Nyakig benne vagyunk a motoros szezonban. A hőmérséklet és a a benzinárak az egekbe szöktek, hétvégente pedig esik. Igen, ezek már a hamisítatlan július jegyei. Ilyenkorra visszaszokunk a nyeregbe, magabiztossá válunk, újra érezzük a kanyarok ívét és még az a haverunk is eljön egy túrára, aki évente egy óvatos ezer kilométernél nem rak többet a gépbe. A túlzott önbizalom és a rutin hiánya pedig egyaránt veszélyforrás, így soha nem árt felidéznünk néhány olyan helyzetet, amit jobb elkerülni. Van is néhány tanács a zsebünkben.
Éppen egy motoros találkozóról próbálsz vasárnap reggel épségben hazaérni, magadban pedig átkozod a Pistát, amiért az este kikért még egy kör Unicumot. Kiszáradt szájjal előzgeted a totyogó autókat és már csak az otthon készülő rántotthús gondolata visz előre. Már tervezgeted, hogy utána milyen jót fogsz durmolni a Forma 1 alatt, amikor bumm. Hát persze – rakod össze utólag a képet – kitakart egy Transit és olyan hévvel kijöttek eléd, hogy attól Dobó István is elismerően csettintene az ostromló török had előtt. Ez hosszú nap lesz – világlik fel előtted a közeljövő -, és már csak egy kínzó kérdésed marad. De miért pont egy Transitot kaptál ki?
Áll a sor a nagykörúton, a piros lámpa előtt galád módon eléd befészkelte magát két pizzafutár is. Meglátod a lehetőséget, két autó között pont ki tudsz manőverezni jobbra, kis gáz, nyílik egy kocsiajtó és jön a hoppá. Kikerülni? Lefékezni? Esélytelen. A szemed előtt pedig együtt köröz a csillagokkal a “Szolárium” felirat, és hallod az autó felől, hogy “Jajj bakker, le kell tennem, belém jöttek”. Talán mégiscsak jobb lett volna egy kis türelmet tanúsítani és az út közepéhez közel maradni.
Éppen előznél egy Ignist, amikor látod, hogy a hosszú záróvonal után jön néhány szaggatott. Eszedbe jut a haverod sztorija, amikor ő pont ilyen helyzetben kenődött rá egy kocsira, így meggondolod magad, a gázt visszaveszed és a fékkarra teszed a kezed. És milyen jól tetted! Az autó sofőrje már arra figyelt, hogy hol tud megfordulni, nem is gondolt rá, hogy jöhet valaki balról, nincs ő motorosokhoz szokva. Egyébként sem előzünk kocsit, amíg a hosszú fehér csík véget nem ér (nem, ejnye, fúj, nem szabad). Indexelni már nem is volt ideje, meg persze az amúgy is kopik a használattól. Így egy gyors fék mellett balra rántja a kormányt, és mivel itt előzni nem szabad, így szét sem nézett. Te pedig áldod az eszed, hogy nem borzoltad fel a ménest. Szabályos voltál és elővigyázatos, ezt most megúsztad.
Steven Segal epekedve irigyelné színészi képességeidet, ha látná, ahogyan mosolyogva bólintasz, amikor felvetik a haverok, hogy csapassatok egyet a Mátrában, miközben a három hónapos jogsidra gondolsz és leveri a víz a hátad. Persze mondják a többiek, hogy nyugisan, de a megfelelési kényszer nagy úr, és nehogy már betojinak bélyegezzenek. Minden figyelmeztetés ellenére megpróbálod követni a Tibit, aki olyanokat döntöget a kanyarban, hogy úgy tűnik, mindjárt csinál egy dugóhúzót. Persze ő évek óta az MZ kupán edződik, szóval esélyed sincsen vele szemben, de azért csak erőlteted és naná, hogy túl sok lesz az egyik jobbos. Úgy slisszansz át a záróvonalon, mint Habony Árpád a közbeszerzési eljáráson. Ezúttal szerencséd van, nem jött szembe a szippantós IFA, de te is tudod, hogy csak egy hajszálon múlt a baj. Remegő kézzel állsz meg kávézni, tisztában azzal, hogy Fortuna kegyes volt hozzád.
Olyan büszkén feszítesz a régóta áhított motoron, hogy majd kiszakad a melled a kabátod alól. Kiáll a feleséged, a szomszéd, még a Facebookra is készül egy fotó a nagy első elindulás előtt. Két határozott gázfröccsel tudatod az egész utcával, hogy mostantól űberkirály motorhang fogja bezengeni az közterületet tavasztól késő őszig. Magabiztosan taposol egy egyest, ráhúzatsz egyet és kilököd a kuplungkart, had menjen a ménes. Megy is, amerre csak lát. Leporolod a nadrágod és a maradék önbecsülésedet félretéve, megsemmisülten kérdezed meg, hogy segít-e valaki felállítani a jószágot? Hát kell ez neked? Inkább indíts ésszel, óvatosan, a guminak még gatyarothasztó hőségben is kell idő, amíg eléri az üzemi hőmérsékletét. Persze az ABS, a kipörgésgátló és a modern elektronikai nyalánkságok segítenek elkerülni az ilyen helyzeteket, de a motornak sem árt pár kilométer kímélő üzem, mielőtt kihozod belőle a virgoncot.
Ez a lista természetesen közel sem teljes, csak néhány jótanács, egy pár emlékeztető tipp azért, hogy mindenki kiélvezze a szezon hátralevő részét. Elvégre még bőven van belőle. Na, öreg rókák! Kapunk még néhány tippet kommentben?
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »