A navigációs berendezések nagyban megkönnyítik az életünket. Egy motoros túrán persze egészen másra van szükség, mint a mindennapi városi közlekedés során. A hosszú utat előre megtervezed – általában számítógépen -, jó sok átmenőpontot raksz rá, hogy szép kanyargós helyeken vigyen. Ilyenkor ha teheted, elkerülöd a városközpontokat – inkább legyen több a kilométer, de mondjuk egy reggeli araszolás Grazon keresztül senkinek nem hiányzik. Aztán ha ügyes-bajos dolgaidat intézed Budapesten motorral, már csak a leggyorsabb odatalálás érdekel. Ebben pedig az online navigáció – vagyis az élő, valós és pillanatnyi helyzetet figyelembe véve tervező – rendszerek a verhetetlenek.
Persze az ember teljesen máshogy közlekedik egy nagyvárosban autóval, mint motorral. Négy keréken a dugómentes útvonalakat keresed, kettőn viszont sokkal fontosabb arra menni, ahol buszsávok vannak, vagy szélesebb az út és tudod, hogy elférsz az autók között. A világ két legnépszerűbb online rendszere a Waze (magyarosan “vaze” de egyébként “véz” a kiejtése) és a Google Maps most egyszerre kínál megoldást nekünk, motorosoknak.
Jómagam a közösségi összetartás erejének köszönhetően valóban legrugalmasabban tervező Waze rendszerrel közlekedek városban jó néhány éve. Mivel itt a sok ezer felhasználó folyamatosan jelenti a körülötte történő eseményeket, autóval valóban ezzel lehet a legjobban mozogni egy zsúfolt metropoliszban. Motoron azonban többször megbántam, hogy bekapcsoltam. Amikor mondjuk be volt állva a Rákóczi vagy a Váci út, a Waze mindenféle zergeb…ta mellékutcákon vitt – aztán a végén rájöttem, hogy a főútvonalon a motor előnyeit kihasználva sokkal előbb odaértem volna. Taxi üzemmódban egy fokkal jobb volt (legalább a buszsávokat használta) – de még mindig nem tökéletes.
A Waze menüjében megjelent motoros funkció most megoldja ezt a problémát. Úgy módosították az algoritmust, hogy kimondottan a motorkerékpár lehetőségeinek kihasználásával tervezzen. Tehát használja a buszsávokat, de bevisz olyan utcákba is, ahol mondjuk egy autó el sem fér – mert annyira keskenyek. Ilyenre hirtelen nem tudok példát mondani, de biztosan van – a bemutató sajtóanyag ugyanis ezt a tudást különösen kiemeli.
Természetes, hogy a Google Maps sem maradhat le. Ők azonban furcsa módon csak India számára tették elérhetővé a motoros funkciót. Tény az, hogy a világ legnagyobb motoros piacán a legélénkebb a kétkerekűek közlekedése, így szükség is elsődlegesen itt van erre. A Google ugyanazokat a funkciókat (autók által nem használható sávok és utcák használata) emeli ki, mint a Waze. Hogy elérhető lesz-e rövidesen Európában is a szolgáltatás, arról egyelőre nem nyilatkoztak.
Úgyhogy nekünk marad a kék logós online navigáció használata. Amennyiben motorral jártok és használjátok a telefont, nyugodtan teszteljétek – várjuk a tapasztalataitokat!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »