Motor kölcsönzés és új motorok eladása: két, látszólag ellentétes szegmens a motorkerékpár szolgáltatási iparban. Az egyik éves szinten folyamatosan bővülési rekordokat dönt (motorkölcsönzés), a másik az aktuális gazdasági trendek függvénye, jó esetben egy számjegyű növekedési rátákkal. Viszont óriási volumenekkel. Van értelmes együttműködési lehetőség? Persze, hogy van.
Motort kölcsönözni? Motoros nemzedékek sorának szemében volt szálka és komoly sértés e két egyszerű szó árukapcsolásként kezelése. Az 1970-es évekig a motorozás szenvedély, vagy egyfajta kiváltság volt: ha a család megengedhette magának a családfenntartó (vagy “oldalbordájának”) furcsa és a hétköznapok szempontjából “haszontalan és drága” hobbiját, akkor a megvásárolt járművek közé bekerült egy motor is. Aminek ugyan az egész éves költségeit (adók, fenntartás) fizetni kellett és az asszonytól kapott virtuális jobbosokat sem volt könnyű elviselni, de legalább volt.
A motorkerékpár gyártók a gazdasági lejtmenetek és fellendülések tükrében adták ki az éves előrejelzéseiket és utólag az eredményeiket. Néhányan megpróbálkoztak kölcsönzéssel is, de nem ment jól. Nem is mehetett: a szolgáltatás és a gyártás más logika szerint működött és működik.
Setve Jobs egy garázsban alapította meg az Apple-t, Bill Gates pedig a Microsoft-ot: miért lett volna ez más egy motor kölcsönzésre fókuszáló startup esetében? Chris McIntyre és partnere az 1970-es években jött rá arra, hogy egy “átlag motoros” elfoglaltságai és családi kötelezettségei miatt évente nem többet, mint pár napot, esetleg hetet szeretne egy motor nyergében tölteni aktív motorozással (ezt egyébként visszaigazolják a motoglobe.eu életmód felmérései is), azt azonban igen és lehetőség szerint a legjobb gépeken. 1972-ben alapították meg motorkölcsönző cégüket az USA-ban négy darab Harley-Davidsonnal. A flotta mostanra négyezer (!) motorra gyarapodott. Nagyüzemmé vált.
A Harley-Davidson megértette az idők szavát: motorkerékpárt eladni és kölcsönözni két, egymástól eltérő motoros szolgáltatási szegmenst jelent. Amiben jó az egyik, abban nem feltétlenül jó a másik: az új motorok eladásához professzionálisan felkészült stáb szükséges, egy szolgáltatás eladásához pedig más szemléletű alkalmazottak. A kettő nem feltétlenül egyezik (sőt, általában nem). A bejelentésre május elején került sor: a Harley-Davidson és az Eagle-Rider stratégiai szövetséget kötött. Mindenki azzal foglalkozik majd, amihez affinitása van: a Harley a motorok gyártásával, az Eagle-Rider pedig azok bérbe adásával. A Harley így megszabadul az alkalmazottait sokkoló ügyfélszolgálati feladatoktól, az Eagle-Rider pedig a gyártók részéről jelentkező beszerzési rugalmatlanságoktól. Végre mindenki azzal foglalkozik, amihez ért!
Hazai körkép: az utóbbi néhány évben a mi régiónkban is megjelentek (végre) a megbízható motorkölcsönzési és bérlési szolgáltatások. Magyarországon működik a közép-európai régió egyik legnagyobb motorkölcsönző cége, a moto24.hu és az elsősorban a hazai piacon ismert zomoto.hu. Jelenleg e két cégen kívül kevesen tudnak megfelelni a világszinten elvárt követelményeknek, amelyek között a nemzetközi casco biztosítás és a tökéletes állapotú, folyamatosan szervizelt motorok minimális alapkövetelménynek számítanak.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »