A tankok a modern kori hadviselés “páncélos lovagjai”, egy hadsereg ütőképességének és erejének jelképei. Amióta az első világháborúban ezek az acélmonstrumok begördültek a csataterekre, szinte minden hadianyag gyártó egyik fő érdeklődési területe a hatékony páncélos elhárító eszközök kifejlesztése. A hadiipari versengésbe az 1950-es években egy robogó gyártó is beszállt: ismerjétek meg alaposan a Bazooka Vespát, az olasz robogósok tankelhárításra kifejlesztett modelljét. (A különleges szerkezetről írtunk már korábban, most azonban alaposabban körüljárjuk históriáját.)
Így hangzik a világ egyik ikonikus robogó gyártójának sokszor hallott szlogenje. Érdekes módon a márka kialakulása és a robogók gyártása is a háborúhoz kötődik. Ronaldo Piaggio 1884-ban alapította meg a Piaggio gyárat, ahol eleinte szekerek, majd néhány évtizeddel később repülőgép alkatrészek tervezése és gyártása volt a fő profil. A második világháborúban a bombázó motorokat is gyártó üzem a szövetségesek potenciális célpontjává vált és 1943-ban a földig rombolták. A háború után Ernesto Piaggio építette újjá a gyárat, éppen a korábbi ellenfél, a szövetségesek segítségével és támogatásával. Jó szemű mérnök és tehetséges üzletember volt: pontosan felismerte a piaci igényeket. A háború során tönkrebombázott országutakon az elszegényedett lakosságnak egy olyan járműre volt szüksége, ami olcsó, jól manőverezhető és könnyen ki lehet vele kerülni a bombatölcséreket. Mérnökeitől egy tartós, olcsó és egyedi formájú robogó megtervezését kérte, amelyet ő maga nevezett el Vespa-nak. Az 1946-os piacra lépés azonnali “bomba” siker lett, tíz év alatt több mint egymillió darab talált gazdára!
Az 1950-es évek elején a francia hadügyminisztérium delegációja látogatott el a Piaggio művekbe egy nem hétköznapi kéréssel. Egy olyan modell kifejlesztését és szállítását kérték a Vespa mérnökeitől, amelyik olcsó, strapabíró és… hatékonyan vethető be páncélos járművek ellen a Francia Idegenlégió kötelékein belül. Hosszas egyeztetéseket követően elkészült a Vespa TAP 150, a hadtörténelem első tankok elleni hatékony harcra tervezett robogója. 1956-ban 500 darab állt hadrendbe a francia hadseregnél, amelyeket azonnal be is vetettek Indokínában, majd pár év múlva Algériában.
A Vespa TAP 150-es egy 145 köbcentis, megerősített vázú, khaki színű modell volt, amely 65 kilométer/óra csúcssebességre volt képes. Az alapfelszereltséghez tartozott egy M20 páncélelhárító löveg, ami képes volt akár 100 milliméteres frontpáncél átlövésére is. Alapjában véve a löveg szállítására tervezték, de harci körülmények között a robogóra szerelve is elsüthető volt. A franciák az új “csodafegyvert” az indokínai konfliktusban és az algír harcokban vetették be – meglepő hatékonysággal. A darabokra szétszedett tankelhárító robogót ejtőernyővel dobták le a harci körzetekben, ahol a szakik pillanatok alatt, néhány villáskulccsal összerakták, majd a könnyebben páncélozott harci eszközök ellen vetették be.
Egy “Vespa üteget” két motor alkotott: az egyikkel a páncéltörő ágyút szállították, a másikkal pedig a lőszert. A célzó és az irányzó a két rider volt. A gyorsaság és az egyszerűség mellett a fő harctéri erényt legalább ennyire a konstrukció olcsósága jelentette: egy mindennel felszerel Bazooka Vespáért a francia hadsereg alig több mint 500 dollár fizetett, ami korának egyik legolcsóbb gerilla-ellenes harceszközévé tette. A harcterekről való kivonására az 1960-as években került sor. A Vespa történetében ez a “robogó” volt az egyetlen harcterekre tervezett jármű. Azóta a Piaggio csoport a világ egyik legnagyobb robogó gyártójává vált: 50 országban több mint 70’000 alkalmazott dolgozik a konszernhez tartozó nyolc márka motorjainak gyártásán.
Ha tudsz olyan motoros „harci járműről”, amiről szívesen olvasnál, írd meg nekünk. Utánajárunk.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »