Alig néhány hete még csak találgattuk: vajon az új BMW boxermotor – amelynek 2019-es érkezése azért már borítékolható volt egy ideje – tényleg megkapja-e a változó szelepvezérlést, avagy sem? Azután szeptember elején hihetetlenül felgyorsultak az események. Először kiderült, hogy a teljes boxer-flotta egyszerre fogja megkapni az új, 1250-es erőforrást, amelyről néhány napja egy részletes működést bemutató videót is közzé tett a gyár. De eközben végig arról volt szó, hogy a végleges gépeket majd Kölnben mutatják be október elején. Tegnap este azonban az új trendeknek megfelelően egy élő Facebook-adásban tartotta meg világpremierjét az új R1250GS és az R1250RT.
Nem tudom, hogy a bajor marketingesek kicsit tanulatlanok-e még a hasonló élő adások terén, vagy ezt így kell-e megrendezni – mindenesetre némi szervezetlenséget sugallt az egész bejelentkezés. A kamera elé “bekukucskáló” felkonferálótól a BMW szóvivőjének cicamintás otthonkájáig, beleértve a medence partjára tett “színpad” miatt távolról figyelő nemzetközi szaksajtót. Persze nyilván csak én vagyok lemaradva a trendeket illetően, így foglalkozzunk inkább az új bajor gépekkel!
Az élő bejelentkezést angolul értőknek érdemes végignézni, bár sok konkrétum nem hangzik el benne.
Mielőtt bárki felkapja a fejét a videóban látható R1250GS rövid egybe-ülésén és kis szélvédőjén: ez a mostantól HP-Style néven emlegetett off-road kivitel, amelyet a nemzetközi európai szaksajtó kiválasztott szerencsés képviselői éppen ma próbálhatnak ki Portugáliában. A bemutató szövegének középpontjában is az új boxer erőforrás állt, elsősorban a BMW ShiftCam technika. Ezt a szót kell megjegyeznünk, a bajorok ugyanis így hívják változó szelepvezérlésüket.
Ennek lényege, hogy két eltérő bütyökprofil is található a vezérműtengelyeket, amelyeket az ECU utasításának függvényében egy elektromos aktuátor mozgat. Így nem csak a fordulatszámon, hanem rengeteg egyéb paraméteren is múlik, mikor melyik van működésben. Az egyik kisebb és rövidebb szelepnyitással, a másik hosszabbal és mélyebbel operál. Az átmenet állítólag észrevehetetlen lesz és tökéletesen egyesíti majd a békés kiszámíthatóságot a vérbő vadállattal.
Egyéb érdekességek is kiderültek a napokban az erőforrással kapcsolatban. Az 1’254 köbcentiméteres lökettérfogatot a furat 1.5 és a löket 3 milliméteres növelésével érték el. A dugattyúk alsó oldalát olajbefecskendezéssel hűtik – vélhetően nyilván a magasabb igénybevétellel járó fordulatszámokon. Újak a befecskendezők, teljesen új a váltó és némileg belenyúltak a csúszókuplungba is. A csendesebb működés érdekében a vezérműláncokat is módosították. A végeredmény pedig egy erősebb, sokkal nyomatékosabb és 4 százalékkal takarékosabb boxermotor. Amelyről a BMW Motorrad elnöke, Dr Markus Schramm a bemutatón azt mondta: ez minden idők legjobb boxer erőforrása.
Végezetül ismét csak az Elnök Urat idézném. Elhangzott ugyanis a szájából egy konkrét mondat: az idei évben még hat modellbemutatónak lehetünk részesei. Mármint a BMW Motorrad háza tájáról. Ezekből néhányra nyilván tudunk következtetni (három további modell – a GS Adventure, az R és az RS – biztosan jön az új ShiftCam boxerekkel), de valami azt súgja: lesz az ő tarsolyukban meglepetés is 2018 karácsonya előtt. Úgyhogy érdemes követni a híreket!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »