“Kézzel készült brit motorkerékpárok kifinomult huligánoknak” – hirdeti a Gladstone Motorcycles magáról, mintha csak egy Rejtő Jenő regénybe lapoznánk bele. Azonban be kell lássuk, hogy ez a szlogen hűen tükrözi a tulajdonos Henry Cole személyét.
Az 1900-as évek elején üknagybátyja, az egykori nagy megbecsülésnek örvendő Edward Gladstone bizony nem kisebb személyiség volt, mint Nagy-Britannia négyszeres miniszterelnöke, majd pénzügyminisztere. Mint azt Henry Cole, a rendező és TV producer elmondta, a súlyos családi örökség ellen már egészen fiatalon felvette a harcot. Felmerülhet a kérdés, hogy ez mit jelent. Nos, volt ő heroinfüggő, az Eton kollégium kétes hírű mohikánja, háttérdobos, valamint haditudósító is. Saját bevallása szerint, hosszú és néha mélyre mutató pályája során egyetlen olyan kábítószer volt, amely soha nem hagyta cserben, ha szabadnak és egyedinek akarta magát érezni: a motorozás.
Henryre aggathatunk jó néhány jelzőt mint: író, kalandor, producer, tv-s személyiség, de valószínűleg ez az, amit ő a legkevésbé szeret. Két televíziós műsora “A világ legjobb motoros túrái” (erről olvashattok az Onroad.hu-n is) és a “Motor show” olyan népszerűek az Egyesült Királyságban , hogy manapság már a Netflixen is elérhetőek. Henry az elmúlt években több száz motort hajtott a világ különböző zugaiban azzal a céllal, hogy megossza a motorkerékpárok iránti olthatatlan rajongását, és hogy eltöröljön minden motorosokkal kapcsolatos előítéletet és klisét. “Szerettem volna a lehető legtöbb embernek elmesélni, hogy a motorozás nem szubkultúra, és azok akik motorra szállnak nem törnek be vagy gyújtogatnak. Sőt, kifejezett normális és jó fej csajok és pasik. Mint én!” – mondta mosolyogva.
Mikor azt kérdezte tőle Patrick Cruywagen, hogy honnan ered a motorőrülete és a brit kézműves ipar iránti vonzalma, Henry elmesélte, hogy a nagybátyja tehet róla. Ugyanis a “rőtszakállú” Dick Gladstone, aki a legkevésbé sem visszahúzódó agglegény életét Liverpoolban élte, egy napon megmutatta a nyolcéves Henrynek a pókhálós öreg pajtát. És hogy mit rejtett a düledező tákolmány az antik bútorokon túl? A brit motorépítés gyöngyszemeit. Voltak ott BSA-k, Triumphok sőt még egy legendás Douglas Dragonfly is.
“Ez a szenvedély annyira elkísért, hogy ma már nekem van több saját pajtám telis-tele motorokkal és egyéb lim-lommal. Szörnyű lehet, ha az ember 40 felett nem bolondul valamiért. Azt mondják, a férfiak állandóan csak a szexre gondolnak. Ez nálam nem igaz, én állandóan régi motorokra gondolok.” – mondta mosolyogva Henry.
A régi gépek újjáépítőivel folytatott beszélgetések, az alkatrész beszállítók támogatása és a sok-sok gázkarhúzogatás szépen összeállt egy ötletté. Saját motort kell építeni! Így alakult meg Henry saját cége, a Gladstone Motorcycles.
Az első modell, amely a No.1 nevet viseli, szintén kooperáció eredménye. A partner az a Metisse Motorcycles nevű cég, amely a Desert Racer-t építette. Erre a motorra mondta Steve McQueen annak idején, hogy soha nem ült jobban kezelhető gépen.
A Gladstone No.1 szíve egy klasszikus 750 köbcentis Triumph T140-es erőforrás, amely 5 sebességes balkezes (!) váltót kapott a nikkelezett Metisse vázhoz. A gép első ránézésre tökéletesen illik a hibátlan kertészetű angliai kastélyparkokban való viktoriánus vonulásra. Mondhatjuk, hogy igazi csemege. Különleges, mint Henry Cole.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »