A BMW Group 2016-ban ünnepli fennállása századik évfordulóját, centenáriuma alkalmából elkészített négy különleges járműtanulmányával pedig minden korábbinál előrébb tekint a jövőbe. A BMW, a MINI és a Rolls-Royce jubileumi tanulmányautói után bemutatkozik a BMW Motorrad VISION NEXT 100, amely azt mutatja, hogy képzeli el a bajor konszern a motorozást három évtized múlva. Nos, az eredmény sokatoknak valószínűleg sokkoló lesz. Vagy mindenkinek…
A kutatók szerint addigra egy teljesen digitális, hálózatba kapcsolt világban fogunk élni. Sajnos vagy sem, ez valószínűleg így is lesz. Azonban abban a félvirtuális valóságban is meg kell majd találni a kiutat, amely legalább felidéz valamit az egykori szabadságból, amit a motorozás nyújt(ott). Azt a szabadság-érzést szeretnék megmenteni, amit a jobb csukló elcsavarása jelent még most, a 21. század második évtizedének közepén is nekünk. A technológiának azonban már szinte semmi köze egy mai motorkerékpárhoz – bár egyes részletek azért tisztelegnek a BMW hagyományai előtt.
A VISION NEXT 100 azzal is ad egyfajta szabadságérzetet, hogy bukósisak és védőruha nélküli motorozási élményt nyújt lovasának. Így a mindenféle szélvédelem nélküli járgányon tényleg a lehető legközelebb lehet kerülni a természethez. És miért nem kell védőfelszerelés? A gépezet ugyanis képes önállóan egyensúlyozni magát (nem részletezték a mögöttes technológiát, de nyilván giroszkópokat használ erre a célra), így akár képes támasztás nélkül is megállni. A rengeteg vezetést segítő elektromos rendszer ezzel összedolgozva pedig gyakorlatilag kizárja, hogy a motoros elessen. Mindezt úgy teszi a sok-sok elektronika, hogy a motorozás élménye önmaga egyáltalán ne sérüljön.
Igen ám, de a veszélyek között ott vannak a váratlan forgalmi akadályok és a közlekedés többi résztvevője is. Csakhogy a digitális jövőben a jármű előtt leselkedő minden veszély ismert lesz, így a VISION NEXT 100 ezekre fel tudja majd hívni pilótája figyelmét. Sőt, ha kell maga is megakadályozza a balesetveszély bekövetkeztét. Tudom, sokan felhördülnek erre, hogy “helyettem ne döntsön egy számítógép” – de csak jobb, ha elveszi helyetted a gázt és lelassít kanyarban, mert tudja, hogy máskülönben nem tudnád elkerülni az előtted éppen keresztbe haladó traktort, nem?
A műszerfal helyét a sisakplexit helyettesítő szemüveg veszi át. Ez képes elénk vetíteni minden szükséges információt – de csak akkor, ha kérjük. Kérni pedig szemünk mozgatásával tudjuk: ha lefelé pillantunk, a motor információit látjuk, ha felfelé, a mögöttünk levő képet (ez a visszapillantó tükör is egyben), amikor előre nézünk, akkor pedig minden zavaró információ eltűnik, hogy csak az útra koncentrálhassunk. Ekkor csak veszély esetén “zavar meg” a koncentrációban az elektronika.
A VISION NEXT 100 azonban egy teljesen újszerű ruházatot is kapott. Ez nem tartalmaz protektorokat (mert nem lesz rájuk szükségünk ugye…), viszont figyeli valamennyi életfunkciókat és szükség szerint hűti vagy melegíti habtestünket. Amennyiben melegünk van, növeli a beáramló levegő mennyiségét is. Sőt, nagy sebességnél finoman felfújja a gallérját, hogy segítsen tartani fejünket. Elképesztő, mi? Pedig a motor további részletei még csak most jönnek!
Háromszög alakú kialakításával és fekete felületével a BMW Motorrad VISION NEXT 100 motorkerékpár-tanulmány központi váza a valaha készült első BMW motorkerékpár, az 1923-ban napvilágot látott R32 modell előtt tiszteleg. A jövőbe mutató koncepció esetében azonban mindezt maximális funkcionalitással ruházták fel a tervezők, kimagaslóan áramvonalas kapcsolatot hozva létre az első és a hátsó kerék között. A csapágyakat és a gömbcsuklókat gondosan elrejtették a szem elől, oldalnézetből így az egyrészes, masszív központi váz került a középpontba.
A jövőmotort egy rugalmas segédvázzal is felszerelték a tervezők, amely egyfajta integrált kapcsolatként köti össze az első és a hátsó kereket. (Emlékszünk a 2008-as szabadalmukra? Akinek eszébe jut, most csak ennyit mondhat: HOPPÁ!) A különleges járműszerkezeti innováció a napjainkban használt gömbcsuklók alkalmazása nélkül teszi kormányozhatóvá a motorkerékpárt: a segédváz már a kormány minimális megmozdítására is elfordul, elősegítve ezzel a motor irányítását. A motoros rásegítésének mértéke az adott szituációtól függ: a motorkerékpár álló helyzetben könnyed mozdulatokkal irányítható, a sebesség növekedésével párhuzamosan azonban a kormánymű és a segédváz ellentartása is nő.
A háromszög alakú váz közepén egy hamisítatlanul egyedülálló történelmi emlék kapott helyet: az erőforrás, amelyet a zéró emissziójú elektromos meghajtás ellenére a legendás BMW boxermotor képe és kialakítása szerint formáltak meg a tervezők. Az erőforrás megjelenése ugyanakkor a használat körülményei szerint is változik: álló helyzetben a motor mindenféle feltűnés nélkül pihen a vázba építve, menet közben azonban kiemelkedik, hogy ezáltal optimalizálja a koncepció légellenállását és még inkább megvédje a motorost az időjárási viszontagságoktól. Az erőforrás csiszolt alumínium felülete az egység kimagasló minőségét nyomatékosítja. (Megint csak tessék felidézni tavalyi tanulmányukat, ez e-Boxert!)
Azért azt tessék megfigyelni a videóban, hogy harminc év múlva is gázrózsán, kotyogósban fő majd a kávé!
Összességében tehát a BMW által a VISION NEXT 100-zal elképzelt jövő egyáltalán nem biztos, hogy olyan sanyarú, mint amilyennek elsőre tűnik. Élmény marad bőven, éppen csak nem engedi, hogy hibázzunk. Neked bejön?
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »