A sportkipufogóval felszerelt motorokra mindenfelé “utaznak” a hivatalos szervek: a közúti normákat meghaladó hangkibocsájtásért akár a forgalomból is kivonható a jármű. Pontosan ezen gépek rajongói berzenkednek leginkább az elektromos meghajtású motorok – a “szép új világ” – ellen. Hiszen azok halk surrogáson kívül nem nagyon adnak ki “zajt” magukból. Ami nem csak a motoros lelkének tesz jót, hanem a biztonságának is. Fontos kiemelni: nem az üvöltő nyitott csőre gondolok, hanem a közúti normáknak megfelelő kipufogóhangra. A dolgot az Egyesült Államok közúti biztonsági hivatala, a National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) is felfedezte magának. Tavaly az USA területén több mint 2’400 gyalogost ütöttek el villannyal hajtott autók úgy, hogy az áldozatok bizonyítottan nem hallották a közeledő veszélyforrást. Az emberi fül ugyanis abban az esetben képtelen megkülönböztetni a jármű hangját a környezetétől, ha a kettő közötti eltérés nem több mint 3 dB. A hangos járműnek tehát igenis van biztonsági jelentősége!
2019. szeptember 1-én életbe lép az a jogszabály, amelynek értelmében az elektromos autóknak 19 mérföld/órás (30 km/h) sebesség alatt a benzines társaikhoz hasonló mértékű hangot kell kiadniuk. Hátramenetben viszont sebességtől függetlenül folyamatosan kötelező lesz ugyanez. A hang jellegét nem szabályozza a rendelet, ahogy nem terjed ki a kétkerekűekre sem. Ennek valószínűleg az az oka, hogy egyelőre lényegesen kevesebb villannyal hajtott motor rója az amerikai utakat, mint autó. Így hasonló figyelemfelkeltő baleseti adat még nem jelent meg a statisztikákban. Pedig logikusan gondolkozva a motorkerékpároknak még nagyobb szükségük lenne ugyanerre a rendszerre, hiszen a kis homlokfelület miatt a vizuális észlelhetőségünk lényegesen rosszabb az autókénál. A folytatás természetesen bizonytalan, de mindenesetre szép lenne, ha a sok fanyalgás után (“Ez már nem adja ugyanazt a fílinget!”) végül kötelezővé tennék, hogy hasonlóan dörmögjenek amperrel hajtott paripánk, mint a mostani benzinesek.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »