A májusi eső aranyat ér – persze nem ősszel -, de a leveleiket hullajtó fák mellett az ég is meglephet még minket, aminek következtében aztán bármelyikünkkel előfordulhat, hogy a napsütéses októberi délelőtt után hazafelé már térdig érő vízben kell hazagurulni. Persze nem mindennapos az ilyesfajta időjárási anomália, de láttunk már idén is olyan vihart, aminek következtében hatalmas mennyiségű csapadék hullik az utakra. Aztán ott vannak azok a kalandmotorosok, akik szánt szándékkal választanak olyan utakat, amit keresztez teszem azt egy patak – és a bukósisakjuk alatt kajánul mosolyognak azon, hogy milyen érdekes útvonalra sikerült rálelniük. Az olyan hülyékről már nem is beszélve, mint amilyen én vagyok. Persze van mentségem. Alig huszonévesen jó játéknak tűnt keresztültrappolni egy nagy esőzés után megmaradt vízfelületen, természetesen nagy gázzal, fogalmatlanul arról, hogy mi lehet alatta. Na ezt nem így kell csinálni. Nekem is addig tűnt jópofa dolognak, amíg nem találtam a víz alatt egy bazi nagy kátyút. Nem. Így belegondolva még sincs mentségem. Egy szemernyi sem. Na de lássuk, hogyan is kellene ezt csinálni!
Mintha csak egy igazi kalandor lennél. Ők is többnyire azt csinálják, hogy megállnak egy ismeretlen vízfelület előtt, és meggyőződnek vízmélységről, illetve arról, hogy járható-e egyáltalán az út, és nem nyélgázon keresztülrombolnak rajta. Még akkor sem, ha a videón már csak az látszik.
Természetesen nem arról van szó, hogy szállj le a motorról, és sétáld be azt az útvonalat, amin esetleg naponta jársz. De megéri egy pillanatra megállni, és figyelni a gyanús jeleket. Ha azon az útvonalon elhalad másik jármű, akkor annak alapján már egészen jól meg lehet tippelni azokat a mélységeket, amikre számítani lehet. Érdemes észben tartani, hogy az út egyik fele különbözhet a másiktól. Ha pedig úgy ítéled, hogy a víz túl mély, vagy túl nagy ereje van, akkor inkább felejtsd el azt a szakaszt.
A makacs vízben való keresztülmotorozás ebben az esetben is hasonlít a kaland endúrózás pillanataihoz. Ebben a helyzetben is segíthet az, ha kiállsz a nyeregből, amitől a motor egyensúlyát sokkal jobban fogod érezni. Ez pedig segít a lassú haladás során abban, hogy a motor gumis felét tartsd az úton.
Hatalmas vízfalakat sprickolni a kerék két oldalával nem annyira jó ötlet, még akkor sem, ha az a képeken jól néz ki. Ezek a függönyök, amiket kialakítunk nagy sebességgel magunk mellett és előtt olyanok, mint egy vízkorlát. Tehát először nagy sebességgel berongyol a motor, majd jön egy sebességvesztés és a kontroll kezd szépen lassan kicsúszni a motoros kezéből, amiből aztán össze lehet hozni egy elfekvést.
Mindemellett az sem baj, ha ez a csodás vízfüggöny nem ér fel olyan magasra, ahol a motor a levegőt szívja. Ez nem jetski, nincs erre felkészítve, pancsikolni meg majd lehet otthon egy kád meleg vízben.
A második oldalon további életmentő jó tanácsok jönnek – egyáltalán nem csak endúrósok számára. Lapozz!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »