Kis hazánkban viszonylag rövid azon szerencséseknek a listája, akik hétről-hétre járnak pályázni a legváltozatosabb helyekre. Igaz, ez az írás nem is nekik szól. Tehát kedves többiek: a pályanap a ti gyorsaságotokról szól, ezt mégsem árt lassan felépíteni. Először is ott van a gumi. Többnyire még közúton is érezhető különbség van az indulás utáni hideg, majd a felmelegedett abroncs között. Pályán ez fokozottan érvényes, adj neki időt. Persze vannak gumimelegítők, amik profi módon 20-30 perc alatt felfűtik azt, de van valami, amire nem kapható ilyen paplan. Ez pedig az agyad. Bizony, neked is be kell melegedned, neked is rá kell fókuszálnod a pályára. Adj magatoknak időt, és akkor csavarj neki oda izomból, amikor már készen álltok rá.
A népi megfigyelés – és néhány statisztika – szerint a pályanapos hoppá pillanatok többnyire délután következnek be – kivéve azokat, a fentiket nem ismerve az első pár körben elhullanak. Valahogy úgy, mint ahogyan a közúti közlekedésben a balesetek egy jelentős része a hazaérkezés előtti kilométereken történik. A technika ilyenkor már bizonyára a maximumot nyújtja, az önbizalmad is az egekben van.
Na de van egy másik tényező: fáradsz. Egy tűző napon végigtolt track day-en pedig szinte biztosan felüti a fejét a kiszáradás is. És akkor nem számít, hogy Nyékládházán te vagy a helyi Rambo. A dekoncentráció és a túlzott önbizalom pedig brutálisan rizikós kombó. Ha úgy érzed, hogy kiment belőled az erő, akkor inkább gyere le. Még mindig jobb beismerni, hogy mégsem vagy olyan kemény, mint a román acél, mint a gumifalból kiszedni a motorodat.
A legtöbb pályanapos baleset elkerülhető lenne. Gyakori probléma a megfelelő ívről való leszaladás. Szóval figyelj arra, hogy mit mondanak az eligazításon – már ha van -, tájékozódj előre. Ha mégis bizonytalan vagy egy kanyart illetően, akkor merj segítséget kérni.
A kanyarokból való kijövetelkor bátran használj magasabb sebességi fokozatot, hogy ne küldd el a tapadást cseresznyézni. És a lehető legfontosabb, hogy ne másokhoz mérd magad. Lehet, hogy az a másik arc az ugyanolyan ZX-10R nyergében látványosan jobb tempót megy, de lehet, hogy ő már tíz évesen is ezt csinálta. Te legyél a legyőzendő ellenfeled, és ne más.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »