Aki járt már Vietnámban tudja, hogy az ottani közlekedés mondhatni totál káosz. Valódi turista látványossággá vált, hogy hogyan képesek életben maradni egyesek. Számtalan videót tekinthetünk meg az ottani közlekedési morálról az interneten. A kétkerekűek teljesen ellepik a városokat, ráadásul egyre többen vesznek motorkerékpárt. A légszennyezés olyan mértéket öltött mára, hogy azonnali intézkedésekre van szükség.
A fővárosából 5 millió kétkerekű vasat szeretnének kivonni 2030-ig (ez Magyarország lakosságának körülbelül a fele). Ahogy az lenni szokott a növekvő városokban, a közlekedési eszközök egyre nagyobb teret foglalnak el. Továbbá a rohamos járműeladásokkal növekszik a szennyezőanyag kibocsátás, az utak pedig egyre jobban elhasználódnak. Nem csak a fővárosban, de már az agglomerációban is dugók alakulnak ki csúcsidőn kívül is. Egy rövid videó a reggeli csúcsforgalomról azoknak, akik bepillantást szeretnének nyerni miről is van szó.
Reggeli csúcsforgalom Hanoi-ban 2015-ben
A probléma súlyosságát alábecsülik, pedig a számok nem hazudnak. Évente több mint 16’000 halálos közúti baleset történik a forgalom sűrűségének növekedése miatt és a szabálysértéseknek köszönhetően. Hanoi vezetősége ezért úgy döntött: megteszi első lépését a motoros légiók ellen. A Városi Tanács úgy határozott 2017. július 4-én, hogy teljesen megtiltja a motorkerékpárok használatát a városban 2030-ra.
Vietnámban 95,5 millió ember él. 45 millió motoros közlekedik naponta az utakon, ha belegondolunk minden második emberre jut egy járgány. Az egykor háború sújtotta ország lakói úgy vásárolják a mocikat, mintha nem lenne holnap. Elképesztő az országban eladott motorok száma. A Vietnámi Motorkerékpárgyártók Szövetsége szerint napi (!) 9’000 darabot regisztráltnak, ami Délkelet-Ázsiában a legmagasabb. Belegondolni is szörnyű, hogy ezek csak a kétkerekűekre vonatkozó adatok, és akkor az autókról még nem is beszéltünk. A város fuldoklik a sok jármű által kibocsátott füsttől, a meglévő infrastruktúra képtelen lépést tartani a rohamosan növekvő forgalommal. Sokan egyébként már maszkban indulnak el a szennyezettség miatt.
96 tanácsosból 95 jóváhagyta, hogy 5 millió motort kivonnak az utakról, és szép fokozatosan korlátozzák a többi területen a mocis forgalmat, továbbá az újak forgalomba helyezését időszakhoz kötik majd. A város célja, hogy fejlesszék és jobbá tegyék a közlekedést, illetve hogy a robogósokat lecsábítsák kétkerekűekről. Ennek érdekében hat új metróvonalat, három buszsávot és 18 új hidat adnak át a következő évtizedben.
A levegő minősége egészségtelen, ezért elsősorban a robogósokat tiltják ki. Úgy tűnhet elfogult a döntés, mivel csak a kétkerekű vasakra vonatkoznak majd a megszorítások, hiszen a gépkocsikról nem beszélnek. Annak ellenére nem, hogy idén harminc százalékkal több autó áramlik be a város útjaira, mint tavaly! Vietnámban az átlag háztartási jövedelem megnégyszereződött az elmúlt században. Így kérdéses, hogy működni fog-e majd az új módszer, hiszen egyre többen vesznek majd autót. Aztán szintén nőni fog a környezetszennyezés, a balesetek száma és kezdődik elölről az ördögi kör, vagy inkább folytatódik…
Hanoi nem az első olyan város, amely óvintézkedéseket tesz környezete megóvása érdekében. 2016 július óta Párizsban kitiltották az utcákról az 1999 előtt gyártott motorokat. India fővárosában, Delhiben a páros-páratlan szabály van érvényben, amely nálunk szmogriadókor lép érvénybe. Ilyenkor páratlan napokon csak a páratlan rendszámú járművek, míg a naptár szerinti páros napokon csak a páros rendszámú járművek közlekedhetnek.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »