Motorkerékpár stílusok jönnek és mennek, folyamatosan változnak a trendek, de a bobber irányzat már az 1930-as évek óta létezik és töretlen sikernek örvend. Akkoriban a sebesség hajhászását zászlójukra tűző Harley-Davidson és Indian tulajdonosok farigcsáltak efféle gépeket. Nyolcvan évet előre ugorva az időben már egész más szerepet töltenek be a bobberek – már nem a száguldás mozgatja ezt a műfajt, sokkal inkább a stílusos megjelenés, az örömteli, exhibicionista motorozás jelképe lett egy efféle járgány. Jó helyre nyúl, aki egy régi BMW-t választ átépítésre, ugyanis manapság rengeteg vintage motorkerékpár alapul az öreg boxereken.
Az ausztriai Grazban található egy kis műhely, a Titan, akik most olyan kétkerekű szobrot építettek, amelyre még az Egyesült Államokban, a bobber stílus őshazájában is elismerően csettintenek. Az aprócska manufaktúra műve szinte még jobbra sikerült, mint a BMW gyár saját hivatalos R5 Hommage nevezetű alkotása. A festői alpesi környezet kiváló helyszínt nyújtott az elkészült bringa fotózására, ám maga az építés nem volt egyszerű.
Michael Siebenhofer, a Titan vezető technikusa szerint a cégüknek nem akadály, ha strukturális változásokat kell eszközölniük egy motorkerékpár építése során. Azonban ez a projekt meglehetősen szokatlan volt. “Egy boxert kellett Harley-vá alakítanunk.” – összegezte egy mondatban a kihívást. Minden műszaki megoldást úgy kellett kivitelezniük, hogy az egyszerű, de mégis modern legyen. A hátsó felfüggesztést nem tartották fontosnak, a váznak pedig a lehető legrégebbinek kellett lennie, lehetőleg a II. Világháború környékéről, miközben az elektromos rendszert úgy kellett kialakítaniuk, hogy a motor működése megbízható maradjon.
A megfelelő geometria kialakításához beindult a gépezet és éjt nappallá téve számoltak a Titan szakemberei. Tengelytáv, tengelyterhelés, villaszög és hasonló nyalánkságok. Végül arra jutottak, hogy a BMW R75 Wehrmacht kiadása lesz a legműködőképesebb – természetesen oldalkocsi nélkül. A további kutatómunka során megismerték Herr Zink-et, aki a régi BMW-k kiemelkedő szakértője. Bemutatták neki a projektjüket és a második sör után arra jutottak, hogy bármilyen másik régi vázra építsék a gépet, de ne az R75-öt használják alapnak. Sajnos a háborús évek következménye volt a gyenge anyagminőség, így ezt a típust nem ajánlotta Zink úr.
További sörök legurítása közben tervezgettek, ötleteltek és egészen véletlenül kiderült, hogy Herr Zink már régóta tárol a padlásán egy 1956-os R50/3-as vázat, amely pont jó lenne a megálmodott motorkerékpárhoz. “Nem volt olcsó, de tudjuk, hogy aki olcsón vásárol, az valójában kétszer fizet.” – nyilatkozza Michael.
Az üzlet nyélbeütését követően visszarobogtak a grazi műhelybe, ahol eltávolították az R50/3 vázából a hátsó felfüggesztést és megtervezték a kardántengely új rögzítési pontjait. Végre megvan a váz, kezdődhet a vadászat a motorblokk és a váltó után! Elképzelésük tárgya egy ’70-es, ’80-as évekbeli boxer blokk volt – találtak is egy R75/7-est megfizethető áron. Szerencséjükre egész sok minden használható volt a projektjük során, így a motorblokk-váltó kombón kívül a kerékagyakat és az első futóművet is megtartották. Új tömítéseket és csapágyakat kapott az első villa, a rugót is egy modern Wirth szettre cserélték. Hogy a retró hatást megőrizzék, beburkolták a villát, majd hozzáigazították az R50-es vázhoz.
A második oldalon további különleges részleteket ismerhetsz meg a csodás masináról. Lapozz!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »