A lerágott csont szerint kétfajta motoros létezik: aki már esett és aki esni fog. Én már az első tábor csapatát erősítem, szám szerint három bukással. A téma koronázatlan királyának érzem magam, mivel a második és egyben legsúlyosabb balesetem pont egy villamossínhez köthető. Potenciális veszélyforrás tud lenni a városi közlekedésben a sínpályák keresztezése. Saját tapasztalatból mondom tehát, hogy sokkal rosszabbul is végződhet egy ilyen eset, mint a videóban.
Kétsávos úton haladnak barátaink, amikor is a külső forgalmi sávban egy furgonhoz érkeznek és előzésbe kezdenek egy enyhe balos ívű szakaszon. A videó első felében, amikor a balesetet elszenvedő motorossal utazunk, csak annyit látunk, hogy hirtelen tapadást veszt és már a földön is van. A klip második fele sokkal informatívabb: akkor kívülről szemlélhetjük az eseményeket. A jobboldali sínpár esetén még gond nélkül átment a srác, a baj a bal oldalnál következett: nem volt elegendő a beesési szög, a gumik és a sín találkozásakor egy rövid szakaszon mindkét abroncs a villamossínen haladt.
Ez a tény még nem feltétlen vezet minden esetben balesethez, viszont az enyhe balos ív miatt a motor még be is volt döntve kis mértékben, így a gumi kisebb felületen érintkezett az amúgy is rossz tapadással bíró sínnel. Ezután egyből kiment a supermoto eleje, ami a halandó motorosokat sokszor megoldhatatlan feladat elé állítja – és már jött is a perec.
A hazai motoros oktatást korábban már részletesebben boncolgattuk: igen sok a hiányosság. Arra azonban tisztán emlékszem, hogy nálunk elhangzott: kerüld a villamossíneket, ha pedig nem lehet, akkor lassan, minél nagyobb beesési szögben közelítsd meg azokat. Itt pedig egyik sem sikerült. Jómagam megvártam volna egy sokkal biztonságosabb előzési pontot, amikor már nem fenyeget még egy csúszós sínpár is a kanyarban. Egyenes szakaszon egy határozott mozdulattal, egyenletes gázzal vagy akár behúzott kuplunggal átdobjuk a motort a sínpár közé, visszafelé ugyanígy. Hasonlóan, mint a videón szereplő legelső motoros, aki előzés során végig a két sín között haladt. Ehhez szükséges némi tapasztalat, egy kezdő motoros könnyen “besokall” a kanyar közben. A korrigálásra pedig kevés hely áll rendelkezésre az 1’435 milliméteres szabvány nyomtávon. Szerencsére motorosunk nagyon olcsón megúszta: sem neki, sem a motorjának nem lett komolyabb baja.
Saját történetem arra világít rá, hogy mennyivel rosszabbul is lehet járni egy ilyen aprónak tűnő elcsúszás során. Ismerős a lentebb látható környék? Aki sokat jár Zuglóban, valószínűleg már motorozott az Erzsébet Királyné útjának ezen a szakaszán. A fenti esethez hasonlóan itt is villamossín található a belső forgalmi sávban.
Sajnos az itt látható részen egy nem megfelelő óvatossággal kivitelezett sávváltás során engem is utolért a végzetem: úgy betakartam az aszfaltot, mint Moszkvát a hóesés. A perecelés után dolgozott bennem az adrenalin, egyből felpattantam, még a motort is felállítottam, de éreztem, hogy itt valami baj van. Mire a mentők kiértek, már a betonkerítés tövében pislákoltam, néhány segítőkész járókelő még fagyasztott borsót is hozott a vállamra a szemközti boltból.
Bekerültem a Balesetire, hivatalossá vált, amit már a mentőautóban megmondtak: több helyen eltört a kulcscsontom. Még aznap éjszaka megműtöttek, kaptam is egy szép hosszú TEN sínt. Ezúton is köszönöm Dr. Gloviczki Balázsnak és csapatának, hogy összefoltoztak.
Ráérünk emberek, nem sietünk sehova. Megér öt perc időnyereség vagy pár autó előzése annyit, hogy utána kórházban köss ki? Próbáljunk meg defenzíven motorozni, kerülve minden olyan helyzetet, amiből esetleg rosszul jöhetünk ki. A száguldozást, a határok feszegetését hagyjuk meg a versenypályákra. Egy-két tank benzin árából egész nap körözhetünk például Kakucs vagy Kecskemét aszfaltcsíkjain biztosított körülmények között.
Nektek milyen emlékeitek vannak egy-egy villamossín találkozás kapcsán? Hol ismertek veszélyes szakaszokat?
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »