Valószínűleg kevesen ismerik a motorcycle chariot racing, vagyis a motoros harcikocsi-hajtó verseny műfaját. Nem is nagyon ismerhetitek, mert a múlt század első felében, az 1920-as és 30-as években volt igen népszerű az USA és főként Ausztrália területén. A motiváció elég egyértelmű: az ókori gladiátorok arénákban zajló fogatversenyeit szerették volna a modern, gépesített világba átmenteni. A mintáért nem kell messzire menni: idézzük csak fel a Ben Hur híres jelenetét:
Ugyan a hányatott sorsú izraelita életét feldolgozó első – még némafilmként a mozikba kerülő – alkotás 1925-ben született, a híres és 11 Oszkár díjat bezsebelő változat pedig 1959-ben. A feljegyzések szerint az első olyan fogat, ahol motorkerékpárt építettek egy kétkerekű kocsi elé 1914-ben moccant meg. Az első verseny, amit már nézők előtt rendeztek pedig 1922-ben zajlott. Ekkor még a motorokon is ültek emberek – néhány év múlva azonban megoldották, hogy a fogaton római kori jelmezben küzdő hajtó kezelje a vontató járművek gázkarját. Erre a célra bőrhevedereket használtak – a két motor eltérő gázállásával tudtak kanyarodni.
A lényeg semmivel nem különbözött a kétezer évvel korábbitól: cirkuszt a népnek! Vagyis szórakoztatni kellett a nézőket. Nyilván Új-Zélandon és Ausztráliában nem az ókori rómaiakkal egyező hatalmas arénák voltak a jellemzőek, így nem hat-nyolc, hanem főleg egyszerre csak két fogat vívta a harcot. A sportág egészen a harmincas évek második feléig meglepően népszerű volt. Az alábbi részletet megnézve ez nem is nagy csoda.
Aki tallózni szeretne a korabeli felvételek között, itt megteheti. Hogy a sportág miért halt el, arról nincs pontos információnk. A stílust vannak, akik igyekeznek életben tartani – mutatunk erre is egy kiváló példát. Igaz, itt versenyről már nincs szó, és mivel a mai motorok erősebbek, elég egy is a kocsi elé:
Tulajdonképpen sok nem kellene, hogy felélesszük ezt a 80-90 éve oly népszerű hagyományt. Biztos kiváló szórakozás lenne egy kieséses rendszerű páros bajnokságot végignézni. Akármelyik salakmotor-pálya alkalmas lehet hozzá – úgyhogy akiben van elég kreativitás, az kezdjen is neki! Hátha követőkre talál és újra lesznek ókori motoros gladiátorok.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »