Bár a K1 tervezésekor nagyobb szerepet kapott az aerodinamika elmélete, a BMW már 1977-ben (közel tíz évvel a K1 születése előtt) szélcsatornában tesztelte motorjait. Az R100RS azért került be a listába, mert ez volt az első szériában gyártott motorkerékpár, ami teljes idomozást kapott – ezzel mintegy megírva a jövőt a BMW motorjai számára. Ettől kezdve nem kellett lemondani a sebességről a komfort javára, ugyanis az idomok mögött akár száguldva is élvezhettük a tökéletes szélvédelmet. Ez a motor ezzel egy időben megteremtette a mai értelemben vett túrasport motorok kategóriáját.
Míg az R100RS volt az első olyan motorkerékpár, amelyet teleaggattak mindenféle burkolattal, az R90S négy évvel korábban indult, 1973-ban. Ez volt az első olyan tömeggyártású motor, amelyen, ha a tulaj nagyobb szélvédelemre vágyott, lehetősége volt utángyártott üvegszálas alkatrészt vásárolni, és felszerelni azt a gyári helyére. Most a BMW az R nineT Racerrel tiszteleg a legenda emlékére. Már csak az a kérdés: miért nem kapható az még a hagyományos arany-ezüst festésben?
Az R80 G/S egy, a 80-as években készült legenda. A gyártásának ideje alatt 21’864 darab készült belőle. A motor előnye, hogy tökéletesen használható Gelände (azaz off-road) / Strasse (azaz utcai) keretek között is. A BMW ezzel a motorkerékpárjával teremtette meg az Adventure motorok kategóriáját. Ez a modell járta ki az utat és indította el a mai GS sorozatot. Az R80G/S első nagy érdemű győzelme az 1985-ös Párizs-Dakar versenygyőzelem. A 80-as évek végén a motor beolvadt az R100GS családba, ahol nagyobb motort, és egy új felfüggesztést kapott.
A BMW az S1000RR-t 2009-ben engedte szabadon a klasszikus kék-fehér színösszeállításban. Nem titkolt céljuk volt, hogy belépve a szupersport piacra, megszorongassák a japán gyártókat. Ami azt illeti, az S1000RR megjelent és tarolt. Igaz, voltak kezdeti nehézségek, még a BMW-nek is meg kellett tanulni ilyen jellegű négyhengeres motort gyártani, de úgy néz ki ez mára sikerült. A motor formaterve olyan jó lett, hogy a külcsín máig kísértetiesen hasonlít az első generációra. A gyártó nagyot kockáztatott, de ez bejött neki. Gondoljunk csak bele, hogy a BMW csak nyolc éve van a szupersport piacon. Mi lesz, ha a kellő tapasztalatszerzés után úgy igazán belejönnek?
Míg a 2004-ben megjelenő R1200GS, tényleg csak az R80G/S utódváltozatának a továbbfejlesztése volt, az újabb modellek már jelentősen befolyásolják a szegmens fejlődési irányát. Kezdetben az újságírók az R1100GS-t és az R1150GS-t ajnározták. Majd megjelent az 1’170 köbcenti lökettérfogatú R1200GS. Ezzel egy időben mondhatni felrobbant a piac, és innentől kezdve éveken át ez a modell vezette az eladási listákat Európában. A vízhűtés bevezetése a legutóbbi újratervezésben nem okozott kárt. Kérdés, hogy az új változó szelepvezérlés nem megy-e a minőség rovására. Bár nem olcsó mulatság egy ilyen motor, ennek ellenére a BMW riválisai meg se közelítik az R1200GS eladásait az Adventure kategóriában.
Úgy gondolod, valami kimaradt a listából, de szerinted ott a helye? Oszd meg velünk hozzászólásban!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »