcsúszás lesz a dologból, de azért ott is előfordulhat jelenség. A magasröptű kilövés inkább a versenypályák jellegzetessége. Miután hirtelen elmegy a tapadás, a gázkar visszacsukása után az ugyanolyan gyorsan visszatér és kilövi a pilótát. Chandler szerint úgy érdemes tekinteni a sodródó kerékre, hogy az éppen keresi a tapadást és meg is fogja találni.
Talán még nem hallottál az uriemberről, de az nem kétséges, hogy tud motorozni. Dario Marchetti a Ducati Riding Experience instruktora. Versenyzett 250 és 500-as GP kategóriákban, kipróbálta magát Superbikeban, Endurance versenyen és Daytonában háromszor behúzta a Battle of the Twins kupát.
A tőle elhangzott tanács valószínűleg szintúgy triviális azoknak, akik a motorozást már hosszabb-rövidebb ideje művelik, de szintén egy olyan pont, amit nem lehet eléggé hangsúlyozni. A vezetéstechnikai instruktorok orrvérzésig tanítják azt, hogyan is kell használni, de most mégis vegyük ide Marchetti olaszosan laza és egyszerű válaszát. “Ha nem lenne értelme használni, akkor nem raknánk rá a Ducatikra” – mondta.
Cimkék:
A fiatal F1 sztárpilóta, Max Verstappen már nyolcévesen is szemezett a villámgyors kétkerekűekkel, de a csapatszigor nem engedi a közelükbe.
Elolvasom »Egy üzlet életében nagyon hosszú idő 20 év. Ezt már illik valamilyen méltó módon megünnepelni. Az Euromotor ezt 20 százalék kedvezménnyel teszi.
Elolvasom »A BMW egy egészen formabontó elektromos robogót dobott piacra. A CE 04 sokkoló külseje vagy tetszik, vagy nem. Lássuk, mit tud!
Elolvasom »Annyira az utolsó szakaszra maradt a döntés, hogy az összetett állás is megfordult. A Dakar Rally 2023-as győztese pedig ...
Elolvasom »Hatalmas felzúdulást keltett motoros körökben a Levegő Munkacsoport ötlete: tiltsuk ki a robogókat Budapestről.
Elolvasom »Túlzás nélkül mondhatjuk: egy tényleg baráti társaság gyűlt össze, hogy bő 140 motorral induljunk neki az Onroad.hu Évadnyitó gurulásnak.
Elolvasom »