Már 2017-et írtunk, amikor bemutattuk nektek a Honda önmagától egyensúlyozó motorját. Azóta a japánok részletesen elmagyarázták a technika működését – és erre érdemes néhány percet szentelni. Főleg annak a moduláris jellegnek, amely lehetővé teszi a steer by wire, vagyis a szervómotoros kormányzási technológia beépítését más típusokba is. Akár utólagosan, használt motorba.
A technológia lényegét első anyagunkban elolvashattátok már. A Honda a nagy tömeg miatt elvetette a giroszkópok alkalmazását. Helyette szervómotor mozgatja a villákat, sőt a villaszög is módosul. Az izgalmas rész éppen itt van, hiszen ezáltal megszűnik a fizikai kapcsolat a kormányszarv (amit markolászol) és a kerék között. Nagyobb tempónál a rendszer úgy működik, mint egy hagyományos motor: a jármű stabillá válását követően úgy és annyit mozdít a keréken, amennyit te “kérsz” a kormányvégek megtolásával. Kis sebességnél azonban laposabbra állítja a villaszöget, majd egyszer csak kiveszi a kezedből az irányítást: elkezd ő maga kormányozni. Jobbra-balra, ezzel viszont helyetted tartja egyensúlyban a motort.
Az egész koncepció kiindulási pontja az volt, hogy élvezetesebbé tegyék vele a motorozást. Ők azt mondják, hogy ez a tevékenység nagyobb tempónál klassz, de ahogy leesik a sebesség, már nem jó. Hiszen egyensúlyozni kell. A megoldás pedig nyilván a technológia fejlesztése – ahelyett, hogy megtanítanánk motorozni a népet. Persze olyan szintre úgysem jutnának el, hogy lábletétel nélkül álljanak a pirosnál. De a kocsik között biztonsággal araszolni az mehetne ilyen segítség nélkül is. Persze ne morogjunk, a világ megy előre és úgyis jönnek az újabbnál újabb technológiák. Köztük a steer by wire, amelynek részletes működését nagyon jól mutatja be ez a videó:
Izgalmas része az egész koncepciónak, hogy eleve utólag is beépíthetőre tervezték. Vagyis ha te nem tudsz élni nélküle, nem kell majd lecserélned mondjuk VFR800X-edet egy újra, amiben már van steer by wire. Elég lesz majd elmenni egy Honda márkaszervizbe, ahol csak a motorod első traktusát cserélik ki olyanra, amely már tartalmazza az egyensúlyozó technológiát. És onnantól neked sem kell letenni a lábad a pirosnál. Klassz, mi?
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »