A gyártástechnológiák következő generációja itt van a nyakunkon a 3D fémnyomtatás képében. Akár tetszik ez nekünk, akár nem. Kísérleti prototípusok, organikus vagy rendkívül bonyolult mértani alakzatok gyártását teszi pontosabbá, olcsóbbá és gyorsabbá. Már persze abban az esetben, ha hihetünk egy viszonylag új startup cégnek, a Desktop Metalnak, akik lecserélnék az “elavult” lézeres technológiát. Azt, ami bár létezik egy ideje, és szörnyen precíz, és gyors, de istenigazából még nem is volt ideje betörni és kiteljesedni. De legalábbis potenciál még van benne bőven.
Mostanáig a hagyományos 3D fémnyomtatók a lézeres technológiára támaszkodtak. Ennek során fémporok megolvasztásának segítségével hoztak létre komplex mintázatokat. Ez viszont abból a szempontból elég macerás eljárás, hogy figyelni kellett arra, milyen fémötvözetek jönnek létre, miket használhatnak. Ráadásul időigényesnek bizonyult. Itthon egy CAD modell gyártása 2-5 hét közötti határidővel készül. Az pedig nem olyan kevés.
Erre a bonyolult és kicsit sem szimpatikus névre keresztelték el azt a technológiát, amit a Desktop Metalnál fejlesztenek. Szerintük ezzel a módszerrel gyakorlatilag bármilyen fémet tudnak nyomtatni. Acélt, alumíniumot, rezet, de akár titán alkatrészeket is. Teszik mindezt előreláthatólag közel százszor gyorsabban. Na persze már amennyiben lehet hinni nekik.
Összességében azonban az additív gyártástechnológiák megváltozása nem csak a gyárakra lehet hatással. Ha egyszer elterjed és elérhetővé válik az olyan átlagos halandók számára is, mint mi, akkor az sokban megváltoztathatja a motorjaink egyedivé tételének a menetét. Na persze a szerkezeti átalakítások mögül így sem lehet kipipálni a szaktudást, de ha az egyedi részletek legyártása immáron nem kerül majd sokba, nem lesz elérhetetlen, akkor egy igen színes és kedves világkép rajzolódhat ki előttünk.
Vagy képzeljünk el egy olyan világot, ahol a motorkereskedések csak a motorok fő elemeit, mondjuk úgy alapjait rendelnék meg. A különböző kivitelekhez pedig kapnának egy útmutatót, egy gyártási adatokat tartalmazó fájlt, aminek a segítségével a szalonhoz tartozó műhely néhány óra alatt legyártaná a szükséges maradékot. Így jelentősen olcsóbbá téve az egész piacot. Tudom, tudom kedves olvasó. Jobb, ha felkelek, mielőtt bilibe ér a kezem. De azért az elképzelés szép.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »