A Honda CBX volt az első olyan hathengeres superbike, aminek a birtoklására normális földi halandónak is volt némi esélye. Vetélytársának a Benelli Seit mondhatjuk, hiszen az ottani srácok osztották a hengerek számát tekintve a nézeteiket, de az kisebb és egzotikusabb volt. A korabeli tesztek szerint a CBX a negyed mérföldes gyorsulást 11.64 másodperc alatt tette meg, a célvonalon pedig 182.82 km/h-s sebességgel lépett át.
A Z1R volt mondhatni az első gyári japán “cafe racer”, de a szögletes stílus nem mindenkinek jött be. Jelentős módosításnak számítottak a négy az egybe kipufogó, a már említett szögletes fejidom, a módosított kerekek, a lyukacsos féktárcsák. Az első kereket kisebbre cserélték az alapmodellhez képest, a blokkot feketére festették – és újra berúgókart szereltek a motorra (amolyan vészhelyzeti megoldás gyanánt az alap Z1-hez képest).
Azért persze a japánok sem maradtak ki a kétüteműzés szépségeiből. Ott volt nekik a Kawasaki H1 és H2, illetve a Suzuki GT750, de az RD400 valamivel modernebb és újabb ezen riválisainál. Ráadásul praktikusabbnak is bizonyult hozzájuk képest, így nagy sikert ért el a sandanradandan szerelmeseinek körében. Persze mind tudjuk, hogy ez csupán egy halovány kísérlet lehetett egy jó peróhoz képest, a haldokló nyugat elkeseredett próbálkozása, akik elirigyelték azt a kék füstöt, aminek az illatát mi talán már soha nem felejtjük el.
A GS1000 képében bemutatkozott 1978-ban egy őrülten jó motorkerékpár, ami két dolog miatt lehetett igazán népszerű. Az egyik, hogy a kortárs japán motorokkal ellentétben – vagy legalábbis azokhoz viszonyítva – egy igazán kezelhető jószágot rakott le az asztalra, nem csak egy bivalyerős blokkot. A másik, hogy ezek ellenére az ára nem szállt el, az akkori vetélytársaihoz mérten egészen emberi léptékben számolták a pénzt, így többek számára vált elérhetővé.
Ugyan ki gondolhatta azt, hogy pont ő fog kimaradni? Lehet, hogy nem ez a legjobb motorkerékpár ebből a listából, de a CB750 a modern superbike-ok őse, teremtője, genezise volt, és mint ilyen, történelmi jelentőségű. 1979-től megjelent a gyorsabb, modernebb DOHC változata, ami már igazi kult motor lett napjainkra. Egészen 2003-ig gyártották.
Ti mit csapnátok hozzá ehhez a listához? Mi az, ami kimaradt, és szerintetek kultikus jelentőségű, vagy éppen meghatározhatta a negyven évvel ezelőtti motoros utcai látképet?
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »