Mostanában egyre többet írunk az elektromos motorkerékpárokról, hiszen az új fejlesztések iránya egyértelmű. Lehet rajongani értük, vagy előre utálni az egész technológiát, de az elutasítás helyett a “beletörődés” kevesebb stresszel jár. Ugyan a robbanásszerű elterjedésük még nem következett be az utakon, aminek fő oka talán az autóiparban használatos hibrid hajtás, amely átmenet a sima belső égésű és a tisztán elektromos út között. Csakhogy a motorkerékpárok esetén ennek nincs igazán értelme. Talán be kell várni az ottani fejlesztéseket, addig pedig azt termelhetnek a hagyományos gyártósorok, ami sokkal gazdaságosabb (nekik).
A jövőt megjósolni mindig nehézkes, bár annak azért elég kevés esélye van, hogy az elektromos motorokból nem lesz semmi. Pótolható-e a motor hangja, a kipufogógáz illata? Mi az, amit kaphatunk az ezekről való lemondásért cserébe? Az olaj mondjuk nem fog csepegni a blokkból – semmilyen körülmények között. Talán ha a motorkölcsönzők kínálatában is találhatnánk belőlük, hamarabb menne az ismerkedés az új technológiával. A most bemutatott márka sosem lesz a nép motorja (és bérmotor sem). Ahhoz ugyanis egy kicsit vastag ceruzával írták az árcéduláját. A lyoni Essence Motocycles gépsárkánya ugyanis igazi különlegesség. Íme a radikális francia “E-RAW”.
A cég szerint a modell visszatérés a motorozás lényegéhez, amely az intenzív nyersesség. Valószínűleg nem önmagában ezért a szlogenért fogják megvásárolni a szerencsések, de kétségkívül van benne valami lényeglátás: a nyers erőben és a nagy nyomatékban az elektromos motorok nagyon jók. Az Essence úgy tervezte ezt a gépet, hogy a lehető legkisebb méretű legyen. Kihasználták az elektromos hajtáslánc és az egyszerűség adta lehetőséget – ezt állítják szembe a hagyományos motorkerékpárok néha terjedelmes méreteivel. Ez önmagában nem túl meggyőző, de a felhasznált természetes anyagok – mint acél, alumínium és fa (!) – már szimpatikussá teszik. Ugyanakkor olcsóbbá nem…
Az acélváz egy rácsos keret, amelyhez hátul alumínium lengőkar kapcsolódik. A vizuális élmény miatt a nem annyira mutatós alkatrészeket és velük együtt a vezetékeket gondosan elrejtették. De az E-RAW nem ettől különleges. (A masina prototípusáról írtunk korábban, érdemes megnézned, mennyit változott azóta!)
Ami a látványt igazán feldobja, az a fából készült ülés. A gyönyörű ívekre formált idommal utánozza a hagyományos motorkerékpár körvonalait. És egyben valódi nyers kinézetet is kölcsönöz a motornak. Olyan, mintha lenne üzemanyag tartály, pedig hát… Gyönyörű, elismerésre méltó a formaterv!
A 10 kilowattos lithium-ion akkumulátorok is francia fejlesztésűek, az elhasznált elektromos energia pedig CCS (német szabvány) gyors töltési rendszerrel pótolható. A töltési idő körülbelül 30 perc, a teljes kapacitás 185 kilométer megtételére elegendő a gyártó szerint. 3,5 másodperc alatt gyorsul százra a mindössze 167 kilogramm tömegű paripa, a végsebessége pedig 155 kilométer/óra.
Ha már elektromos a motor, egyértelmű a lehetőség az okostelefon töltésére. Ezt egy gyönyörűen kivitelezett konzollal oldották meg a kormányon. A vezető előtti megszokott műszerfal pedig azért hiányzik, mert az összes hasznos funkciót is a mobilon láthatjuk. Ez már döfi! Természetesen a kapcsolók és a fékkarok is egyediek, tetszetősek. A jobb oldali kar egyszerre fékezi az első és a hátsó tárcsát a hagyományos módon, amíg a bal oldalival a regeneratív (fékenergia-visszanyerő) fékrendszert hozhatjuk működésbe. Ez tulajdonképpen a motorféket jelenti, és azért regeneratív, mert így visszatermel némi áramot az akksikba.
Rohanhatnánk is a malacperselyhez, de legtöbbünk csalódna az összetörése után. Hacsak nem extrém nagy méretű cserépmalacod van, amibe belefér(t) 55 ezer euró. Merthogy ennyibe kerül az E-RAW. Megrendelés esetén a testre szabás is benne van az árban. Ami valljuk be, igen nagy szerencse! Az számomra nem egészen világos, hogy a fekete-fehér videó a kontrasztot kívánja-e kiemelni, mindenesetre elég amatőr munka. Mindegy, a lényeg: így gurul a jövő motorja majd az utakon:
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »